پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۴۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
اقتصادهای بحران‌زده کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با اعمال تحریم‌های اقتصادی ضد روسی، میلیاردها یورو از دست داده‌ و بیش از پیش ناتوان شده‌اند.

شعارسال: تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه، به ضرر 30 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا منجر شده است.

پژوهش‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش (WIFO) نشان می‌دهد تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه که از سه سال پیش آغاز شده، میلیاردها یورو زیان برای کشورهای اروپایی در بر داشته است.

این پژوهش که به درخواست پارلمان اروپا انجام و نتیجه آن در روز جمعه (14 مهر) منتشر شد، نشان داد که صادرات اتحادیه اروپا به روسیه از سال 2014، سالانه 15/7 درصد کاهش داشته است. طبق برآوردهای به عمل آمده، حدود 40 درصد از این کاهش، به دلیل تحریم‌ها بوده است.

در نتیجه این تحریم‌ها و مجازات‌ها، روسیه جایگاه خود را به عنوان چهارمین شریک بزرگ تجاری اتحادیه اروپا از دست داده و در حال حاضر در جایگاه پنجم پس از ایالات متحده، سوئیس، چین و ترکیه قرار گرفته است.

بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش (WIFO)، صادرات اتحادیه اروپا به روسیه از 120 میلیارد یورو در چهار سال پیش به 72 میلیارد یورو در سال 2016 تنزل پیدا کرد. در این میان، شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر از دیگر کشورهای عضو، زیان دیده‌اند.

قبرس بیشترین ضررها را پذیرا شده است. طی دو سال گذشته، صادرات قبرس به روسیه، 34/5 درصد کاهش پیدا کرده است. صادرات کشورهای یونان و کرواسی به روسیه هم به ترتیب 23/2 و 21 درصد کاهش داشته است.

یافته‌های «موسسه تحقیقات اقتصادی اتریش» همچنین نشان داد، صادرات اتریش به روسیه هم نزدیک به 10 درصد یا 1 میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است. لهستان و انگلیس هم هر کدام حدود 3 میلیارد یورو ضرر کرده اند.

طبق یافته‌های این موسسه، تاثیر تحریم‌ها در سال اول اعمال تحریم‌ها، باعث بیشترین میزان خسارت‌ها شد زیرا کشورهای تحریم‌کننده به خوبی نتوانستند کشور یا کشورهای جایگزینی به جای روسیه برای صادرات خود بیابند.

تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه از سال 2014 میلادی به این سو، با ادعای دخالت روسیه در شرق اوکراین، وضع شده اند. تحریم ها و مجازات های اتحادیه اروپا، بخش های مالی، انرژی و دفاعی روسیه و همچنین برخی از مقام های دولتی و بازرگانان روسی را هدف قرار داده اند.

مسکو هم در واکنش به اقدام‌های اتحادیه، تحریم‌هایی در حوزه محصولات کشاورزی، مواد غذایی و مواد خام علیه کشورهایی که به تحریم‌های ضد روسیه پیوسته‌اند، اعمال کرده است. از زمان آغاز این کشمکش، دو طرف به تدریج دامنه تحریم‌های خود را گسترش داده‌اند.

تحقیقات «دپارتمان اقتصاد خارجی و روابط بین‌الملل مسکو» هم نشان داده است در اثر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه و واکنش‌های روسیه به این تحریم‌ها، کسب و کارهای ایتالیایی تا کنون بیش از 10 میلیارد یورو ضرر کرده‌اند. روابط تنش‌آلود میان روسیه و اتحادیه اروپا بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایتالیا تاثیر منفی به جای گذاشته است.

به گفته سرگئی چرمین رئیس این دپارتمان، جنگ تجاری میان روسیه و اتحادیه اروپا، به کاهش کل صادرات کالاهای ایتالیایی به روسیه و از دست رفتن 10 میلیارد یورو برای ایتالیا منجر شده است. ونیز یکی از مراکز تجاری بزرگ ایتالیا به تنهایی بیش از 3 میلیارد دلار ضرر کرده است. در سال 2016، تجارت میان شرکت‌های روسی و ایتالیایی با 6/4 درصد کاهش به 3/4 میلیارد دلار رسید.

روزاریو الساندرلو رییس اتاق بازرگانی ایتالیا- روسیه هم به خبرگزاری روسی ریانووستی گفته است واکنش‌های روسیه به تحریم‌های اتحادیه اروپا، به زیان اقتصاد ایتالیا به ویژه تجارت‌های کوچک و متوسط آن، تمام شده است.

به گفته الساندرلو، در کشمکش اتحادیه اروپا و روسیه، ایتالیا حدود 11-12 میلیارد یورو در بخش صادرات و حدود 200 هزار فرصت شغلی را از دست داده است. او افزود: «روسیه نزدیک‌‌ترین و مناسب‌ترین بازار برای ایتالیایی‌هاست. بازارهای جنوب و شمال آمریکا ممکن است جالب باشند اما آنها نمی‌توانند جایگزین روسیه شوند.»

با وجود اینکه تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه، برای اقتصاد اتحادیه، میلیاردها یورو زیان در برداشته اما همچنان ادامه پیدا کرده است. شماری از کشورهای اتحادیه به ویژه آلمان موضع سخت‌تری در برابر روسیه اتخاذ کرده‌ و خواهان تغییر رفتار روسیه به ویژه در قبال اوکراین شده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 16 مهر 1396 ، کدخبر: 292408 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین