پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۴۱۴۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
صنعت فولاد بعنوان یکی از صنایع مادر، نقش حساس و حیاتی در روند توسعه کشورها دارد. سرمایه گذاری های سنگین مورد نیز برای تکمیل چرخه معدن، صنعت ، بازار مصرف، باعث شده تا معدود افراد و شرکت هایی، توانایی حضور موثر در این حوزه را داشته باشند. شرکت فولاد نطنز از جمله شرکت های دارای مالکیت و مدیریت فعال بخش خصوصی است که با رویکرد تکمیل چرحه معدن- صنعت- مصرف، وارد بازار تولید شده و با اشتغال زایی بالغ بر 500 نفر نیروی انسانی ، خودکفایی داخلی و ارزآوری 500 هزار یورویی در سال ، پایه مناسبی برای اثبات توانمندی عملکردی خود به ثبت رسانده است.
شعارسال: صنعت فولاد کشور از جمله صنایع مادری محسوب می‌شود که به گفته فعالان این حوزه تلاش وافری دارد تا به خودکفایی رسیده و با ایجاد مازاد تولید، فضا را برای صادرات و ارزآوری پایدار برای کشور فراهم سازد. با توجه به حجم سرمایه گذاری بالای مورد نیاز این صنعت و چرحه های چندگانه معدن، گندله ، ذوب ، شمش و تولید محصول نهایی ، غالب صنایع فعال ، دولتی بوده و کمتر فعال بخش خصوصی توانایی ورود به این صنعت را دارد. این در حالی است که فولاد نطنز با عزمی بالا و با مدیریت و سرمایه گذاری فعالان بخش خصوصی وارد میدان شده و در جبهه مقدس تولید، حضور موثری دارد.
آمار موجود نشان می دهد که تا سال 1390 ،کشور برای رفع نیازهای داخلی ، وارد کننده فولاد بوده و با مصرف سرانه حدود 200 کیلوگرم برای هر فرد نیازمندی به حدود 16 میلیون تن  فولاد (با تلورانس 10 درصدی ، حدود 20 میلیون تن) بعنوان نیاز پایه کشور ، باید مورد توجه باشد. این در حالی است که کشور خود را برای تولید 30 میلیون تنی در سال و صادرات 10 میلیون تنی فولاد آماده می کند. مشتریان فولاد صادراتی ایران ، بشکل عمده 30 کشور خارجی از جمله همسایگان ایران هستند. برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ نیز برنامه تولید بر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد قرار داشته و که خود نیازمند به استخراج ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن در سال است. اما اکنون در بهترین حالت سالانه ۱۰۰ میلیون تن سنگ استخراج می‌شود و در شرایطی همانند شرایط حاضر کشور، باید به واردات مواد اولیه تولید فکر کرد که روش مناسبی برای تولید فولاد( حجیم بودن سنگ آهن و هزینه بالای حمل و نقل که بر چرخه تولید تحمیل می شود) نیست.
 
فولاد نطنز ، از بزرگترین بدهکاران بانک تجارت؟

دکتر جواد توکلی طرقی مدیر و  مالک شرکت فولاد نطنز معتقد است که خام فروشی از جمله آفات حوزه معدن و صنعت این کشور بوده و تا جای ممکن باید با سرمایه گذاری و اقدام زنجیره ای در صنعت، جلوی آن گرفته شود.این خام فروشی می تواند از صادرات سنگ آهن شروع شده و در هر مرحله ای از مراحل گوناگون چرخه تولید فولاد ، دنباله گیری شود. بعنوان مثال در تولید شمش حداقل ۵ مرحله وجود دارد، تولید گندله دو مرحله را پشت سر می‌گذارد، تولید آهن اسفنجی ۳ مرحله را پشت سر می‌گذارد و .... . خروجی هر مرحله از این مراحل ، می تواند قابلیت صادرات داشته باشد و چنانچه کشور بنوعی نگاه سرمایه گذاری و اراده برای اقدام یکپارچه در کل فرآیند تولید فولاد برسد، می توان با پتانسیل و سودآوری بالاتری اقدام به صادرات نمود و جلوی خام فروشی و توسعه نامتوازن و ناپایدار صنعت فولاد را گرفت. 

فولاد نطنز ،سرمایه گذاری وسیع، اشتغال گسترده و ارزآوری مستمر

مدیر عامل مجتمع فولاد و ذوب آهن نطنز در خصوص واحد تولیدی خود اشاره نمود که این واحد صنعتی به عنوان تنها مرکز دارای زنجیره کامل تولید محصولات صنعتی و به عنوان بزرگترین واحد تولید محصولات فولادی صنعتی و ساختمانی، قادر است نیاز‌های کارخانجات زیر دست را بدون نیاز به خارج از کشور تامین کند. این مجموعه با استفاده از تولید آهن اسفنجی که آن هم در داخل ایران تولید گردیده، اقدام به تولید شمش و سپس تولید انواع میلگرد صنعتی در سایز‌های مختلف نموده است.میلگرد صنعتی که برای ساخت الکترود، سیم خاردار، پیچ و مهره و موارد تخصصی به کار می‌رود، در مجتمع فولاد نطنز به تولید انبوه رسیده و کشور را از این محصول بی نیاز شده است.

فولاد نطنز ،سرمایه گذاری، اشتغال و ارزآوری

توکلی طرقی خاطرنشان کرد مجتمع فولاد و ذوب آهن نطنز علاوه بر سرمایه گذاری‌های بسیار سنگین برای تحقق ماموریت‌های ملی - توسعه‌ای و شرکتی-صنعتی خود، بستر برای اشتغال مستقیم ۵۰۰ نیروی کار فراهم ساخته و حدود نیم میلیون یورو، ارزآوری سالیانه برای کشور بواسطه صادرات به ۱۶ کشور جهان دارد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
0
0
چقدر از تولیدات فولاد کشور توسط شرکت تولید فولاد نطنز انجام می شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
0
0
کیفیت خاموت خوبی داره. می شه خوب روی میلگراش مانور داد برای خاموت
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
0
0
نطنز توی کویر ، جزو حوزه آبریز کوه کرکس هست و شرایط آبیش بد نیست ولی آب حوزه آبریز کرکس بصورت انحصاری مال نطنز نیست و حتی کفاف مناطق کویری و خشک اطرافش رو هم نمیده .
چرا این صنایع رو درکنار نوار ساحلی 2300 کیلومتری جنوب مستقر نمی کنید؟؟؟!!!! مواد اولیه رو میشه بوسیله راه آهن به اونجا منتقل کرد ، تازه پس از تولید ، صادرات و بارگیری دریائی کاملا ارزون تموم میشه......

فرونشست زمین و خشکی آبخوانهای چندین میلیون ساله در کشور و همچنین خشکی تالابها و رودخانه های ایران ، هیچکدوم اتفاقی نیست و بخاطر خشکسالی هم نیست(برخلاف دروغهای پی در پی مسئولین در سالهای اخیر....)
شاهکار مدیریتی در فاجعه سد گتوند + احداث دهها سد روی رودخانه های منتهی به دریاچه مظلوم ارومیه گواه عرایض بنده است.....

به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین