پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۶۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع امنیتی از ورود کمیته بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی به شهر دومای سوریه خبر داد.

شعار سال: خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد که کمیته بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی به ریاست "سامی بارک" تونسی الاصل صبح امروز (شنبه) وارد شهر دومای سوریه شدند تا درباره ادعاهای استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی علیه دوما در هفتم آوریل تحقیق کنند.

این منبع افزود، تیم اطلاعات - امنیتی وابسته به تیم بازرسان بین المللی صبح روز جمعه وارد دوما شدند و به بازرسی امنیتی منطقه قبل از ورود تیم بازرسان پرداختند.

تیم اطلاعات - امنیتی چند روز پیش وارد دوما شدند اما در پی تیراندازی از سوی افرادی ناشناس که منجر به زخمی شدن یک نیروی امنیتی ارتش سوریه شد، فورا دوما را ترک کردند.

در این راستا استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه پس از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی درخواست کرد، گروه بازرسان بین المللی سازمان منع سلاح های شیمیایی اجازه ورود به شهر دوما در غوطه شرقی را بیابند.

دی میستورا گفت: ما می خواهیم به بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی اجازه داده شود ماموریت خود را بدون هیچ مانعی انجام دهند، آنها در شهر دوما می خواهند ماموریت خود را به شکلی سریع انجام دهند تا پرونده حملات شیمیایی بسته شود و ما به طرح اجرای مناطق کاهش تنش و روند سیاسی بازگردیم، سوریه به یک کانون تنش زده جهانی تبدیل شده است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در واشنگتن گفت: آمریکا برای برخورد با هر گونه حمله شیمیایی جدیدی که دولت سوریه انجام دهد، آماده است.

ماتیس افزود: حملات اخیر آمریکا به سوریه با حمایتی بین المللی انجام شد.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: به اسد می گویم، نباید جامعه جهانی را نادیده بگیری، از اقیانوس آرام تا بروکسل در اروپا و از ریاض تا غرب حمایت کاملی از حملات اخیر علیه مراکز پژوهشی برنامه های سلاح های ویژه این کشور و سلاح های کشتار جمعی وجود دارد، بنابراین به اسد توصیه می کنم که موضعگیری جامعه جهانی در این خصوص را نادیده نگیرد، ما برای مقابله با هر مساله ای در آینده آماده ایم.

همچنین ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه ای مطبوعاتی روسیه را به بیان سخنان متناقض درباره وضعیت مربوط به حمله شیمیایی در دوما و کارشکنی در ورود بازرسان به این شهر متهم کرد.

لودریان در این بیانیه ادعا کرد: روسیه وقوع هرگونه حمله شیمیایی را تکذیب می کند و سپس می گوید، مخالفان این حمله را انجام دادند و پس از آن دوباره اعلام می کند که غرب پشت این حمله است و این همان اظهارات متناقض روسیه است.

وزیر خارجه فرانسه افزود: روسیه تلاش می کند با اظهارات متناقض در این خصوص شک و تردید ایجاد کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه در ادامه مدعی شد که پاریس مدارک، شواهد، اسناد و نمونه هایی دال بر استفاده دمشق از سلاح های شیمیایی در دوما در اختیار دارد.

وی در ادامه ادعا کرد: روسیه مانع از ورود بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی به دوما شده است، این اقدام روسیه و سوریه با هدف از بین بردن مدارک در محل حمله است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد، اینکه کارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی نتوانستند در بازدید خبرنگاران روس از پایگاه هایی در سوریه حضور یابند، سوالات بسیاری را ایجاد کرد.

برخی منابع رسانه ای نزدیک به نیروهای دولت سوریه اعلام کردند که تیم بازرسان سازمان منع سلاح های شیمیایی روز جمعه با دیدار با برخی ساکنان شهر دوما مخالفت کرد.

یکی از رهبران مخالفان سوری از این مساله استقبال کرده و آن را شروع خوبی برای تیم بازرسان دانست.

وی گفت: مخالفت کارشناسان سازمان منع سلاح های شیمیایی با دیدار با تعدادی شاهد عینی که دستگاه امنیتی سوریه آنها را حاضر کرده، آغاز خوبی برای فعالیت حرفه ای کمیته تحقیقاتی است زیرا کسانی که اکنون معرفی شده اند، آنچه را مسئولان امنیتی سوریه بخواهند می گویند.

این منبع در ادامه مدعی شد، نیروهای دولت سوریه و روسیه تلاش کردند نشانه های حمله شیمیایی را با اجرای انفجارهای متعدد در همان مکان حمله از بین برده و موقعیت دیگری را برای بازدید بازرسان فراهم کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه فاش کرد، نیروهای دولت سوریه در مناطق آزاد شده در غوطه شرقی کانتینرهای آلمانی حامل کلر که شدیدترین نوع سلاح های شیمیایی هستند ونیز بشکه های گاز ساخته شده در شهر سالزبری انگلیس را یافته اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دیپلماسی ایرانی، تاریخ 1 اردیبهشت 97، کد مطلب: 1976171: www.irdiplomacy.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
کاش مدرکی علیه سوریه پیدا نشه و با این کار بشه یک پاسخ دندان شکن علیه تجاوز آمریکا داد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین