پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
رئیس جمهوری با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی ایران، به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دستور داد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد‌.

شعار سال: رئیس جمهوری با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی ایران، به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دستور داد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری‌، متن دستور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به وزیر دفاع به این شرح است:

بسمه تعالی

سردار سرتیپ پاسدار، جناب آقای دکتر حسین دهقان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

سلام علیکم

از آن جا که ظاهراً دولت آمریکا در نظر دارد، در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی‌ایران، اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی کند‌، لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

همچنین در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از تمامی‌امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد.

باید تأکید کنم که توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی‌ایران عامل ثبات و امنیت منطقه بوده و نه فقط تهدیدی علیه دیگران نیست، بلکه صرفاً برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراط و در چارچوب منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است.

دولت جمهوری اسلامی‌ایران در مدت مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است که هیچ‌گاه درباره قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره نکرده و با تأکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت.

روشن است که برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه جزئی از برجام نبوده که مقامات رسمی‌آمریکایی هم بر آن اذعان دارند. همان‌ گونه که بارها اعلام شده است سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و لذا توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران که هیچ‌گاه برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند، به‌عنوان ابزاری مهم و متعارف برای دفاع از کشور با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی‌ایران

پاسخ سردار دهقان

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در پاسخ به این دستور با بیان این که مخالفان برجام در آمریکا در آستانه اجرایی شدن توافق هسته‌ای به شدت درصدد ایجاد موانع و اعمال محدودیت‌ها برای بهره مند نشدن ایران از ظرفیت‌های برجام هستند، افزود‌: ایران بر اساس اهداف و منافع ملی، توان دفاعی خودش را تقویت می‌کند و در شرایط کنونی منطقه و جهان، باید صلح و امنیت را در سایه قدرت تامین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت‌، سردار دهقان افزود‌: ملت شریف و بزرگوار کشورمان مستحضرند که از آغاز مذاکرات هسته‌ای، فقط موضوع مذاکره‌، برنامه هسته‌ای بوده و ایران هیچ گاه در باره موضوعات دیگر حاضر به مذاکره نشده است.

وزیر دفاع با بیان این که مخالفان برجام در آمریکا در آستانه اجرایی شدن توافق هسته‌ای به شدت درصدد ایجاد موانع و اعمال محدودیت‌ها برای بهره‌مند نشدن ایران از ظرفیت‌های برجام هستند‌، افزود‌:ایران بر اساس اهداف و منافع ملی،توان دفاعی خودش را تقویت می‌کند و در شرایط کنونی منطقه و جهان باید صلح و امنیت را در سایه قدرت تامین کرد‌.

سردار دهقان با تاکید بر تهیه ابزار کارآمد برای افزایش قدرت دفاعی و توسعه موشک‌های متنوع با برد،دقت و قابلیت تحرک مناسب‌، تصریح کرد‌: حق دفاعی ایران نه فقط مورد مذاکره نیست بلکه جزو خطوط قرمز است و تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح همواره مبنای اقدام و عمل نیروهای مسلح خواهد بود و هیچ عاملی نمی‌تواند مسیر پیشرفت و ترقی ایران را در حوزه دفاعی محدود کند.

وزیر دفاع گفت‌: با توجه به ابلاغ ریاست جمهوری اسلامی‌ایران،ضمن بازنگری در برنامه‌های قبلی، بر سرعت و دقت فعالیت‌هایمان خواهیم افزود و با بهرگیری از تمامی‌توان خود‌، به ملت شریف ایران اسلامی‌قول می‌دهیم که امنیت ملی و توان دفاعی را به حول و قوه الهی تضمین و افزایش دهیم‌.

سردار دهقان خاطر نشان کرد‌: توان دفاعی و موشکی ایران هیچ گونه تهدیدی برای همسایگان نیست و تمامی‌تلاش خود را برای بازدارندگی فعال و موثر به کار خواهیم گرفت.

وی با بیان این که ایران هیچ‌گاه چشم طمعی به کشوری نداشته و تجاوز به هر کشور و ملتی را محکوم می‌کند،افزود‌: کشور ما با احترام به حاکمیت ملی تمامی‌کشورها، اجازه هرگونه طمع یا اقدامی‌علیه کشورمان را به هیچ قدرت و واحد سیاسی نخواهد داد.

دهقان تصریح کرد‌: ملت ایران در مدت این ۳۶ سال با اقتدار،حضور آگاهانه در تمامی‌صحنه‌ها،حمایت از نظام سیاسی کشور و تقویت توان دفاعی، هر نوع تهدید‌، برنامه و توطئه از ناحیه نظام سلطه را خنثی کرده و طرف پیروز در تمامی‌میدان‌ها، ملت ایران بوده است.

وزیر دفاع در پایان با تاکید بر این که هیچ وقفه و توقفی در برنامه‌های دفاعی انجام نشده و امروز با بهره مندی از توان فنی،سازمانی و زیرساخت‌های صنعتی قادریم نیازهای دفاعی خود را بر مبنای تهدیدات برآورده کنیم‌، گفت‌: در این راه نیازی به دیگران نداریم.

توان و قدرت ما جز عاملی برای ثبات و امنیت منطقه نبوده و امروز جمهوری اسلامی‌مقتدر، با تمامی‌جریان‌های تکفیری که به صورت نیابتی برای آمریکا در منطقه می‌جنگند و کشورهای اسلامی‌را مورد هجمه قرار داده اند، مقابله می‌کند.

توقف انتشار فهرست جدید تحریم ایرانیان

دراین حال‌، وزارت خزانه داری آمریکا انتشار فهرست جدید افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه دفاعی ایران رابه بهانه آزمایش موشک عماد‌، فعلا متوقف کرده است.

به دنبال انتشار اخباری در‌باره احتمال اضافه شدن ۱۱ شرکت و فرد ایرانی و خارجی به بهانه آزمایش موشکی عماد، یک منبع آگاه از اجنتاب وزارت خزانه داری آمریکا از اعلام این فهرست خبر داد‌.

براین اساس‌، یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا هم به خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به تلاش‌های دیپلماتیک مرتبط با ملاحظات امنیت ملی آمریکا، بررسی فهرست افراد جدید توسط دولت آمریکا ادامه دارد.

به نظر می‌رسد با رایزنی‌های سیاسی صورت گرفته فعلا دولت آمریکا از اعلام اسامی‌افراد تحریمی‌صرف‌نظر کرده است.

عراقچی: آزمایش موشکی به معنای نقض برجام نیست

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام به معنای پایان خصومت‌های آمریکا ضد ایران نیست و این خصومت‌ها ادامه خواهد یافت.

سید عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با اشاره به دستور رئیس جمهوری به وزیر دفاع درباره ضرورت توجه به توسعه توان موشکی در برابر اقدامات مداخله جویانه آمریکا افزود: کسی نباید توقع داشته باشد که دشمنی آمریکا علیه ایران پایان پذیرد چرا که تا وقتی که جمهوری اسلامی‌ایران هست و در برابر سیاست‌های آمریکا در منطقه ایستادگی می‌کند و اهداف انقلاب اسلامی‌نیز ادامه دارد، سیاست‌های خصمانه آنان نیز ادامه خواهد داشت‌.

معاون وزیر امور خارجه گفت: نامه آقای روحانی به سردار دهقان به این معناست که موضوع موشکی ایران قابل مصالحه و مذاکره نیست.

عراقچی ادامه داد: میان بحث برجام و آزمایش موشکی تفاوت آشکاری وجود دارد و به هیچ وجه آزمایش موشکی نقض برجام نیست.

وی تأکید کرد: کسانی که تصور می‌کنند برجام به معنای پایان خصومت‌های آمریکا علیه ایران یا کاهش آن است در اشتباهند. ما از ابتدا نیز دنبال چنین هدفی نبودیم، اکنون نیز چنین هدفی نداریم و محقق هم نخواهد شد.

عراقچی گفت: فقط در موضوع هسته‌ای با استفاده از اقدامات چند‌جانبه با چین، روسیه، اروپا، سازمان ملل و آمریکا این مساله را مدیریت می‌کنیم و ربطی به پایان دشمنی‌های آمریکا ندارد.

وی با اشاره به دخالت‌های آمریکا درباره توان موشکی ایران افزود: همیشه با این دشمنی‌ها و مداخله‌ها مواجه بودیم و ربطی به ماه‌های اخیر ندارد. عراقچی گفت: لابی‌های صهیونیستی و منطقه‌ای در آمریکا نقش زیادی در این سیاست‌ها دارند و ما هم نباید اجازه دهیم که چنین دستور کاری را در آن کشور علیه ایران تهیه کنند به ویژه این که این لابی‌ها تلاش زیادی در توقف مذاکرات هسته‌ای داشتند و اکنون در تلاشند در اجرای برجام و انجام موفق آن جلوگیری کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روزنامه اطلاعات، تاریخ انتشار 12 دی 1394، کد مطلب: - : www. ettelaat.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین