پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۳۷۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
حوزه مدیریت کل مقررات، محوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی در بانک مرکزی ایران، در اواخر فروردین‌ماه 1397 این بخشنامه را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. این در حالی است که تا پیش از این، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم از طریق کانال‌های فضای مجازی و برخی سایت‌ها در کشورمان معامله می‌شد.
شعارسال: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامه‌ای، خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا رمزنگاری شده توسط شبکه بانکی و پرداخت و یا از طریق ابزارهای این نهادها را رسما ممنوع اعلام کرده است.

 حوزه مدیریت کل مقررات، محوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی در بانک مرکزی ایران، در اواخر فروردین‌ماه 1397 این بخشنامه را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. این در حالی است که تا پیش از این، ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم از طریق کانال‌های فضای مجازی و برخی سایت‌ها در کشورمان معامله می‌شد.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشورمان رسما ممنوع اعلام شد. بانک مرکزی ایران امروز با صدور اطلاعیه‌ای، خرید و فروش هرگونه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین را در مراکز پولی و مالی ممنوع کرده است.

بانک مرکزی ایران تاکنون سیاست مشخص و واضحی را در مورد خرید و فروش ارزهای دیجیتال اتخاذ نکرده بود و این موضوع حتی با انتقاد برخی کارشناسان و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همراه شد. سرانجام امروز بانک مرکزی معامله‌ی این ارزهای رمزنگاری شده را رسما ممنوع کرده و از برخورد با متخلفان خبر داده است. بانک مرکزی اعلام کرده که در سی‌امین جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی که در تاریخ نهم دی‌ماه 1396 برگزار شده بود، تصمیم گرفته شد تا به‌کارگیری ارزهای مجازی از جمله بیت کوین در تمامی مراکز مالی و پولی کشور ممنوع شود. نهایتا این مصوبه در آخرین روزهای فروردین‌ماه 97 به تمامی مراکز مالی ابلاغ شده است.

علت ممنوع شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال

بانک مرکزی در مورد علت ممنوع شدن خرید و فروش ارزهای دیجیتال توضیح داد:

از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابجایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرایم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک‌ها ابلاغ کرده است. تمامی شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری و صرافی‌ها باید از انجام هرگونه خرید و فروش ارزهای دیجیتال و یا انجام هرگونه اقدامی که به ترویج این ارزها منجر شود، به طور جد خودداری کنند. با متخلفان (خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتالی) برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.

تمامی این اتفاقات در حالی رخ داده که پیش از این، وزیر ارتباطات از انجام برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی اولین ارز دیجیتال ملی در کشور خبر داده بود. حتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده و رئیس این کمیسیون گفته بود قصد دارند با مطالعه بر روی ارزهای رمزنگاری شده، از ویژگی‌ها و مزایای استفاده از آن‌ها در کشور بهره ببرند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری  تحلیلی  تیک، تاریخ انتشار:3 اردیبهشت 97، کدخبر: 212590 ،www.tik.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
اتفاقا خوبه چون بیاد زیرساخت های فرهنگی و نحوه برخورد باهاش ایجاد بشه بعد شروع کنیم
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
چه عجب
یک واکنشی از بانک مرکزی در این زمینه خاص دیدیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین