پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خیز آمریکا در اعمال تحریم جدید علیه ایران تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تولید و بکارگیری سلاح های هسته ای نیست و از حقوق اساسی خود در تقویت توان موشکی خود کوتاه نمی آید.

شعار سال: از اعلام روز جمعه خانه ملت، منصور حقیقت پور در واکنش به اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا به بهانه آزمایش های موشکی ایران اظهار کرد: ساخت موشک ها با قابلیت حمل کلاهک هسته ای در دستور کار ایران نیست و برجام یک توافق هسته ای و نه موشکی است.

وی اضافه کرد: موشک های بالستیکی که طبق برنامه جاری موشکی جمهوری اسلامی ایران آزمایش می شوند، موشک های معمولی در جهان هستند و در هیچ کجا برجام تعهدی در خصوص عدم استفاده از آن ها داده نشده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه های موشکی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نوع تهدیدهایی است که علیه کشور صورت می گیرد و ایران خود را بر اساس این تهدیدها تجهیز و مسلح می کند.

حقیقت پور با بیان اینکه کار تحقیقات ایران در همین راستا در فضایی متعارف و معمول ادامه خواهد داشت، گفت: در برجام نیز به این موضوع اشاره نشده است و تنها در قطعنامه شورای امنیت به موضوع پرداخته شده بود که ایران نیز اعلام کرد به دنبال این موضوع نیست.

وی افزود: ایران هیچ گونه محدودیتی را در تامین تسلیحات و تجهیزات نمی پذیرد چرا که ذاتا جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت و نگهداری سلاح های کشتار جمعی نیست.

* موضوع موشکی ما ارتباط مستقیم با امنیت ملی کشور دارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست حارجی مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه موضوع موشکی ما ارتباط مستقیم با امنیت ملی کشور دارد و تحت هیچ شرایطی قابل معامله نیست، گفت: هیچ گاه موضوع موشکی ایران محدود نمی شود.

حجت الاسلام وحید احمدی افزود: اعمال تحریم جدید علیه ایران به بهانه هایی از قبیل انجام آزمایش های موشکی راه به جایی نمی برد چرا که هیچ گاه موضوع موشکی ایران محدود نمی شود همچنین اجازه نخواهیم داد امنیت ملی کشور مخدوش شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها همواره به دنبال ایجاد فشار بر ایران و مشکل تراشی هستند، تصریح کرد: بهانه های بنی اسرائیلی آمریکا برای اعمال تحریم های جدید روند اجرای برجام را با مشکل مواجه می کند.

احمدی اضافه کرد: غربی ها می دانند که برجام نقض نشده بلکه بعضی از آن ها نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت را مطرح می کنند که این موضوع نیز با توجه به بیانیه جمهوری اسلامی ایران بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت، اقدامات ایران مبحثی پذیرفته شده است و هیچ جای جهان نیز اجازه نمی دهند که کسی پیرامون مسائل امنیتی و دفاع ملی آن ها بخواهد تصمیم بگیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت بعد از جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران، گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران محدودیت های موشکی این قطعنامه را تحت هیچ شرایطی نمی پذیرد اما اگر مقرر باشد به هر بهانه ای دور جدید تحریم علیه ایران اعمال شود بدون شک روند اجرای برجام بی پاسخ نمی ماند.

*انتظار غرب برای توقف آزمایش های موشکی نابجاست

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم گفت: مذاکرات صورت گرفته درباره مباحث هسته ای بود و انتظار غرب برای توقف آزمایش های موشکی با توجه به اجرای برجام نابجا است.

عباسعلی منصوری آرانی افزود: مسوولان جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند که آنچه در قطعنامه 2231 است را پذیرفته ایم و به دنبال طراحی موشک های حمل کننده کلاهک هسته ای نبوده و نخواهیم بود علاوه براین درباره مباحث دفاعی هرگز مذاکره نکرده و نمی کنیم.

وی افزود: موشک های کشورمان هرگز حامل کلاهک هسته ای نخواهند بود، چرا که براساس اصول اعتقادی خود هیچ برنامه ای برای تولید تسلیحات هسته ای نداریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: قبلا نیز اعلام کرده ایم که مصالحه ای درباره امنیت ملی و دفاعی خود نخواهیم کرد و توانایی دفاعی ما نمی تواند موجب آسیب قرار گیرد.

منصوری آرانی اظهار داشت: این که آمریکا به بهانه برنامه های موشکی در پی اعمال تحریم جدید علیه ایران باشد نقض برجام است و نشان از عدم حسن نیت در اجرای برجام دارد.

وی تاکید کرد: در چارچوب اصول پذیرفته شده سازمان ملل و قواعد بین الملل قاطعانه برنامه های دفاعی خود را دنبال خواهیم کرد.

*آزمایش های موشکی ایران نقص برجام نیست

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آزمایش های موشکی ایران نقص برجام و قطعنامه نیست چرا که حوزه دفاعی در برجام مورد بحث قرار نگرفته است.

حسین سبحانی نیا با اشاره به تهدید آمریکایی ها به افزایش دامنه تحریم افراد و شرکت ها به بهانه آزمایش های موشکی افزود: موشک های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته ای ندارد موشک های 'عماد' هم برای چنین کاری طراحی نشده است.

وی با بیان اینکه موضوع موشک های ایران مشمول برجام نمی شود که غرب ادعا کند قطعنامه نقض شده است ، ادامه داد: علاوه بر این نکته جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است در بحث دفاعی کشور هیچ محدودیتی را نمی پذیرد.

وی اظهار کرد: در زمان تنظیم برجام و توافق این اشتباه برای طرفین مذاکره ایجاد شده بود که بارها از سوی تیم ایرانی تاکید شد در زمینه دفاعی هیچ محدودیتی پذیرفته نمی شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: آزمایش موشک های ایران از آن جهت که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است، نقض برجام و قطعنامه نیست، ما درگذشته به مسائل دفاعی کشور توجه داشتیم در آینده هم خواهیم داشت.

*تحریم جدید نقض برجام است

دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به دنبال تولید و به کارگیری سلاح های هسته ای نیست، اما در این میان ایران از حقوق اساسی خود در تقویت نیروها و تجهیزات نظامی و موشکی خود کوتاه نمی آید.

اسماعیل کوثری در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره احتمال افزایش دامنه تحریم های جدید علیه افراد و شرکت های ایرانی به دلیل آزمایش های موشکی ایران، تصریح کرد: درحوزه تولید سلاح و تجهیزات موشکی برای دفاع از خود هیچ محدودیتی قائل نیستیم، زیرا دشمنان ما در منطقه قراردادهای سنگینی را با آمریکا و اروپا برای خرید این نوع تجهیزات منعقد می کنند و ما هم برای دفاع از کشور، همواره توانمندی نظامی خود را ارتقا می دهیم.

وی افزود: اینکه آمریکا بخواهد هر از چند گاهی به بهانه های واهی موج جدید تحریم علیه ایران راه اندازد نقض برجام است و دستگاه دیپلماسی نباید در این خصوص کوتاهی و مسامحه کند.

کوثری ادامه داد: وزارت امورخارجه بعد از تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت، بیانیه ای را صادر و در آن اعلام کرد که برخی از مفاد این قطعنامه همچون محدودیت موشکی را به رسمیت نمی شناسند و این بیانیه در شورا به ثبت رسید.

برخی رسانه های غربی همچون وال استریت ژورنال در روزهای اخیر شایعاتی را در مورد اقدام آمریکا در اعمال تحریم های جدید موشکی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

رییس جمهوری عصر دیروز با اشاره به تداوم سیاست های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، به وزیردفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دستور داد که در چارچوب سیاست های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار 11 دی 1394، کد مطلب: 81902427 (5081745): www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین