پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۳۵۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده تهران می‌گوید تنظیم سیاست خارجی وظیفه وزیر امور خارجه و همکارانش است اما در کشور ما بسیاری از افراد در قالب فرد و یا گروه اجازه هرگونه دخالت و اظهارنظری را به خود می‌دهند.
شعارسال: عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده تهران می‌گوید تنظیم سیاست خارجی وظیفه وزیر امور خارجه و همکارانش است اما در کشور ما بسیاری از افراد در قالب فرد و یا گروه اجازه هرگونه دخالت و اظهارنظری را به خود می‌دهند.

پس از افزایش نرخ ارز در زمستان سال گذشته و رسیدن قیمت هر دلار به 4800 تومان، رییس جمهور قول ثبات بیشتری را در ماه‌های آینده به مردم داد اما کمتر کسی فکر می‌کرد که این التهاب تا روزهای ابتدایی سال جدید هم ادامه پیدا کند و در نهایت دلار تا 6000 تومان قد علم کند. پس از این اتفاق بود که دولت برای جلوگیری از این وضعیت نگران‌کننده نرخ دلار را با قیمت 4200 تومان تک‌نرخی اعلام کرد.

عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده تهران  درباره کاهش ارزش پول ملی و نقش مجلس گفت: مجلس به موضوع ورود پیدا کرده و مطمئنا پیگیری‌ها و نظارت خود را ادامه خواهد داد اما جلوگیری از این روند، وظیفه دولت است. دولت اگر تصور می‌کند که کمبود قانون در این زمینه است که از نظر من نیست باید لایحه به مجلس دهد تا مجوز و قانون آن را از مجلس بگیرد. در سیستم‌های پولی کشور، بانک مرکزی در راس قرار دارد و کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی و... وظیفه آن‌هاست و طبق قانون اساسی و آیین نامه، ما نمایندگان نمی‌توانیم بطور رسمی از رییس بانک مرکزی سوال کنیم و باید سوالات خود را از وزیر اقتصاد بپرسیم. از آن طرف وزیر اقتصاد هم می‌گوید رییس بانک مرکزی منتخب ایشان نیست و وی فقط گزینه خود را پیشنهاد می‌کند.

این عضو فراکسیون امید در خصوص عوامل موثر در کاهش ارزش پول ملی افزود: کاهش ارزش پول ملی چند دلیل دارد: 1- سوءمدیریت تیم اقتصادی دولت. آقای رییس جمهور در همان ابتدای دولت باید تیم اقتصادی قوی‌ای را تشکیل می‌داد. نمی‌دانم چرا دولت از روی کار آوردن جوانان در اقتصاد می‌ترسد و فقط دنبال جابجایی مدیران گذشته از مسئولیتی به مسئولیت دیگری است. 2- سیاست‌های بین‌المللی. درست است که برجام باعث تفاهم ایران در برخی زمینه‌ها با دنیا شد و تا حدودی فشارهای سیاسی و اقتصادی از دوش کشور برداشته شد اما با مخالفت‌های عده‌ای در داخل و پس از آن با مخالفت ترامپ، فضا تا حدودی بر علیه ایران ملتهب شد که در نتیجه افزایش نرخ دلار اتفاق افتاد. پس از برجام هنوز سیستم بانک‌های بزرگ دنیا حاضر نیستند با سیستم بانکی ایران همکاری دوطرفه داشته باشند. در نتیجه می‌توان یکی از عوامل مهمی که در نرخ ارز تاثیرگذار است را سیاست‌های بین‌المللی بدانیم که با روی کار آمدن ترامپ این شرایط برای ایران نسبت به گذشته با تغییراتی روبرو شد. 3- موازی‌کاری در تنظیم سیاست خارجی. این کار وظیفه وزیر امور خارجه و همکارانش است اما در کشور ما بسیاری از افراد در قالب فرد و یا گروه اجازه هرگونه دخالت و اظهارنظری را به خود می‌دهند. با توجه به مشکلاتی که در کشور است باید همه دست به دست هم دهیم تا یک حرف در سیاست خارجی به عنوان نظر حاکمیت ارائه شود.

نماینده تهران درباره اظهارنظر آقای آشنا، مشاور رییس جمهور که این افزایش یکباره نرخ ارز را توطئه خوانده بود عنوان کرد: برخی طوری فضا را ترسیم می‌کنند که گویا همه دنیا کارشان را کنار گذاشتند و فقط می‌خواهند با ایران دشمنی کنند. خیلی از مسائل به خود مسئولان برمی‌گردد و اگر قرار باشد همه تقصیرها گردن مخالفین داخلی و خارجی بیافتد این موضوعات همیشه ادامه پیدا خواهد کرد زیرا دشمنان و مخالفین داخلی و خارجی همیشه وجود دارند و نمی‌شود همه آن‌ها را یک بار برای همیشه از صحنه حذف کرد. حتی اصلاح روابط بین‌الملل هم به خود رفتارهای مسئولان برمی‌گردد و باید دانست که در بسیاری از امور، ابتکار عمل و تعیین آینده به رفتارهای خودمان ختم می‌شود.

هاشم‌زائی در پایان در رابطه با تک نرخی شدن قیمت ارز گفت: دولت اعلام می‌کند قیمت دلار 4200 تومان. من نمی‌دانم از نظر اقتصادی چه منطقی پشت این قیمت‌گذاری است و چرا مثلا قیمت 4150 تومان نباشد. در هیچ جای دنیا پایه نرخ ارز را ثابت اعلام نمی‌کنند و متاسفانه آقای سیف هم نتوانستند به این سوال، پاسخ درست و منطقی دهند. در بودجه 97، نرخ ارز تعیین شده و این عددی که اعلام شده مغایر با عددی است که به تصویب نمایندگان رسیده است. اگر قرار باشد قیمت دلار 4200 تومان و آن هم به صورت ثابت در نظر گرفته شود نیاز به قانون دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24، تاریخ انتشار:2 اردیبهشت 97، کدخبر:  119743،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
ارزش پول ملی ایران روز به روز دارد پایین تر می آید ؛ معلوم نیست چه کسی باعث و بانی آن است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
یک کلام میشه گفت بی تدبیریه مسئولامون
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین