پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۰۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۲
شناخت این ۳ جریان که پیوند دلالان سیاسی با سوداگران اقتصادی و با همراهی علمی نئولیبرال‌های وطنی است بسیار ضروریست.

شعارسال: محسن مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت: جهش قیمتی دلار منشا روانی دارد و ناشی از پیش بینی بازار از دورنمای سیاسی کشور است. فارغ از ارزیابی پیش‌بینی‌ها، مردم نسبت به تدبیر مسوولین در شرایط پیشرو بی‌اعتمادند.

طبیعی است که این بی‌اعتمادی، تلاش ها برای آرامیدنِ "تلاطم ارز" را ناکام‌ گذارد.

اما سه جریان نیز مقوم و سمپات وضع موجودند و به یقین در مقابل هرگونه آرامش بازار، مقاومت و از "یله گی ارز" حمایت می کنند.

شناخت این ۳ جریان که پیوند دلالان سیاسی با سوداگران اقتصادی و با همراهی علمی نئولیبرال‌های وطنی است بسیار ضروریست.

جریان اول؛ ژنرال‌های بازارمسلک و متصل به قدرتند که از ابتدای دولت یازدهم، نقش دولت سایه را در اقتصاد بازی کردند.

این جریان از ارز ۶ هزارتومان و فراتر از آن به حکم ظاهرگرایی اقتصادنئوکلاسیک و قشری‌گرایی بازارآزاد دفاع می کند و در یک "توهم پیچیده اقتصادی" معتقدست راه نجات اقتصاد و رشد عملکرد تجاری در کاهش ارزش پول ملی است.

جریان دوم لجنه سرمایه‌داری در محافل رسمی وتجاری کشورست که نفع شان در ارز گران و خاک مال شدن پول ملیست. این گروه همان تجار سنتی اند که فرمان صادرات و منافع انحصاری خام فروشی را بدست دارند و با تقویت دلار، سوداگری شان شدت می یابد.

و اما جریان سوم "دلالان سیاسی" اند. دلالان سیاسی مستقر در دولت با همراهی طرفداران شان در محافل حزبی، پروژه "تشویش در اقتصاد" و "هراس در بازار" را با هدف چانه زنی برای تعدیل و تنزیل تصمیمات راهبردی نظام دنبال می کنند.

تحرکات این جریان سابقه دارست؛ چه آنکه در روزهای پایانی دولت دهم نیز در شرایط مشابه این روزها، خدمت رهبری رسیدند و با ترسیم شرایط "اغمای اقتصادی" و "بهم ریختگی بازار"، خواهان کوتاه آمدن از مواضع راهبردی انقلاب شدند.

این سه جریان یعنی پیوند نئولیبرال‌های وطنی مستقر در دولت به علاوه لجنه سرمایه‌داران حاکم‌بر صادرات و با میدان داری دلالان قدرت‌و جناح لابی‌گر حامیان اصلی دلار ۶ هزارتومانی و بلکه فراتر از آن هستند.

برای هرگونه ثبات باید مقاومت این جریان را شکست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق، تاریخ انتشار: 20فروردین1397 ، کدخبر: 845293: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
یکی از آن ها از اول مشخص بود که خود همین دولت است که زیاد از افزایش قیمت دلار بدش هم نمیاید
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین