پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۰۹۷۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱
ستاد اقتصادی دولت با برگزاری جلسه فوق‌العاده برای مدیریت بازار ارز به ریاست دکتر روحانی تصمیم گرفت، نرخ دلار از امروز ۴۲۰۰ تومان عرضه شود و نرخ‌های غیررسمی دیگر قاچاق محسوب می‌شود؛ اما بخشنامه این تصمیمات برای اجرا هنوز ابلاغ نشده است و قرار نیست به همه ارز داده شود.
شعارسال: پس از نوسانات و پرتلاطم بازار ارز در چند ماه گذشته بخصوص روز گذشته و درحالی‌که قیمت دلار به‌عنوان شاخص بازار ارز بعد از تعطیلات نوروز با افزایش شدیدی مواجه شده بود و عبور از 6000 تومان؛ ستاد اقتصادی دولت شب گذشته به ریاست حسن روحانی جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و تصمیماتی اتخاذ شد که در همان زمان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری آن را اعلام کرد.

طبق تصمیم جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت، دلار از امروز به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای همه گروه‌ها و تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، عرضه می‌شود.

بنابراین با تصمیم دولت از روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۷ عرضه ارز فقط باقیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

اسحاق جهانگیری شب گذشته در پایان جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت گفت: با این رقم، ارز موردنیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می‌شود.

سخنان معاون اول رئیس‌جمهور این‌گونه بود که هرکسی و به هر مقداری که ارز بخواهد در اختیارش قرار خواهد گرفت و حتی برخی عنوان کردند طبق اخبار منتشرشده در رسانه‌ها، جهانگیری اعلام کرده‌ است، دولت پرداخت هر مقدار ارز را به قیمت ۴۲۰۰ تومان بدون محدودیت به عهده گرفته؛ این موضوع باعث شد در ساعات اولیه اجرای تصمیم دولت، برخی از مردم برای خرید دلار صبح امروز مقابل با ایجاد صف و به انتظار نشسته‌اند تا ارز را باقیمت 4200 تومان خریداری کنند؛ اما بر اساس مشاهدات خبرنگار الف؛ این صف‌ها از ساعات ابتدایی صبح امروز برای خرید دلار مقابل صرافی بانک‌ها ایجاد شده است.

براساس اطلاعات کسب‌شده توسط خبرنگار الف؛ بخشنامه تصمیمات شب گذشته ستاد اقتصادی دولت، امروز نهایی و تا ساعاتی دیگر برای اجرا ابلاغ خواهد شد؛ اما معاون اول رئیس‌جمهور رئوس کلی آن را اعلام کرد، ولی کماکان برخی جزئیات این تصمیم روشن نشده و عنوان می‌شود در روزهای آتی بانک مرکزی با اطلاعیه و بخشنامه‌های جدید این موارد را تعیین وضعیت کند و در حالی که برداشت از سخنان اسحاق جهانگیری این نیست که هرکسی و به هر مقداری که ارز بخواهد در اختیارش قرار خواهد گرفت؛ در حالی باید تخصیص ارز صورت گیرد، یعنی بر اساس نیاز و اولویت به فعالان و... دلار داده شود و ممکن است برخی که هیچ نیازی به ارز ندارند؛ اقدام به خرید دلار کنند. (تبدل ریال به دلار برای حفظ سرمایه‌شان).

بر اساس این گزارش، ارز (دلار) فقط برای واردات و بر اساس تخصیص و بر ارائه اسناد لازم باقیمت 4200 تومان داده خواهد شد و گرچه برای تمامی گروه‌های کالایی در نظر گرفته‌شده اما تهیه آن مشروط به ارائه اسناد و مدارک لازم برای تخصیص ارز است و ارز مسافری هم به میزان ۵۰۰ دلار در فرودگاه تحویل داده می‌شود.

با این تصمیم عملاً نظام ارزی کشور تنها نرخ ۴۲۰۰ تومان اعلام‌شده را به رسمیت می‌شناسد و هر نرخی جز این به‌صورت زیر‌زمینی و قاچاق شناخته می‌شود و قرار نیست این قیمت ۴۲۰۰ تومان ثابت بماند، بلکه قرار است متناسب با متغیرهای اقتصادی و بازارهای جهانی و به شکل محدود تغییر کند و از اظهارنظر مسوولان برمی‌آید که این قیمت برای حداقل چند روز ثابت بماند.

تصمیم شب گذشته دولت یک تغییر دیگر نیز به دنبال داشت و آن نرخ ارز مبادله‌ای بود که 4200 هزار تومان افزاش یافت و تغییر در حدود 500 را شاهد بود؛ به‌طوری‌که دیروز این نرخ به قیمت ۳۷۸۳ تومان رسیده بود و حدود با ۱۱ درصد رشد داشت.

ولی ا... سیف رئیس‌کل بانک مرکزی هم که امروز برای ارائه توضیحات درباره افزایش نرخ دلار به مجلس رفته بود، در مورد تصمیم دولت عنوان کرد: نرخ مبادله‌ای و نرخ سامانه سنا به ۴۲۰۰ تومان تغییر می‌کند و با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور، دانشجو، بیمار و مسافر… پاسخ داده می‌شود.

وی افزود: دو عامل درباره ارز باعث نگرانی است؛ اول اینکه حجم بالایی از نقدینگی در کشور داریم که تا این لحظه، اثرش بر بازارها تنظیم‌شده اما آنچه بر نرخ ارز تاثیر داشته، عوامل غیر بنیادین و عدم اطمینان نسبت آینده است، دشمنان هم در این زمینه بیکار ننشسته و سعی کردند از طرق بین‌المللی در اقتصاد کشورمان اختلال ایجاد کنند.

سیف با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که کوچک‌ترین مشکل را بزرگ کرده و التهاب آفرینی کند؛ گفت: دشمن در امارات و عربستان بیکار ننشسته و حتی در بازار دوبی هرروز علیه ما تلاش می‌شود.

وی با اعلام اینکه قرار نیست ۴۲۰۰ تومان ثابت بماند ممکن است در طول سال ۵-۶ درصد هم‌تغییر کند که این امری کاملاً طبیعی است، گفت: چرا باید اجازه بدهیم ثروت ملی بی‌حساب‌وکتاب از کشور خارج شود؛ این‌ها را باید کنترل کنیم. چرا بازار را ملتهب کنیم تا ارز مقصد خود را پیدا کند. نرخ مبادله‌ای دیگر وجود ندارد. یک نرخ فقط داریم که همان ۴۲۰۰ تومان است.

سیف درباره وضعیت صرافی‌ها با اجرای ارز تک‌نرخی گفت: لیست دادیم به نیروی انتظامی همه صرافی‌های غیرمجاز را می‌بندند. برای صرافی‌های مجاز هم برنامه داریم. هنوز ارتباطات بانکی ما بعد از برجام نرمال نیست و در اینجا صرافی‌ها به کمک ما می‌آیند.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره سکه نیز گفت: امروز تصمیم لازم را می‌گیریم؛ ما ازاین‌پس مبنای قیمت‌گذاری‌هایمان دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود. نرخ سکه باید با این دلار تعدیل شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 21 فروردین 1397 ، کدخبر: 3970121084 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
ای کاش این قانون هارو همیشگی اجرا کنن تا مردم به خاطر منفعت طلبی خودشون اقدام به خرید دلار نکنن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
ای کاش هرچی میتونن این قوانین رو سخت گیرانه تر کنن تا شاید یکم این اوضاع رو به بهبود بره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
امیدواریم بازار ارز به زودی سراسامان بگیرد و دیگر این مشکلات برای ما پیش نیاید
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
امیدواریم عرضه این ارز به طور دائم صورت بگیرد وگرنه بازار با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین