پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
سفیر جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در آستانه سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان به نیوزیلند، ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از ظرفیت های دو کشور در دوره پسابرجام، شاهد توسعه مناسبات دوجانبه اقتصادی باشیم.

شعار سال: 'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر ایران در نیوزیلند در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های وزیر امور خارجه در این کشور منطقه اقیانوس آرام، اعلام کرد ظریف در سفر سه روزه با 'جان کی' نخست وزیر، 'موری مک کالی' وزیر خارجه، دو تن از وزرای اقتصادی نیوزیلند و نیز با 'دیوید شیرر' وزیر خارجه سایه این کشور که از حزب مخالف دولت است، دیدار و مذاکره می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که ظهر شنبه به وقت محلی وارد 'ولینگتون' پایتخت نیوزیلند می شود دو نشست با ایرانیان مقیم نیوزیلند و با بخش خصوصی این کشور خواهد داشت.

ظریف قرار است در کنفرانسی که از سوی موسسه امور بین الملل نیوزیلند برای نخبگان این کشور برگزار می شود نیز سخنرانی کند و با خبرنگاران چند رسانه نیز گفت وگو خواهد کرد.

سفیر ایران در نیوزیلند در مورد مناسبات دو کشور پس از اجرای برجام و تلاش ولینگتون در دوره ریاست نیوزیلند بر شورای امنیت برای تصویب برجام گفت: نیوزیلند همواره از مذاکرات هسته ای استقبال کرده و وزارت خارجه این کشور نیز از برجام با صدور بیانیه ای حمایت کرد.

وی گفت: اصولا این کشور با روند حل موضوع هسته ای برخورد فعالی داشته است که اوج آن در سفر 'موری مک کالی' وزیر خارجه به نیویورک برای ریاست بر اجلاس 20 جولای شورای امنیت سازمان ملل بود.

در این اجلاس قطعنامه شماره 2231 تصویب شد و ضمن تایید توافق هسته ای، تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شد.

'نمینی' در مورد ظرفیت های ایران و نیوزیلند برای توسعه مناسبات در بخش های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و ... نیز گفت: اقتصاد ایران و نیوزیلند مکمل یکدیگر بوده و در دو طرف ظرفیت های گسترده برای توسعه روابط اقتصادی و متنوع نمودن آن وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که از طریق بهره برداری از این ظرفیت ها در دوره پسابرجام شاهد توسعه روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

وی گفت در دوران عضویت غیردائم نیوزیلند در شورای امنیت سازمان ملل که تا آخر سال 2016 ادامه خواهد داشت، بین دو کشور مشورت های سیاسی مستمر در سطوح مختلف در رابطه با بحران هایی که در دستور کار این شورا است، انجام شده است.

وی همچنین اعلام کرد صنعت گردشگری از دیگر بخش های در حال شکوفا شدن در بین دو کشور است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا سفر ظریف به شش کشور منطقه آسیا اقیانوسیه نشانه ای از ادامه سیاست نگاه به شرق ایران است، گفت: آسیا همواره جایگاه ویژه ای در روابط خارجی ایران داشته و 40 درصد مناسبات اقتصادی ما با این منطقه است.

وی گفت: با توجه به توانائی ها و ظرفیت های گسترده موجود در آسیا، بطور طبیعی سفر دکتر ظریف به این منطقه تاثیرات مثبتی بر روابط کشورمان با آسیا بدنبال خواهد داشت.

سفیر ایران در مورد قدم های نیوزیلند پس از تصویب و اجرای برجام برای توسعه مناسبات با کشورمان نیز گفت: نیوزیلند از نخستین کشورهایی بود که پس از برجام، لغو تحریم های ضد ایرانی را اعلام و تصمیمات اداری در این زمینه را ابلاغ کرد.

وی گفت این کشور همچنین تصمیم گرفته در سال 1395هیات های اقتصادی عالیرتبه ای به همراه نمایندگان بخش خصوصی خود به تهران اعزام کند.

نمینی میانجی تاکید کرد این اقدامات مسیر را برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور هموار خواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، تاریخ انتشار:21 اسفند 1394، کد مطلب: 81998919، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین