پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
آمریکا برای اولین بار اعتراف کرد که کره شمالی قادر است با موشک های بالستیک قاره پیمای خود خاک این کشور را مورد هدف قرار دهد.
شعار سال: واشنگتن که بارها توان هسته ای کره شمالی را زیر سئوال برده بود در اظهار نظری که یکی از مقامات عالیرتبه نظامی این کشور انجام داد، پذیرفت که کره شمالی مجهز به موشک های بالستیک قاره پیمایی است که میتوانند به خاک آمریکا برسند.

«ویلیام گورتنی» فرمانده ناوگان شمالی آمریکا در سخنانی با خط بطلان کشیدن بر تمامی فرضیات پیشین مقامات کشورش، تاکید کرد که پیونگ یانگ حتی می تواند با موشک های خود، هاوایی و آلاسکا را مورد اصابت قرار دهد.

این اظهار نظر از یک مقام نظامی ارشد آمریکا که طبیعتا اطلاعات دقیق تری از توسعه نظامی کره شمالی دارد، می تواند معادلات فرضی مربوط به بروز هر جنگی در منطقه، بویژه میان کره شمالی و آمریکا را بر هم بزند.

پیش از این کره جنوبی و آمریکا تاکید می کردند که کره شمالی هنوز نتوانسته است به فن آوری ساخت موشک های دوربرد بالستیک دست یابد.

ظاهرا پس از آنکه ماه گذشته میلادی کره شمالی یک راکت دوربرد ماهواره بر را با موفقیت پرتاب کرد، معادلات آمریکایی ها نیز به هم ریخته است.

خبرگزاری «یونهاپ» از قول این مقام آمریکایی که در مقابل کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آن کشور سخن می گفت، آورده است: کره شمالی حتی قادر به ساخت کلاهک های کوچک هسته ای برای سوار کردن بر روی این موشک هاست.

این هفته رهبر کره شمالی در نشستی با دانشمندان این کشور تاکید کرد که کشورش قادر به ساخت کلاهک هایی برای نصب بر روی موشک های بالستیک است و توانسته است به فن آوری کوچک کردن تسلیحات هسته ای دست یابد.

فرمانده ارشد نظامی آمریکا تاکید کرد که کره شمالی آنقدر توان پیدا کرده است که با موشک های بالستیک مجهز به کلاهک های هسته ای می تواند به راحتی به تمامی مناطق ایالات متحده آمریکا حمله کند و حتی می تواند خاک کانادا را هدف قرار دهد.

وی تصریح کرد که ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد که موشک نوع «KN-08» کره شمالی، به رغم اینکه تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است، می تواند کلاهک هسته ای را تا مسافت های زیادی در بخش قاره ای خاک آمریکا شلیک کند.

گورتنی در عین حال برنامه توسعه موشک های بالستیک قاره پیمای کره شمالی را تهدیدی بزرگ و جدی برای کشورش دانست.

کره شمالی قبل از این گفته بود که اگر لازم باشد در صورت بروز درگیری ها، خاک آمریکا را هدف قرار داده و واشنگتن را به دریایی از آتش تبدیل خواهد کرد.

مقام آمریکایی البته تاکید کرد که نباید هراسان شد چرا که کشورش از قابلیت های لازم برای مقابله با کره شمالی برخوردار است.

او گفت که ایالات متحده برای مقابله با هر گونه تهدیدی ولو از جانب کره شمالی آماده است.
پیش از این وزارت دفاع کره جنوبی و وزارت خارجه آمریکا در بیانیه هایی، قابلیت ساخت کلاهک های هسته ای و سوار کردن بر روی موشک های بالستیک از سوی کره شمالی را تکذیب کرده بودند.
«
پیتر کوک» از مسئولان پنتاگون با اشاره به اینکه آمریکا این موضوع را جدی تلقی کرده است، گفت: اظهارات «گورتنی» نشانه ای از آمادگی برای مهار تهدیدهاست.

دریادار «سیسیل هانی» فرمانده نیروهای راهبردی آمریکا نیز گفته است: کشورش تهدیدهای کره شمالی را جدی می داند.

پنتاگون دیروز (پنجشنبه) پرتاب دو فروند موشک بالستیک کره شمالی به آبهای دریای شرقی در شبه جزیره کره را محکوم کرده بود.

این در شرایطی است که این کشور با همراهی کره جنوبی و با حضور 315 هزار نیروی نظامی از دو کشور هم اکنون در حال برگزاری بزرگترین رزمایش سالانه خود در منطقه شبه جزیره کره است.



با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، تاریخ انتشار:21 اسفند 1394، کد مطلب: 81998765، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین