پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۲
در سال ۲۰۱۸، بودجه اتحادیه اروپا ۱۶۰ میلیارد یورو تعیین شد. این بودجه پیش تر در سال ۲۰۱۳ برای هفت سال از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ تصویب شده بود. البته هر سال نیز برای سال آینده رقم دقیق بودجه اروپایی تعیین می شود.

شعارسال: منبع اصلی بودجه اتحادیه اروپا یک درصد تولید ناخالص داخلی تمام کشورهای عضو این اتحادیه است. به عنوان مثال، مجموع تولید ناخالص داخلی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، ۱۴۸۰۰ میلیارد یورو بود.در مقام مقایسه بودجه اتحادیه اروپا بسیار پایین تر از بودجه کشوری چون ایالات متحده است. بودجه این کشور ۳هزار و ۳۲۵ میلیارد یورو است. بودجه کشور فرانسه برای سال ۲۰۱۸، ۳۸۶ میلیارد یورو تعیین شد. اما فرق بزرگ بودجه اتحادیه اروپا با بسیاری از کشورها تعادل بین هزینه ها و درآمدهاست. در بودجه اروپایی پیش بینی بدهی سالانه معنی ندارد و انجام نمی شود.
منابع تشکیل دهنده بودجه
منابع مختلفی در شکل گیری بودجه اروپایی نقش دارند با توجه به اینکه اتحادیه اروپا بصورت مستقیم مالیاتی از شهروندان نمی گیرد منابع متفاوتی در تامین بودجه استفاده می شوند.۷۱ درصد بودجه اروپا از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو بدست می آید. هر کدام از اعضا به نسبت سود و درآمد های سالانه داخلی بخشی از بودجه اروپا را تامین می کنند. یکی دیگر از منابع مهم تشکیل بودجه اتحادیه اروپا حقوق گمرکی که نزدیک به ۱۸ درصد بودجه را تامین می کند. همچنین مالیات فروش کالاها نیز ۱۱ درصد آینده مالی اتحادیه اروپا را تامین می کند. یک درصد باقی مانده بودجه اروپا مالیات بر درآمد مقامات و کارکنان نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا، همچون شورای اروپا و پارلمان و کمیسیون تهیه می شود.
مخارج بودجه اروپا
مهمترین بخش بودجه اروپایی به بخش کشاورزی اهدا می شود. بودجه مشترک کشاورزی قاره ۷۰ درصد کل بودجه را شامل می شود. پس از آن نوبت به بخش پژوهش و تحقیقات می رسد. همچنین بودجه گسترده ای هم صرف پروژه های الحاق کشورهای جدید و گسترش اتحادیه اروپا، کمک به پیشرفت حمل و نقل عمومی در کشورهای عضو می شود. در مجموع می توان گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۹۴ درصد از این بودجه را در داخل استفاده می کنند. تنها ۶ درصد از بودجه صرف هزینه های ادارات و نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا و کارکنان آن می شود که در کل رقم جالب توجهی است و یکی از مهم ترین موارد اعتراضات بسیاری از شهروندان اروپایی.
روند تصویب بودجه اروپایی چگونه است؟
هر سال ابتدا کمیسیون اروپا پس از ماه ها مطالعه وبررسی بودجه اروپایی را پیش بینی کرده و سپس آنرا به پارلمان اروپا پیشنهاد می دهد. تک تک بخش های مدون بودجه ای باید در پارلمان رای بیاورند و نهایتا شورای اروپا یا به واقع وزرای اقتصاد و اروپایی کشورهای عضو نهایتا بودجه مورد تصویب پارلمان را تایید می کنند.معمولا بودجه اتحادیه اروپا تا زمانی که از سوی کمیسیون پیشنهاد و در پارلمان تصویب می شود، مشکلی ندارد اما زمانی که این بودجه باید مورد تایید کشورهای عضو قرار بگیرد بحث و مشاجره ها آغاز می شود.معمولا کمیسیون و پارلمان به عنوان دو بازوی مهم اتحادیه اروپا با افزایش بودجه های سالانه موافقند در حالیکه کشورهای عضو در این باره بحث و بررسی های فراوانی دارند.البته نهایتا در سال ۲۰۱۷ کمیسیون نهایتا موفق شد با افزایش ۳۲۰ میلیون یورویی بودجه اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۱۸ پاسخ مثبت وزرای کشورهای عضو را دریافت کنند. اما در مجموع بودجه میانگین بودجه درنظرگرفته شده برای هفت سال بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ با ۳.۵ درصد کاهش مواجه شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری ساعت 24 ، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1397، کد خبر: 351923، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین