پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۴۷۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
بذری که در سال 1373 با هزاران امید در دل کویر و برای احیای صنعت فولاد کشور کاشته شد و سال های بعد، خودکفایی در انواع مفتول ها و میلگردهای صنعتی کشور را رقم زد، نتیجه زحمات شبانه روزی صدها کارگر و مهندس و مدیر متعهدی بود که پشت پرده مجتمع فولاد نطنز مشغول فعالیت بودند تا این شرکت فولادی را به یکی از نام آوران کشور تبدیل کنند.افزایش هزینه‌های تولید فولاد باعث شده تا اغلب واحدهای تولیدی زنجیره فولاد در عرصه بین‌المللی با برنامه ریزی برای ادغام با یکدیگر و افزایش میزان تولید سعی در کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان بهره‌وری داشته باشند. در ایران به دلایل عدیده از طرح ادغام واحدهای فولادی استقبال نشد، اما اغلب واحدهای تولیدی برای رشد بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید به روش‌های گوناگون سعی در ورود به حلقه های زنجیره فولاد داشته تا با کنار هم قراردادن این پازل‌ها بتوانند علاوه برافزایش میزان تولید، هزینه‌ها را نیز سرشکن کنند. یکی از این واحدهای فولادی که تا به امروز در بخش میانی و پایانی زنجیره فولاد نقش فعالی داشته و برنامه ریزی های وسیعی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن بعنوان بخش ابتدایی زنجیره قولادسازی طراخی نموده، شرکت ذوب و فولاد نطنز است. شرکتی با شعار از سنگ تا رنگ و روایت نبرد در دل کویر.

شعارسال: مجتمع فولاد نطنز متشکل از دو کارخانه ذوب‌آهن و فولاد در حومه شهرستان نطنز در استان اصفهان قرارگرفته و یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان انواع محصولات فولادی کشور است. این شرکت در سال ۱۳۷۳در زمینی به مساحت حدود 1200 هکتار در شهرک صنعتی فولاد و در ادامه فعالیت ها و سوابق کاری مرحوم حاج فتح‌اله توکلی طرقی (فعال اقتصادی از اوایل دهه چهل در خیابان پامنار تهران و فروشنده آهن آلات ساختمانی آغاز) تأسیس شد. فعالیت‌های پیش‌بینی شده شرکت فولاد نطنز در حوزه‌های داخلی و خارجی مشتمل بود بر تولید فولاد در یک زنجیره کامل از مرحله بهره‌برداری و برداشت از معادن سنگ آهن تا تولید فولاد خام یا شمش فولادی و محصولات نهایی نورد شده به صورت انواع میلگرد کلاف و شاخه ساختمانی و صنعتی و انواع مفتول . طرح هایی که مرحله به مرحله، شاهد تحقق آنها بودیم و هستیم.

فولاد نطنز، توانمندی ها، طرح های توسعه ای و افتخارات با شعار از سنگ تا رنگ

فاز اول این کارخانه مشتمل بر واحد ذوب‌آهن و بخش‌هایی از تأسیسات تولید فولاد در بهمن ۸۶ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و فاز دوم مشتمل بر واحد‌های تکمیلی در تیر ۹۲ وارد مدار تولید شد. کارخانه ذوب‌آهن نطنز تولیدکننده شمش موردنیاز واحد‌های فولادسازی بوده و طیف وسیعی از محصولات همچون انواع میلگرد ساده و آجدار از قطر ۸ تا ۳۲ میلی‌متر، انواع میلگرد کلاف از قطر ۵ تا ۱۶ میلی‌متر، انواع تسمه، در سایز‌های مختلف را تولید و روانه بازار می‌کند. این مجتمع فولادی را می‌توان بعنوان یکی از مدرن‌ترین واحد‌های فولادسازی کشور محسوب نمود و مجتمع از یک کوره قوس الکتریکی مدرن پربازده، ۴ خط ریخته‌گری ساخت سوئیس و ایتالیا، واحد VOD آلمانی جهت کربن‌زدایی و تولید فولاد ضدزنگ بهره می‌برد.

فولاد نطنز، توانمندی ها، طرح های توسعه ای و افتخارات با شعار از سنگ تا رنگ

قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و برخورداری از امتیازاتی، چون نزدیکی به معادن تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز، استقرار در نزدیکی خطوط ریلی و بزرگراه‌های کلیدی و تقرب به مراکز جمعیتی عمده کشور، موجب شده مجتمع فولاد نطنز از امتیازات زیادی برای فعالیت برخوردار باشد.

فولاد نطنز، توانمندی ها، طرح های توسعه ای و افتخارات با شعار از سنگ تا رنگ

توکلی طرقی مدیرعامل فولاد نطنز، موفقیت‌های مجموعه را مرهون کارگرانی می‌داند که در دمای بالای ۱۷۰۰ درجه سانتی‌گراد سینه به آتش داده‌اند و مردانه چرخ کارخانه را چرخانده و موفقیت‌های امروز این مجتمع بزرگ بنوعی حاصل همین تلاش و حمایت‌های صورت گرفته از بخش خصوصی در عرصه فولادسازی و خروج آن از انحصار بخش دولتی است. طی سال ها فعالیت این کارخانه در شهرک صنعتی شجاع آباد نطنز، نیروها و کارکنان فولاد نطنز از اهالی بومی شهرستان و بعضی کارگران خارج از شهرستان تامین شده و تاکید خاصی بر بومی گزینی و توسعه منطقه ای در مدیران و مالکان کارخانه وجود دارد.
بر اساس توضیحات توکلی طرقی، آزمایش‌ها و تحقیقات انجام‌شده در شرکت‌های فولاد و ذوب‌آهن نطنز درنهایت منجر به تولید انبوه انواع مفتول‌های مصرفی در صنایع الکترود سازی با مارک‌های SG۱ و RSD۷ و USD۷ و ...، مفتول‌های مصرفی در صنایع فنرسازی و سیم مصرفی در لاستیک خودرو و سیم‌های پیش تنیده با مارک‌های فولادی C۶۲، C۶۷، SWRH ۶۲B و SWRH ۷۲B، مفتول‌های مصرفی تولیدکنندگان در صنایع پیچ و مهره، صنایع اتومبیل سازی از گروه فولادی CHQ، مفتول‌های مصرفی تولیدکنندگان میخ و پرچ و پیچ و مهره‌های مصارف عمومی و صنایع کششی با مارک‌های فولادی RST۳۴-۲ مفتول‌های مصرفی تولیدکنندگان مش و توری و خرپا با مارک‌های فولادی RST۳۷-۲ و RST۳۴-۲ شده است.

فولاد نطنز، توانمندی ها، طرح های توسعه ای و افتخارات با شعار از سنگ تا رنگ

برخی از طرح‌ها و پروژه‌های آتی شرکت عبارتند از : پروژه خطوط تولید آهن اسفنجی و احیا مستقیم از سنگ آهن به روش میدرکس با ظرفیت یک میلیون و پانصد هزار تن در سال . پروژه تولید شمش فولادی از آهن قراضه و آهن اسفنجی با ظرفیت دو تن در سال. سرمایه گذاری سنگین روی معدن سنگ‌آهن چاه پلنگ شمالی در انارک نایین با ذخیره قطعی ۲۰ میلیون تن و ظرفیت استخراج سالانه ۵۰۰ هزار تن در سال .ساخت واحد ذوب‌آهن و نورد و احداث پست برق ۲۳۰ کیلوولت و بهره‌برداری از طرح معدن سنگ‌آهن چاه پلنگ شمالی، واحد کنسانتره و دیگر طرح‌های مربوط به تکمیل زنجیره تولید از سنگ‌آهن تا  مقاطع فولادی .بر اساس توضیحات مدیرعامل، تاکید طرح‌های توسعه آتی بر تاسیس واحد فولادسازی به ظرفیت ۲ میلیون تن، واحد تولید کنسانتره و گندله آهن و آهن اسفنجی با ظرفیت ۳ میلیون تن و واحد تولید مقاطع فولادی با ظرفیت ۸۵۰ هزار تن، قرار دارد .

ادامه راه پدر توسط پسر: 

ادامه فعالیت حاج فتح اله توکلی توسط پسرش دکتر جواد توکلی طرقی تحقق پذیرفت . دکتر جواد توکلی طرقی (متولد فروردین 1350 در میدان خراسان تهران)، دوران ابتدایی را در سال 1357 در دبستان مترجم الدوله آغاز و دوران متوسطه را در دبیرستان شهدا واقع در خیابان غیاثی به پایان رساند. بعد از دریافت مدرک کارشناسی در رشته حقوق قضایی، موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل و دکترای حقوق بین الملل عمومی دانشگاه قم گردید. در کودکی به واسطه اشتغال پدر و برادران خود، به کار تولید در بازار همزمان با تولید و تجارت آشنا و از تابستان سال ۵۸ در کارگاه متعلق به پدر و برادرانش در کنار تحصیل، کار با دستگاه‌های مختلف صنعتی را آموخت . پس از اتمام خدمت سربازی، تولید انواع مفتول‌های صنعتی را در منطقه ورامین آغاز نموده و پس از چند سال کسب تجربه در تولید و تجارت، با طراحی و فراهم سازی مقدمات اولیه احداث کارخانه، اقدام به تاسیس شرکت فولاد نطنز در اردیبهشت ۱۳۷۳ و سپس راه اندازی فاز اول کارخانه تولید میلگرد شاخه در منطقه نطنز نمود. این طرح در سال ۱۳۸۱ به تولید و بهره برداری رسید. وی به منظور توسعه کارخانه در سال ۱۳۸۳، فاز دوم خط تولید میلگرد شاخه را افتتاح کرد. در راستای تکمیل زنجیره تولید و تامین مواد اولیه واحد‌های نورد، اقدام به تاسیس شرکت ذوب آهن نطنز در شهریور ماه ۱۳۸۰ نموده و سپس اولین واحد تولید شمش فولادی از آهن قراضه را در سال ۱۳۸۵ راه اندازی و با حضور وزیر صنایع وقت افتتاح کرد.
جواد توکلی طرقی با تلاش بی وقفه تصمیم به گسترش واحد تولیدی خود گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۹ خط عظیم تولید میلگرد کلاف (فاز سوم کارخانه فولاد نطنز) را با حضور رئیس جمهور وقت به بهره برداری رساند و در پی افزایش خط تولید نورد فولاد نطنز و تامین مواد اولیه واحد‌های نورد در داخل مجتمع، به توسعه شرکت ذوب آهن نطنز نیز پرداخت و در سال ۱۳۹۳ فاز دوم فولاد سازی ذوب آهن نطنز را نیز با حضور وزیر وقت به بهره برداری رساند. 

روایت نبرد آتش و سنگ و اهن در دل کویر با شعار از سنگ تا رنگ، به اتمام نرسیده و شاهد تحقق طرح ها و برنامه های توسعه ای مجتمع فولاد نطنز هستیم. ما هم به نوبه خود برای این برند پیشروی ملی آرزوی موفقیت نموده و منتظر انعکاس دستاوردهای آتی این مجموعه معظم می باشیم.


پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: مجتمع فولاد نطنز ، واردات محصولات فولادی ، شهرک صنعتی شجاع آباد نطنز ، شعارسال ، فولاد نطنز ، از سنگ تا رنگ ، شعار مجتمع فولاد نطنز ، فتح اله توکلی طرقی ، جواد توکلی طرقی ، توکلی طرقی ، روایت توسعه فولاد نطنز ، طرح ها و برنامه های توسعه فولاد نطنز ، بازارهای داخلی و صادراتی فولاد نطنز ، صادرات فولاد نطنز ، تاریخچه فولاد نطنز ، سرح های توسعه ای فولاد نطنز ، جایگاه فولاد نطنز در بین تولید کنندگان داخلی ، محصولات انحصاری تولید شده توسط فولاد نطنز ، زندگینامه جواد توکلی طرقی ، نوآوری در فولاد نطنز ، مسئولیت اجتماعی فولاد نطنز ، اشتغالزایی توسط فولاد نطنز ، ارزآوری فولاد نطنز ، حجم سرمایه گذاری توسط فولاد نطنز ، توسعه منطقه ای فولاد نطنز ، شهرک صنعتی فولاد ، مرحوم حاج فتح‌اله توکلی طرقی ، مدرن‌ترین واحد‌های فولادسازی کشور ، بومی گزینی نیروی کار ، طرح ها و پروزه های اتی فولاد نطنز ، تولید شمش فولادی از آهن قراضه ، فولاد نطنز سایت شعار سال ، جواد توکلی طرقی سایت شعار سال
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین