پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
برای بررسی تبعات سیاسی و اجتماعی پرواز دلار سراغ عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان رفتیم. ناصری در گفت‌وگویی به بیان دیدگاه خود از منظر یک شهروند و کنشگر سیاسی- اجتماعی پرداخت و گفت اگر امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، قطعا مقدار قابل‌توجهی از رای روحانی کم شده است.

شعار سال: برای بررسی تبعات سیاسی و اجتماعی پرواز دلار سراغ عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان رفتیم. ناصری در گفت‌وگویی به بیان دیدگاه خود از منظر یک شهروند و کنشگر سیاسی- اجتماعی پرداخت و گفت: «حدود یک سالی است که همکاران دانشگاهی ما در حوزه پولی و ارزی پیش‌بینی می‌کردند با توجه به وضعیت سیاست‌های نامشخص دولت در حوزه ارزی و تبعات مثبتی که برجام باید داشت و نداشت و اینکه سال‌های سال دولت و حکومت قیمت دلار را با تنظیم بازار آزاد مهار کرده و قیمت تصنعی برای آن تعریف کردند، در حال حاضر که وضعیت ارز محدود است، این بحران‌ها رخ دهد.»

مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات همچنین تاکید کرد: «دولت در مورد بازار ارز، ‌سیاست مشخصی نداشت.»

عبدا... ناصری درخصوص تبعات سیاسی و اجتماعی آشفته‌بازار ارز هم با ناگوار خواندن این آشفتگی اظهار داشت که در این شرایط وضعیت روانی جامعه اقتصادی و کاری تحت تاثیر قرار گرفته است و به تبع آن در سطوح اجتماعی نیز با آشفتگی مواجه خواهیم بود. به عبارتی، هم قیمت‌ها را بالا خواهد برد و هم مهم‌ترین عارضه سوء، وضعیت روانی است که جامعه را به هم می‌ریزد و حتی یک مغازه‌دار ساده که کالایی برای عرضه دارد، وضعیت ارز را در نظر می‌گیرد و در این صورت تثبیت قیمت‌ها آرزوی بربادرفته‌ای است.

وی افزود: «در سال جدید این وضعیت را بین دانشگاهیان ارزیابی ‌کردم. آن ها نیز دچار مشکلات عمده شده‌اند، چراکه اساتید برای تهیه نشریه، کتاب و... از خارج کشور و همچنین برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و امکانات دانشگاهی با بازار ارز در ارتباط هستند و دچار معضل جدی شده‌اند.»

ناصری اشاره کرد: «دولت این مساله را جدی نگرفته است و اینکه تا چه اندازه کارگروه‌های ویژه بتوانند این بحران را مهار کنند مشخص نیست، ولیکن من معتقدم اساسا در صورتی این مساله مهار و مدیریت می‌شود که دولت عزم جدی در این مسیر داشته باشد.»

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معتقد است تیم اقتصادی دولت و تیم برنامه‌ و بودجه کشور و تیم صنعتی کشور عوامل موثر در بازار ارز هستند و خاطرنشان کرد: «دولت هم خود را بعد از برجام درگیر مسائل پسابرجام نکرد که بتواند این مساله را به خوبی مهار کرده و با پیش‌بینی به هنگام بحران ارزی این وضعیت را سامان دهد.»

ناصری تفاوت پرواز دلار در دولت یازدهم با دولت احمدی‌نژاد را در این می‌داند که آدم‌هایی که در دولت روحانی در مسند کار قرار گرفتند، به‌شخصه افراد سابقه‌دار و تجربه‌داری بودند. از این جهت با دولت احمدی‌نژاد نباید مقایسه شود که برخی از مدیریت‌های کلیدی افرادی بودند که همانند وزیر اول صنعت هیچ سابقه کار مدیرکلی در حوزه صنعت و بازرگانی نداشت و آخرین مسئولیت وی مدیرعاملی فروشگاه رفاه در استان اردبیل بود.

مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات همچنین تصریح کرد: «اگرچه مدیران آقای روحانی سال‌های سال سابقه مدیریت داشتند، ولی این نکته را باید در نظر داشت که تیم اقتصادی دولت تیم منسجمی نبود، لذا آقای روحانی نتوانست این معضل و مشکل را در دولت دوم هم حل کند. از ابتدا هم گفته می‌شد هیچ‌کس نمی‌داند مسئول اقتصادی دولت چه کسی است؛ معاون اول، رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد یا برنامه و بودجه یا معاون اقتصادی است؟ هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی سرگروه تیم اقتصادی دولت است.»

وی در ادامه تاکید کرد: «با این وصف این ناهماهنگی‌ها و آشفته‌بازار ارز را ناشی از انتخاب اشتباه نیروها که در راس آن سازمان برنامه و بودجه است، می‌دانم. آقای روحانی فردی غیراقتصادی را به ریاست سازمان برنامه و بودجه گمارد و حتی در دولت دوم هم باقی ماند. در کل نیروهای ناهماهنگی بودند که نمی‌توانستند با هم جور شوند.»

ناصری درخصوص موج عذرخواهی‌‌های حامیان دولت درخصوص تبلیغ برای رأی‌آوری دکتر روحانی در انتخابات هم گفت: «اگر فرهنگ عذرخواهی نهادینه شود خوب است، ولی مردم ما بیش از این نباید آسیب ببینند و همچنین حکومتگران اعم از دولت و غیردولت نیز نباید آسیب ببینند. معتقدم عذرخواهی‌ها خوب است، ولی رئیس‌جمهور به‌عنوان فرد دوم کشور و رئیس دولت باید سیاستگذاری جدی داشته باشد.»

عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان همچنین تاکید کرد این سوءمدیریت به ناامیدی مردم و ریزش بدنه اجتماعی آقای روحانی منجر می‌شود، به‌گونه‌ای که بی‌تردید اگر امروز انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود، با قاطعیت می‌توان اذعان داشت که مقدار قابل‌توجهی از رای آقای روحانی ریزش خواهد کرد و شکی در این مساله نیست. باید تمام دستگاه‌های حاکمیتی و همه جریانات سیاسی امروز دغدغه جلوگیری از ناامیدی مطلق مردم را داشته باشند و زمینه‌هایی را فراهم کنند.

وی افزود: «حتما دولت در این زمینه نقش مهمی دارد و باید زمینه‌ای فراهم کند تا مردم به بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی و سیاسی و اجتماعی امیدوار شوند. این را در نظر داشته باشید که همه بعد از برجام اذعان داشتند و حتی حین برجام اقتصاددان‌ها بیان می‌کردند که راه توسعه اقتصادی و برون‌رفت از بحران اقتصادی جذب سرمایه‌گذاری خارجی است و این جذب سرمایه‌گذاری بدون ایمن کردن فضای بین‌المللی صورت نمی‌گیرد. امروز شاهدیم که دو سال و خرده‌ای از برجام می‌گذرد و هنوز سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت نگرفته است، چون الان در کشور از نظر پولی و اقتصادی این ظرفیت وجود ندارد که سرمایه‌گذاری در داخل کشور صورت گیرد. باید سرمایه‌گذاران خارجی یا ایرانیان خارج کشور وارد شوند یا خارجیان به صورت معادلات مختلف وارد کشور شوند و سرمایه‌گذاری کنند و اقتصاد کشور را از این بحران نجات دهند.»

ناصری در پایان تاکید کرد: «حتما دولت در این زمینه نقش مهمی دارد و باید با دیگر مسئولان عالی و نهادهای حاکمیتی کشور این مساله را به‌سامانی برساند. بحران ارز مساله‌ای شده که به‌طور جدی باید در دستور کار شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار 26 فروردین 97، کد مطلب: 140147، www.newspaper.fdn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین