پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را به دلیل آنچه که سوء استفاده از اطلاعات مشترکان و عدم اهتمام در حفظ حریم شخصی آن‌ها اعلام شد، مشمول پرداخت ۴۰ میلیارد ریال جریمه اعلام کرد.

شعارسال: هفته گذشته سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، دو اپراتور همراه اول و ایرانسل را به دلیل آنچه که سوء استفاده از اطلاعات مشترکان و عدم اهتمام در حفظ حریم شخصی آن‌ها اعلام شد، مشمول پرداخت 40 میلیارد ریال جریمه کرد. در این گزارش در مورد نحوه ی سوء استفاده این اپراتورها از اطلاعات مشترکین می پردازیم.

ماجرا از کجا شروع شد

طی چند سال گذشته متأسفانه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل بدون کسب اجازه از مشترکان اقدام به ارسال پیامک های تبلیغاتی گاه و بی گاه برای مشترکین خود کرده اند و این اقدام آنان در حالی است که ضرورت دارد از مشترکان برای ارسال این گونه پیامک ها کسب تکلیف شود. چراکه براساس قانون می توان این برداشت را داشت که بدون اجازه فرد برخی شرکت ها با کمک اپراتور ها به حریم شخصی مردم ورود پیدا کرده اند.

در سال ۱۳۹۰ مصوبه ممنوعیت ارسال پیامک های تبلیغاتی بدون کسب اجازه از مشترکان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و این مصوبه به اپراتور های فعال در کشور نیز ابلاغ شد اما متاسفانه این مصوبه نه تنها در کشور اجرا نشد بلکه ارسال پیامک های تبلیغاتی نیز روز به روز افزایش چشمگیری یافت بطوری که نارضایتی مردم را به دنبال داشت. با این حال سئوال همیشگی که ذهن مشترکان به را به خود مشغول می کرد این نکته بود که آیا بدون اجازه آنان اپراتور های کشور می توانند شماره تلفن افراد را در اختیار شرکتها قرار دهند و یا خیر؟ همچنین مشترکان از این مهم نیز گلایه داشتند که حتی اگر شرکتی براساس موقعیت جغرافیایی درخواست ارسال پیامک از اپراتورها را دارد و از طریق آنان پیامک ارسال می شود این اقدام برخلاف قوانین و نادیده گرفتن حریم شخصی افراد است و باعث برهم خوردن آسایش مشترک می شود.

ورود وزیر ارتباطات به موضوع ارسال پیامک ها

در 6 اسفندماه امسال، آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صحبت های جنجالی از تخلف برخی اپراتورهای تلفن همراه برای سرقت اطلاعات مشترکان از طریق IP آن‌ها به منظور استفاده برای تبلیغات خبر داد و گفت این عمل نقض حریم خصوصی کاربران و مشترکین است و هرچه سریعتر باید متوقف شود، وی اعلام کرد بر اساس گزارشی که مرکز ماهر منتشر کرده، اپراتورهای تلفن همراه سرویسی را ایجاد کرده‌اند که اطلاعات مشترکان از جمله شماره تلفن همراه آن‌ها را ازIP آدرسشان استخراج می کنند و از آن برای تبلیغات استفاده می کنند و یا به شرکت‌ ها و وب سایت‌ های دیگر می دهند.

آذری جهرمی در این رابطه گفت:

«ظاهراً دو اپراتور تلفن همراه امکانی را فراهم کرده‌اند تا زمانی که مشترک به یک وب سایت مراجعه می‌کند، شماره وی از طریق IP استخراج می‌شود و سایت مورد نظر می‌تواند از طریق پیامک با مشترک در ارتباط باشد و یا یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات کاربران تشکیل دهد. این موضوع ناقض حریم خصوصی افراد است و باید متوقف شود. گزارش دریافتی بر اساس مستنداتی بود که در فضای مجازی و در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده و با توجه به اهمیت موضوع، نیاز به بررسی داشت

همچنین در فیلم زیر می توانید واکنش تند آذری جهرمی به قرار دادن اطلاعات کاربران به شرکت های خصوصی را ببینید


نحوه ی سرقت اطلاعات مشترکین توسط اپراتورها

در این راستا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: گزارشات واصله از مشترکین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل حاکی از آن بود هنگام استفاده کاربران از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، شماره مشترکین در اختیار سایت پذیرنده قرار گرفته است. از این رو طبق تاکید وزیر ارتباطات مبنی بر پرهیز از هرگونه تعرض به حقوق و حریم شهروندی، موضوع جهت رسیدگی به سازمان فناوری اطلاعات ارجاع شد و پس از بررسی فنی مسئله توسط مرکز ماهر مشخص شد، اپراتورهای مذکور با برخی از شرکت‌ها به منظور تسهیل در فرایند پرداخت برخط و ورود کاربران به سامانه های موردنیاز، شماره مشترکین را طبق روش Header Enrichment و با ضوابط خاص امنیتی در اختیار برخی شرکت‌های طرف قرارداد می‌گذاشتند، اما در این بین به دلیل اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌های طرف قرارداد با اپراتور، موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکین در راستای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده بود. پس از احراز تخلف صورت‌گرفته، ضمن اخطار به اپراتورهای تلفن همراه، خطای مورده اشاره رفع و با نظر به لزوم بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر، این سرویس در حال حاضر متوقف شده است.

جریمه 4 میلیاردی اپراتورهای متخلف

پس از اثبات تخلف اپراتورهای همراه اول و ایرانسل توسط سازمان ماهر، جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتر خود خبر از جریمه 4 میلیاردی این اپراتورها داد و نوشت:

«اخیرا گزارش مردمی در خصوص عدم اهتمام کافی دو اپراتور تلفن همراه در حفظ اطلاعات مشترکین منتشر شد پس از بررسی مرکز ماهر و تبیین فنی موضوع سازمان تنظیم مقررات این دو اپراتور را با پرداخت 40 میلیارد ریال جریمه کرد

در پایان...

اقدام وزیر ارتباطات در جلوگیری از سرقت و سوء استفاده از اطلاعات کاربران، گامی برای به رسمیت شناختن حقوق شهروندی است که متأسفانه به دلیل بی مهری بعضی از مسئولین کشورمان نادیده گرفته می شود امیداوریم در آینده نزدیک، دیگر وزرای دولت امید همچون وزارت صنعت و معدن در زمینه های جلوگیری از عرضه خودروهای بی کیفیت داخلی، وزارت بهداشت و درمان در زمینه برخوردار کردن تمام ایرانیان از بیمه معتبر و همچنین وزیر کار و رفاه اجتماعی در زمینه ایجاد شغل برای جوانان، عملکرد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، را سرلوحه کار خود قرار دهند تا هموطنانمان در جای جای کشورمان بتوانند از حقوق اساسی خود برخوردار شوند و امیداوریم این کار تبدیل به فرهنگی در بین مسئولین کشورمان شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 6فروردین1397 ، کدخبر: 59246: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین