پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۲۱۵۳۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
اخیرا یکی از روحانیون با نفوذ مطرح کرده اند برای بر طرف کردن گرانی دلار چند نفر از دلالان ارز اعدام شوند که به نظرم راه حل درستی نیست و به ارزان شدن نرخ تبدیل دلار به ریال منجرنمی شود.‎ابتدا اجازه دهید به عواملی که از نظر اقتصادی تعیین کننده نرخ ارز هستند توجه کنیم. ارز هم مثل هر کالا یا دارایی دیگر دارای یک قیمت نسبی است و یک قیمت اسمی.
شعارسال: در اقتصاد آن چه قیمت تلقی می شود در واقع قیمت نسبی هر چیز است. قیمت برنج به نسبت قیمت گندم و قیمت گندم به نسبت قیمت گوشت و قیمت کفش به نسبت قیمت سایر کالا ها و تمام کالا ها و دارایی ها مثل املاک ، طلا ، و ارز را هم شامل می شود. بنابر این قیمت نسبی دلار به این بر می گردد که مردم چگونه خیار، خربزه، نان، جوراب سکه طلا، مستقلات ... را با دلار مقایسه می کنند و چه عواملی سبب می شود که مردم در یک روز قیمت نسبی بالاتری برای دلار نسبت به روز قبل تعیین کنند.  قیمت نسبی را هم برای همه چیز عرضه و تقاضا تعیین می کند . در این جا است که ارز با یک مثل اقلام خوراک متفاوت خواهد بود یعنی عواملی که عرضه و تقاضای ارز را تعیین می کنند. از جمله عوامل زیر را می توان دخیل دانست:

1 -  تراز بازرگانی خارجی- اگر ارزش صادرات ایران نسبت به واردات افزایش یابد عرضه ارز افزایش می یابد و قیمت ارز کاهش می یابد. بر عکس اگر کسری حساب جاری در تجارت خارجی داشته باشیم قیمت ارز افزایش خواهد داشت.

2 -  -تراز مبادله خارجی  -  اگرارزش  قیمت کالاهایی که صادر می کنیم نسبت به قیمت کالاهایی که وارد می کنیم افزایش یابد برای هر مقدار صادرات ارز بیشتری حاصل می شود و در نتیجه می تواند اثر کاهشی بر قیمت ارز داشته باشد.

 3 -  شرایط سیاسی -  اگر مردم اعتماد خود را به شرایط داخلی کشور از دست بدهند واین تصورپیش اید که  بحران داخلی و بحران بین المللی افزایش می یابد و ممکن است نقض حقوق مالکیت و بی اعتبار شدن حق مالکیت به دارایی های  داخلی مثل امکان مصادره اموال، مهاجرت صاحبان ثروت و صاحبان سرمایه انسانیدر دستور کار باشد از جمله شرایط سیاسی هستند که تقاضا برای ارز را افزایش داده و احتمال گران شدن ارز را فراهم می کنند.

4- کسر بودجه های دولت - این پدیده در کشور های مختلف به شکل های متفاوتی عمل می کند . در کشور های پیشرفته اگر دولت دارای اعتبار باشد، منجر به فروش اوراق قرضه بیشتری می شود. این امر نرخ های بهره را بالا می برد. خارجی ها برای خرید اوراق نیازمند پول داخلی هستند که این امر قیمت پول داخلی را افزایش می دهد. اما اگر استقراض های پی گیر اعتبار دولت را کاهش داده باشد(مانند مورد یونان چند سال قبل) این امر سبب فروش عجولانه اورق قرضه قبلی  شده و نرخ پول داخلی را کاهش می دهد. در ایران  کسر ی بودجه معنی متفاوتی دارد و به نحو متفاوت و بسیار مخرب تری عمل می کند.

عامل اساسی دیگری که در تعیین قیمت ارز دخیل است و قیمت اسمی آن را تعیین می کند نرخ تورم داخلی در مقایسه نرخ تورم خارجی است. اگر نرخ تورم در واقع و در بلند مدت در داخل بالاتر از نرخ تورم خارجی باشد این عامل هم مشخصا ارزش پول داخلی را کاهش داده و قیمت پول خارجی را افزایش می دهد. تورم در یک کشور هم در واقع یک پدیده پولی است اما این عبارت ساده نشان دهنده سوء مدیریت وسیع در اشکال  مختلف حیات سیاسی،واجتماعی و اقتصادی است(از جمله کسر بودجه های آشکار و پنهان حکومت).

آیا عامل بورس بازی  ارز در این شرایط دخالت دارد؟ شرایط سیاسی و بین المللی اگر انتظار شدت یافتن بحران ها را نشان دهد عده ای به بازار ارز هجوم خواهند برد. یا اگر تفاوت نرخ تورم داخلی و بین المللی برای مدتی انباشت شده باشد و مشخص شود که امکان حفظ نرخ های موجود برای دولت موجود نیست بورس باز ها ممکن است وارد بازارشوند و فرصت سود بردن را برای خود آزمایش کنند. یک مورد مشهور مربوط به سال ١٩٩٢ است که جورج سوروس (از طریق شرکت کوانتم فاند) در واقع بانک انگلستان را به زانو  در آورد. پس از این که برای او مشخص شد برای سال ها قیمت پوند بیش از حد ارزشگذاری شده، جورج سوروس از طریق قرار داد های مختلف استقراض پوند  و فروش حجیم به بانک انگستان و در یافت دلار و ادامه این کار بانک مرکزی انگستان پس از چند روز مقاومت قبول کرد که نمی تواند ارزش پوند را در رقم قبلی حفظ کند. ارزش پوند را کاهش داد و سوروس و شرکت او با دلارهای خود پوند های کم ارزش تر را خریده و بدهی پوند خود را باز پرداخت کردند و در یک روز چند میلیارد دلار سود بردند که زیان بانک انگلستان بود. این یک نمونه بورس بازی است. پس از این ماجرا هم کسی جورج سوروس را سرزنش نکرد. زیرا در این کشور ها می دانند تمایز وجود دارد بین تعیین قاعده بازی و بازی کردن بر اساس قاعده بازی. اگر قاعده بازی فوتبال را مقامی تعیین کرد و طبق آن قاعده یک بازی کن گل های مکرر به ثمر رساند نمی توان آن بازی کن  را مجازات کرد. در ایران متاسفانه دولت ها قواعد بازی را مشکل دار تعیین می کنند و بعد بازی کن ها را مجازات. درنهایت و با لحاظ کردن  ر مجموعه شرایط خشونت و اعدام مشکلی را حل نمی کند و بلکه به بد تر شدن شرایط منجر می شود.

منبع : صفحه تلگرامی دکتر محمد طبیبیان

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ساعت 24، تاریخ انتشار: 24فروردین 1397، کدخبر: 345225 ،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
در يك كلمه - رانت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
من نمی دونم چرا این عوامل انقدر بیثباتن که باعث می شن ارز تو کشور ما بی ثبات باشه و تو کشور های دگ اب از ای تکون نخوره
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
در کشور ما نرخ ارز به راحتی به دلیل سیاست های غلط دذولت داره روز به روز بی ثبات تر میشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین