پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین کفت: در سال 91 در هر ساعت حدود 16 طلاق به ثبت رسیده و در سال 92 نیز در هر ساعت شاهد ثبت 18 مورد طلاق بودیم.

شعار سال: قزوین استانی فرهنگی است؛ جایی که از دارالمومنین و باب‌الجنه تا خاستگاه فرهیختگان و نویسندگان و عالمان از جمله القاب آن است و در یک دهه اخیر تقریبا پایلوت و لوله آزمایش همه چیز بوده است. فعالان و دستگاه‌های 22 گانه منفعل فرهنگی استان همواره دم از فرهنگ و سبک زندگی و... می‌زنند و به این بهانه به موسیقی و کنسرت و هنرهای دیگر می‌تازند، اما دم خروس این همه ادعا وقتی بیرون می‌زند که می‌بینیم قزوین یکی از وحشتناک‌ترین آمارهای طلاق را در کشور دارد؛ از هر 4 ازدواج در استان، یکی به طلاق ختم می‌شود!

با این حال تقریبا هیچ یک از دستگاه‌های 22 گانه مرتبط با فرهنگ استان دنبال راه حل قطعی «حلالی که عرش خدا را به لرزه در‌می‌آورد» نیست و هر کسی در گوشه‌ای مشغول سهم‌خواهی و افاضات برای بالا رفتن خودش است.
در این میان مسئولان دستگاه قضایی و دانشگاه علوم پزشکی گاهی از سر دلسوزی آمار و ارقامی ارائه می‌دهند تا مگر کسی به فکر بیفتد و کاری کند، اما گوشی شنوا نیست و آمار طلاق همچنان بالا و بالاتر می‌رود. آماری که به گفته علی بهرامی، روانشناس و مشاور خانواده، باید به مراتب پایینتر از اینها باشد تا بتوانیم ادعا کنیم که جامعه نسبتا سالمی داریم.

*نظر دستگاه قضا

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین به تازگی اعلام کرد: علت 25 درصد طلاق‌های استان، اعتیاد زوجین است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین کثیرلو افزود: از کل پرونده‌های و احکام صادر شده 60 درصد آنها به صورت طلاق توافقی و 40 درصد نیز موارد مختلف دیگر بوده است.
وی اضافه کرد: در مقایسه آمار پرونده های طلاق شاهد کاهش 31 درصدی آمار طلاق در شش ماهه منتهی به اسفند ماه سال 93 در مقایسه با مدت مشابه سال 92 بودیم.

حجت‌الاسلام کثیرلو ادامه داد: در آمار کشوری هر ساله 20 درصد شاهد افزایش طلاق نسبت به سال‌های گذشته می باشیم اما در استان قزوین این روند نزولی است و 31 درصد پرونده‌های ورودی اختلافات خانوادگی در استان کاهش نشان می‌دهد.

وی دایر شدن چهار شعبه خانواده برای رسیدگی به پرونده‌های خانوادگی در دادگستری شهرستان قزوین، اختصاص زمان بیشتری به رسیدگی پرونده‌های اختلافات خانوادگی از سوی قضات مربوطه، تاکید بر صلح و سازش و اختصاص یکی از معاونت‌ها به امور خانوادگی برای مصالحه در اختلافات را از جمله علل کاهش طلاق در قزوین عنوان کرد.

رییس دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین از راه‌اندازی دو شعبه حل اختلاف از سال گذشته در دادگستری استان خبر داد و افزود: هر روز یکی از این دو شعبه در دادگستری فعال هستند و تمامی پرونده‌های خانوادگی که وارد چهار شعبه دادگاه شده ابتدا به این شورا برای مشاوره و حل اختلافات ارجاع داده می‌شود.
حجت‌الاسلام کثیرلو یکی از دلایل کاهش آمار پرونده های طلاق را مشاوره‌های شورای حل اختلاف دانست و ادامه داد: در یک تقسیم‌بندی می‌توان گفت 70 درصد اختلافات خانوادگی که منجر به دادخواست طلاق می‌شود نحوه تعامل غیرصحیح زوجین با یکدیگر است.

رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب قزوین گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های دادگستری استفاده از اساتید مشاور سازمان بهزیستی است که روزانه سه نفر از آنها براساس برنامه‌ریزی، تعدادی از پرونده‌های خانوادگی را بررسی می‌کنند که این موضوع هم در کاهش آمار طلاق مفید بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این تیم مشاوره بهزیستی که به نام تیم کاهش طلاق معروف هستند، مشاوره روانشناسی، مددکاری اجتماعی و کنترل مسایل پس از طلاق را عهده‌دار هستند.

این مسئول با بیان اینکه بجز اساتید مشاور بهزیستی هشت مرکز مشاوره خانواده در شهرستان وجود دارد، یادآور شد: این مراکز که با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی در حال فعالیت هستند که پرونده‌های طلاق توافقی به آنها ارجاع داده می‌شود و ما به عملکرد آنها نظارت مستمر داریم. وی ادامه داد: برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها در راستای حل مشکلات خانوادگی مراکز مشاوره خارج از دادگستری را فعال کرده‌ایم اما این شرایط کافی نیست و باید بسترهای لازم برای رفع این مشکلات فراهم آید.

حجت‌الاسلام کثیرلو، هدف اصلی دستگاه قضا را جلوگیری از شکل‌گیری طلاق دانست و گفت: البته این موضوع بدان معنا نیست که اجازه طلاق صادر نمی‌شود بلکه در حال حاضر آمار بالای صدور حکم طلاق در دادگستری داریم؛ اما وظیفه ما ریشه‌یابی برای کاهش این شرایط است.
وی افزود: پس از طلاق مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها به خصوص بانوان ایجاد شده و فرزندان طلاق نابسامانی‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

حجت‌الاسلام کثیرلو، ریشه بسیاری از طلاق‌ها را در ازدواج نامناسب دانست و اضافه کرد: آمارها نشان‌دهنده شکل گیری طلاق در سه سال ابتدایی زندگی است؛ زیرا بسیاری از این ازدواج‌ها بدون فکر و تحقیق لازم انجام می‌شود که باید با فرهنگ‌سازی صحیح جوانان را از خطرات این عملکرد آگاه کرد.

این اظهارات کثیرلو در حالی است که جوانان آموزش مفید و به درد بخوری برای ارتباط صحیح و اصولی و همچنین ازدواج صحیح و اصولی نمی‌بینند و همین ازدواج‌های غلط با تاکید بر مولفه‌هایی مثل چشم و همچشمی یا ظاهربینی و پول پرستی و... چنان بنیاد سستی می‌یابد که با اندک نسیمی فرو می‌ریزد و بسیاری از زوجین خواستار طلاق در استان قزوین، هنوز 5 سال از با هم بودنشان نگذشته که راهشان به دادگاه منتهی می‌شود.
*افزایش هزار فقره‌ای طلاق در استان

پایگاه خبری تحلیلی صدای قزوین به تازگی گزارشی آماری از طلاق در استان قزوین منتشر کرد که نقل کامل آن اینجا خالی از لطف نیست. صدای قزوین نوشته بود: با وجود اینکه سال‌ها مورد تذکر و تحلیل جامعه شناسان و مسئولان قرار گرفته است، همچنان به عنوان یکی از جدی ترین معضلات جامعه شناخته می‌شود. طلاق؛ پدیده‌ای که نه جدید است و نه برآمده از فرهنگ غربی؛ اما عوامل مختلف سبب شده تا به پدیده‌ی تبدیل شود که هر روز جنبه‌های تازه‌ای از آن بروز می‌کند. یک بار جامعه با گزارشی از «جشن طلاق» در رسانه‌ها از گسترش این پدیده تاسف می‌خورد و روزی هم با شنیدن افزایش آمار طلاق در 2 سال اول زندگی.
بر اساس آمار ثبت احوال استان، آمار طلاق سال گذشته در قزوین در یک روند صعودی به تعداد 2 هزار و 570 طلاق در برابر 13 هزار و 153 ازدواج رسید. این درحالی است که آمار منتشر شده از سوی ثبت احوال استان از تعداد ازدواج و طلاق در بین سال 88 تا 92 نشان می‌دهد در طی این سال‌ها، با وجود عدم افزایش آمار ازدواج در استان، تعداد طلاق هزار فقره افزایش یافته است.

تعداد ازدواج و طلاق در سه ماهه اول امسال نیز از ادامه‌ی روند سال‌های گذشته خبر می دهد؛ 554 طلاق در ازای 2 هزار و 588 ازدواج ثبت شده در سه ماه اول سال 93 این ادعا را تایید می‌کند.
یک روانشناس معتقد است مهمترین دلیل کاهش آمار ازدواج ناتوانی اقتصادی و افزایش آمار طلاق، نداشتن اطلاعات کافی زوجین از یکدیگر و عدم فراگیری مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج است.
محمدحسن نادری در تشریح این موضوع به صدای قزوین می‌گوید: متاسفانه دختر و پسر پیش از ازدواج شناخت کافی از یکدیگر ندارند و همین موضوع باعث می‌شود تصورشان نسبت به یکدیگر پیش و پس از ازدواج متفاوت باشد.

نادری اضافه می‌کند: دومین دلیل هم نداشتن مهارت‌های لازم در حل مسایل مختلف زندگی است؛ یعنی ابتدا اشتباه انتخاب می‌کنند و پس از ازدواج هم مهارت لازم را برای حل تعارضات و مشکلات ندارند.
او ادامه می‌دهد: براساس آمار‌ها نزدیک به 50 درصد از طلاق‌ها در 2 سال اول زندگی رخ می‌دهد؛ این موضوع نشان می‌دهد که آنها نتوانسته‌اند اختلافات یکسال اول زندگی را حل کنند. یکسالی که به طور طبیعی بیشترین چالش‌ها در زندگی یک زوج رخ می‌دهد و این موضوع هم نه به واسطه تضادهای غیرقابل حل، بلکه به خاطر اختلافات طبیعی است که از پیوند دو خانواده رخ می‌دهد.

نادری خرده فرهنگ‌ها را یکی دیگر از عوامل گسترش طلاق بر‌می‌شمارد و می‌گوید: در هر قوم یا شهری برخی سنت‌ها در خصوص ازدواج و زندگی زناشویی وجود دارد که دیگر برای جوان‌های امروز اهمیت چندانی ندارد.
او می‌افزاید: به طور مثال زوج‌های جوان می‌خواهند آزادتر زندگی کنند ولی بعضا خانواده‌ها با اصرار بر رعایت قواعد و سنت‌هایی که امروز دیگر جایگاهی در جامعه ندارند، مانعی بر سر این خواسته جوانان می‌شوند و این موضوع در آینده برای زوج مشکل ایجاد می‌کند.

اگرچه نادری معتقد است خرده فرهنگ‌ها در جامعه امروز ما نقش دسته چندمی در آمار طلاق و ازدواج دارند و مهمترین مشکل همان بحث‌های اقتصادی در ازدواج و دو عامل فقدان مهارت زندگی و شناخت در خصوص طلاق است.

این روانشناس در خصوص تاثیر وسایل ارتباطی نوین مانند نرم‌افزاهایی همچون وایبر و ... در افزایش آمار طلاق که مورد ادعای برخی است، می‌گوید: این امکانات به خودی خود ابزار نامناسبی نیستند و اگر یک خانم و آقا تا نیمه‌های شب در این شبکه‌ها حضور دارد نه به واسطه فیس بوک و...، بلکه به واسطه موارد دیگر است؛ چرا که اگر فیس بوک نبود، پیامک می‌فرستاد.

نادری با بیان اینکه این شبکه‌ها تنها فضا را برای دستیابی به اطلاعات راحت‌تر کرده‌اند، می‌گوید: وقتی فردی اطلاعات جدیدی را کسب می‌کند ناخودآگاه باب مقایسه باز می‌شود. درواقع هر آنچه اتفاق می‌افتد در ذهن شخص است و این سوال را از خود می‌پرسد که چرا من نداشتم یا نباشم و...
به اعتقاد نادری اشخاص غالبا برای حل این مساله راه را اشتباه می‌روند؛ به طور مثال چنانچه مرد تصور کند که در روابط زناشویی شکست خورده است به دنبال دوستی با شخصی دیگر می‌افتد و این موضوع برای زنان نیز وجود دارد.

*معضلی چندین ساله؛ آمارهای 9 سال پیش

البته این معضل مربوط به همین امسال نیست و 9 سال پیش هم مدیرکل وقت ثبت احوال استان قزوین زنگ خطر را به صدا در آورده و گفته بود: میزان ازدواج و طلاق طی سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال قبل با ترتیب 4 و 13 درصد افزایش یافته است.

رضا اسدی در سال 1385 در خصوص وضعیت ازدواج و طلاق در استان به فارس گفته بود: میزان ازدواج در سال 84، 11 هزار و 196 بوده است که با ثبت 11 هزار و 677 ازدواج طی امسال از 4 درصد رشد برخوردار است. وی افزود: میزان ازدواج در مناطق شهری نیز از 7 هزار و 954 در سال 84 به 8 هزار و 405 ازدواج در سال 85 و در مناطق روستایی از 3 هزار و 242 ازدواج به 3 هزار و 272 ازدواج رسیده است که به ترتیب 09/5 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین ادامه داد: در مقایسه آمار طلاق ثبت یکهزار و 6 طلاق در سال جاری به نسبت به 886 طلاق در مدت مشابه سال 84 حکایت از افزایش 13 درصد طلاق در استان دارد که در این میان از مناطق شهری 962 طلاق در سال 84 و 778 طلاق در سال جاری ثبت شده و در مناطق روستایی 194 طلاق درمناطق روستایی در سال 84 و 228 طلاق در سالجاری به ثبت رسیده است.
وی تصریح کرد: آمارها حکایت از آن دارد که میزان طلاق در مناطق شهری 12 و در روستایی 17 درصد افزایش داشته است.

در سال 85 میزان ازدواج‌ها در مناطق شهری 77 درصد کل ازدواج‌های ثبت شده در استان بوده است این آمارها حکایت از آن دارد که نسبت درصد طلاق به ازدواج در سال 84 رقم 9 و 7 بوده و در سال 85 حدود 6 و 8 است.
*ثبت یک طلاق به ازای هر ازدواج در قزوین

80 درصد طلاق‌ها زیر 30 سال است

در سوی دیگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تحلیلی تکان دهنده از وضعیت موجود داشت و اعلام کرد: به ازای هر پنج ازدواج یک مورد طلاق در استان قزوین ثبت می‌شود.
به گزارش فارس، سعید اسکویی در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر تعداد ازدواج‌ها در حال کاهش است به گونه‌ای که با ادامه روند فعلی شاهد نرخ رشد منفی نیز هستیم. وی گفت: طلاق در حال افزایش بوده و در سال 92 تعداد 2 هزار و 570 مورد طلاق در استان قزوین به ثبت رسیده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به وضعیت نسبت ازدواج به طلاق بیان کرد: نسبت ازدواج به طلاق وضعیت مطلوبی ندارد به گونه‌ای که از 7/16 در سال 80 به 1/5 در سال 92 رسیده است و این مساله نشان می‌دهد که به ازای هر پنج ازدواج یک مورد طلاق در استان ثبت می‌شود.
اسکویی خاطرنشان کرد: در سال 91 در هر ساعت حدود 16 طلاق به ثبت رسیده و در سال 92 نیز در هر ساعت شاهد ثبت 18 مورد طلاق بودیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه 80 درصد طلاق‌ها در سن زیر 30 سال رخ می‌دهد، یادآور شد: شاخص‌های موجود را به صورت مستمر مرور کنیم تا بدانیم شاخص‌های جمعیتی ما به کدام سمت پیش می‌رود.

*مسئولیت ناپذیری دستگاه‌های 22 گانه فرهنگی

یکی از مشکلات عمده‌ای که تصمیم‌گیری و حتی اظهارنظر درباره طلاق را در استان دشوار می‌کند عدم وجود اراده لازم در دستگاه‌های 22 گانه فرهنگی برای مقابله با این پدیده نامیمون است. طلاق جزو آن دسته‌ای از آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که نه تنها خانواده [به عنوان اصلی‌ترین رکن اجتماع] را نابود می‌کند، بلکه باعث آسیب‌های دامنه داری در تمام ساختار جامعه می‌شود و کودکان کار و خیابان، اعتیاد، دزدی و بزهکاری، سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان، ازدواج‌های زودهنگام و ناموفق، نزاع‌های خیابانی و... تنها شمه‌ای از آثار آن است. دستگاه‌های عریض و طویل 22 گانه فرهنگی که بودجه می‌گیرند و کار مفیدی در این باره نمی‌کنند، باید 22 سد و مانع در برابر طلاق باشند یا 22 راه‌حل برای بهتر شدن زندگی مشترک زوجین که با حمایت‌های فکری در جهت فرهنگ‌سازی و تلطیف فضا برای خانواده‌ها بکوشند، اما دریغ از ذره‌ای احساس مسئولیت. در میان ناکارآمدی این دستگاه‌های بودجه خوار و کم‌مسئولیت، مسئولان دستگاه قضا و بهزیستی آخرین سدهایی هستند که باید بار و فشار تمام نیروی این سیل بنیان کن طلاق را به دوش بکشند و در برابرش مقاومت کنند و مثل روز روشن است که چنین کاری امکانپذیر نیست.

امید است این سازمان‌ها و نهادهای عریض و طویل هم مثل معدود دستگاه‌های یاد شده احساس مسئولیت کنند و به جای کارهای غیرضروری و اظهارنظرهای حاشیه‌ساز درباره خصوصی‌ترین مسایل زندگی مردم، و به جای سرک کشیدن و سهم‌خواهی و... مسئولیت واقعی فرهنگی خود در جهت تحکیم بنیاد خانواده‌ها را به یاد بیاورند تا شاهد کاهش آمار سرسام‌آور طلاق در استان باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناك، تاریخ انتشار دوشنبه 6 مهر1394، کد مطلب: ۱۰۲۰۱۷: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین