پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
بانکداری الکترونیک بعنوان یکی از روش های پایه مورد استفاده در کنار بانکداری متعارف موجود در کشور، چند سالی است که مورد تاکید خاص قرار گرفته است. بانک ملی بعنوان یکی از بانک های پیشرو کشور سامانه بام را از سال ۱۳۹۷ با هدف توسعه بانکداری اینترنت محور، راه اندازی کرد. ورود بانک ملی به خدمات رسانی اینترنتی در قالب سامانه بام در سه سطح اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی با استفاده از سیستم های رایانه شخصی و تلفن همراه دنباله گیری شد. در حال حاضر این سامانه طیف وسیعی از خدمات انتقال پول ، درحواست وام، تبادلات چک ، خدمات واریزی کارت به کارت ،پرداخت قبوض و غیره را در قالب خدمات پایه و گزارشات تکمیلی پشتیبان با دامنه زمانی مورد نیاز مشتریان ارایه می دهد.

شعارسال: بانکداری الکترونیک یکی از انواع بانکداری یا جزئی از خدمات بانکی در بانک‌های پیشرو محسوب شده به گونه‌ای که تمامی نقل و انتقالات پول و همچنین فرآیند‌های بانکی را در بستر اینترنت و به صورت الکترونیکی (بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک) مدیریت می‌کند. بانکداری الکترونیکی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته سخت افزاری، نرم افزاری شبکه و مخابرات انجام می‌شود. مهم‌ترین فایده بانکداری الکترونیک ارائه خدمات و سرویس دهی به مشتریان به صورت ۲۴ ساعته و بدون محدودیت زمانی و مکانی است. کاهش هزینه مشتریان و بانک‌ها و عدم نیاز به حضور فیزیکی بانک ها، یکپارچگی سیستم بانکی، مدیریت و کنترل یکپارچه عملیات‌های بانکی نیز از فواید دیگر بانکداری اینترنتی است.

آشنایی با خدمات غیر حضوری سامانه بام

در کشور عزیزمان ایران، تقریبا تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجهز به این سیستم بانکداری بوده و تفاوت آن‌ها با یکدیگر در سطح و نوع خدمات قابل ارایه است (مستقل بودن هسته کور بانکینگ یا اخذ خدمات کور بانکینگ از سایر بانک ها، قدرت زیر ساخت و سرعت ارایه خدمات). بانک ملی ایران بعنوان قدیمی‌ترین بانک تجاری کشور و بهره‌مند از توان فناوری تولید کوربانکینگ تخصصی خود در کنار سرمایه گذاری بالا روی بانکداری دوگانه (Brick and Click، ترکیب مدل‌های بانکدری اینترنتی با بانکداری متداول)، ورود به خدمات رسانی اینترنتی را با سامانه بام در سه سطح اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنش قابل اجرا در سیستم‌های رایانه شخصی و تلفن همراه شروع کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهند که سامانه بام (بانکداری مجازی) بانک ملی ایران یکی از پرکاربردترین سامانه‌های بانکداری مجازی در کشور است. این سامانه که در واقع یک پلتفرم بانکداری دیجیتال بوده در سال ۱۳۹۷ راه‌اندازی شده و امکان دسترسی به خدمات بانکی از طریق اینترنت را برای مشتریان بانک ملی را فراهم کرده است. خدمات موجود در پرتال سامانه بام بانک ملی ایران به صورت قسمت‌های مختلف و کاربردی طراحی و ارائه شده اند. مشتریان با توجه به خدمت مد نظر خود می‌توانند از خدمت‌های موجود در این سامانه استفاده نمایند. هر یک از کاربران از خدمت‌های موجود در سامانه بام بانک ملی، می‌توانند آن ‎هایی که بیشتر نیاز دارند را به صفحه‌ی پیشخوان خدمات خود در این سامانه اضافه نمایند. هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانند قسمت‌های اضافی را از صفحه‌ی پیشخوان خود حذف نمایند.

برخی از خدمات قابل دریافت از سامانه بام بانک ملی:

از جمله خدمات قابل اخذ از سامانه بام، خدمات کارتی است، خدماتی مانند مشاهده کلیه حساب‌هایی که در بانک ملی دارید، مشاهده اطلاعات کارت، ابطال کارت، استعلام مانده حساب، پرداخت قبوض همراه با دسترسی به تاریخچه پرداخت قبوض، خرید شارژ، انتقال وجه (پایا و ساتنا با توجه به سقف و کف اعتباری تعریف شده برای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی) به حساب دیگر در بانک ملی یا سایر بانک ها)، دریافت رمز دوم، و غیره؛ از سوی دیگر این سامانه امکانات خدمات سپرده‌ای از جمله افتتاح حساب، واریز و برداشت وجه و دریافت صورتحساب در فاصله‌های زمانی مورد نیاز را نیز در اختیار مشتریان قرار داده است. سامانه بام، در کنار خدمات صدور، دریافت و پرداخت چک صیادی، ارایه کننده خدمات تسهیلاتی نیز است، به این صورت که افراد می‌توانند بر اساس اعتبارسنجی الکترونیک و وضعیت حساب خود نزد بانک ملی انواع تسهیلات مورد نیاز خود را از بانک درخواست نموده و دریافت کنند و همچنین امکان استعلام گرفتن اقساط مربوط به تسهیلات و امکان فعال کردن پرداخت خودکار تسهیلات را در اختیار دارند. سامانه بام این امکان را فراهم نموده که افراد بتوانند تسهیلات مربوط به سایر بانک‌های کشور را نیز پرداخت کنند که در نوع خود قابل توجه است.

سامانه بام امکان ارتباط به با پشتیبانی را برای مشتریان خود فراهم کرده تا در صورت بروز مشکل یا آگاهی نسبت به برخی خدمات بانک ملی بتوانند مساله خود را حل و فصل کنند. از دیگر نکات قابل توجه سامانه بام بانک ملی، راه‌اندازی کانال اطلاع‌رسانی برای مشتریان است. در این کانال جدیدترین اطلاعیه‌های مربوط به بانک ملی و ارایه خدمات جدید به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌شود. از سوی دیگر سامانه بام از آخرین فناوری‌های امنیتی برای محافظت از اطلاعات مشتریان استفاده می‌کند (حذف ابزار‌های رمز ساز جانبی token و افزایش امنیت سامانه از روش‌هایی مستقل از سخت‌افزار جانبی) و همین موضوع می‌تواند از هک اطلاعات و سرقت از حساب‌های بانکی جلوگیری نموده و باعث شود که مشتریان بتوانند با خیال راحت از خدمات بانکی استفاده کنند. بطور حلاصه، خدمات قابل ارایه توسط سامانه بام را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

آشنایی با خدمات غیر حضوری سامانه بام

۱- خلاصه حساب‌ها: کاربر می‌تواند لیستی از حساب‌های متعلق به خود و اطلاعات مختصری از آن‌ها را مشاهده نماید. این اطلاعات شامل مواردی همچون شماره‌حساب، مانده‌های حساب و نوع حساب است.
۲-صورتحساب: کاربر می‌تواند تاریخچه‌ای از لیست تراکنش‌ها و جزییات هریک از آن‌ها تا روز قبل را مشاهده نماید. هم‌چنین امکان مشاهدهٔ تراکنش‌ها با دسته‌بندی درآمد و مخارج در بازه‌های زمانی هفتگی، ماهیانه و به‌صورت نموداری را دارد. ضمناً امکان مشاهده تراکنش‌های روز جاری به‌صورت آنلاین نیز در این بخش فراهم است.
۳-محاسبه اقساط تسهیلات: محاسبه اقساط تسهیلات، بر اساس مقادیر دلخواه خود از قبیل نوع تسهیلات، مدت‌زمان تسهیلات با نرخ‌های دلخواه یا نرخ‌های موجود در بانک قابلیت بررسی دارد. نسبت مبلغ اصل وام به مبلغ کل بازپرداخت را می‌توان به‌صورت گرافیکی در این برنامه مشاهده نمود.
۴-محاسبه سود سپرده‌ها: بام می‌تواند به محاسبه سود سپرده‌ها، بر اساس مقادیر دلخواه خود از قبیل نوع سپرده، مدت سپرده‌گذاری و مبلغ سپرده، با نرخ‌های دلخواه یا نرخ‌های موجود در بانک بپردازد. نسبت مبلغ سود سپرده به مبلغ کل اصل سپرده را می‌توان به‌صورت گرافیکی در این برنامه مشاهده نمود.
۵- داشبورد: با استفاده از امکانات این بخش، کاربر می‌تواند برنامک‌های پراستفاده قابل‌نمایش بر روی صفحه اصلی پرتال بانک را انتخاب کند. خاطرنشان می‌سازد که به‌صورت پیش‌فرض تعدادی از برنامک‌ها جهت استفاده بر روی پرتال بانک ملی قرار داده‌شده‌اند و کاربران امکان تغییر و ویرایش این موارد را دارا می‌باشند.
۶-مدیریت مالی شخصی: در این برنامک، امکان انجام عملیات مدیریت مالی برای مشتری فراهم‌شده است. تخصیص برچسب به تراکنش‌ها، نمایش پای چارت (نمودار دایره‌ای) مخارج براساس گروه‌های هزینه‌ای و بودجه‌بندی از دیگر سرویس‌های این برنامک است.
۷- تاریخچه انتقال پول: در این برنامک کاربر می‌تواند تاریخچه‌ای از انتقال پول‌های قبلی خود را مشتمل بر تاریخ انتقال، مبلغ، وضعیت پرداخت و… را مشاهده نماید.
۸-مشخصات کاربر: در این برنامک اطلاعات مشتری از قبیل اطلاعات شناسنامه‌ای، تماسی و تاریخ آخرین ورود نمایش داده می‌شود و درصورتی‌که نیاز به اصلاح اطلاعات موجود و تغییر رمز ورود باشد، کاربر می‌تواند از این برنامک استفاده کند. زبان پیش‌فرض، مانده پیش‌فرض و نام موردنظر جهت نمایش در پرتال نیز در این برنامک تنظیم می‌گردد.
۹-پرداخت قبوض: در این برنامک کاربر می‌تواند قبوض را به‌صورت تکی با واردکردن شناسه قبض و شناسه پرداخت و یا به‌صورت دسته‌ای از طریق آپلود فایل حاوی اطلاعات قبوض پرداخت نماید. علاوه بر آن کاربر می‌تواند قبض‌ها را در سیستم ثبت و در زمان مناسب تمامی یا تعدادی از آن‌ها را توسط کارت‌های بانک ملی خود پرداخت کند.
۱۰- انتقال پول کارت به کارت: از طریق این برنامک امکان انتقال پول کارت به کارت درون بانکی و شتابی برای مشتریان بانک فراهم است. درعین‌حال در این برنامک جهت سهولت کار امکان انتخاب مقصد تراکنش از دفترچه تماس کاربر نیز فراهم است.
۱۱-انتقال پول: در این برنامک کاربر می‌تواند انتقال پول بین حساب‌های ملی خود، حساب ملی سایرین، حساب به ملی کارت، پایا، ساتنا به‌صورت آنی یا با امکان زمان‌بندی پرداخت مستمر را انجام دهد. نوع انتقال به‌صورت هوشمند توسط سامانه تعیین می-گردد. امکان ویرایش و حذف درخواست‌های ثبت‌شده در این بخش از طریق برنامک تأیید انتقال پول قابل انجام است. در این برنامک پیش‌فرض‌هایی جهت انتقال وجه در نظر گرفته‌شده است که مشتری می‌تواند سقف‌ها انتقال وجه فعلی خود را کاهش و یا افزایش دهد. در مرحله کاهش سقف انتقال وجه فعلی کاربر با ویرایش مبلغ موردنظر خود آن را تأیید می‌کند. در مرحله افزایش سقف انتقال وجه فعلی نیز گزینه موردنظر خود را (بر اساس پیش‌فرض‌های موجود) ثبت کرده و در مرحله اول با مراجعه به شعبه و اعلام درخواست افزایش سقف انتقال وجه، تأیید نهایی را از شعبه دریافت می‌کند.
موارد مورد اشاره در بالا، تنها بخشی از کارکرد‌ها و مزایای قابل ذکر برای سامانه بام بوده و تجربه این سامانه برای دسترسی و استفاده از طرف وسیع تری از خدمات بانکی، قابل توصیه به شهروندان عزیز است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین