پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۳۸۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: قصد دونالد ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم وفولاد به آمریکا، می تواند نخستین شلیک از سوی آمریکا برای شروع جنگ تجاری در جهان باشد، چرا که سایر کشورها از اقدام تلافی جویانه عقب نخواهند نشست.

شعارسال: این شبکه تلویزیونی در گزارشی به واکنش های بین المللی در مقابل طرح رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه 25 درصدی بر واردات فولاد و 10درصدی بر واردات آلومینیوم پرداخت و گفت : اتحادیه اروپا تاکید کرد که عکس العمل نشان می دهد و مدیرکل سابق ' سازمان تجارت جهانی' (WTO) نیز طرز تفکر ترامپ در عرصه تجارت بین الملل را اشتباه دانست.

سی ان ان ادامه داد:

'الکساندر وینتراشتاین' (Alexander Winterstein) سخنگوی کمیسیون اروپا در واکنش به قصد رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم گفت: ما نخواهیم نشست تا صنایع ما با چنین فشارهایی مواجه شده و آسیب ببیند و هزاران فرصت شغلی در اروپا به مخاطره افتد، اتحادیه اروپا قاطعانه واکنش نشان خواهد داد و به دفاع از منافع خود برخواهد خواست.

به نظر هیچ یک از این موارد باعث نگرانی رئیس جمهوری آمریکا نشده و ترامپ در دوم مارس (روز گذشته جمعه برابر با 11 اسفندماه) در توئیتی نوشت که 'جنگ تجاری' خوب و 'بردن' در آن آسان است، ترامپ همچنین سازمان تجارت جهانی را مورد حمله قرار داد و آن را برای آمریکا یک ' فاجعه' خواند.

'پاسکال لامی' (Pascal Lamy) مدیرکل سابق سازمان تجارت جهانی نیز تفکر ترامپ در باره جنگ تجاری را یک اشتباه خواند.

'لامی' دراین باره گفت: ترامپ بر این باور است که تجارت یک بازی 'برد و باخت' است ، مانند جنگ که در آن 'تو می بری من می بازم، من می برم تو می بازی'.

مدیرکل سابق سازمان تجارت جهانی (بین سال های 2005 تا 2013میلادی) افزود: اکثر افراد بر روی این کره خاکی اعتقاد ندارند که تجارت یک بازی 'برد و باخت' است ، آگاهند که تجارت آزاد خوب بوده و یک بازی 'برد – برد' است و نه یک بازی برد و باخت و من فکر می کنم دونالد ترامپ از مسیر اقتصاد نوین که در سراسر جهان بنابر تغییر ارزش های جهانی بسته شده، فاصله گرفته است.

'ریچارد کوئست' (Richard Quest) خبرنگار بخش اقتصادی سی ان ان نیز افزود: جهان در وضعیت جدیدی قرار دارد که یک جنگ تجاری در حال رخ دادن و یا آماده روی دادن است.

جنگ تجاری چگونه خواهد بود، اتاق جنگ این گونه است که مابقی جهان آماده اقدام تلافی جویانه علیه اعمال تعرفه آمریکا بر واردات آلومینیوم و آهن می شود.

دیگر کشورها سلاح های خود ر ا برای تلافی کردن این اقدام آمریکا آماده می کنند، اتحادیه اروپا وعده داده تا در صورت اجرایی شدن این تعرفه ها، پوشاک جین، موتورسیکلت هارلی داویدسون و مشروبات الکلی آمریکا را با تعرفه متقابل مواجه سازد، سه برند کالایی که قلب آمریکا را نشانه می رود و لطمه به اقتصاد داخلی آمریکا وارد می کند.

سی ان ان درادامه گزارش داد:

چین نیز دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد و بخش فن آوری آمریکا مانند 'اپل' و 'اینتل' را نشانه می رود.

دو کشور مکزیک و کانادا نیز که در شمال و جنوب آمریکا قرار داشته و از صادر کنندگان عمده فولاد به آمریکا هستند، مساله مشکل دار پیمان (تجاری) 'نفتا' با آمریکا را دارند که باید بر سر آن با توجه به خروج یکجانبه ترامپ از این توافق، مذاکرات دوباره ای صورت دهند، دیگر کشورها نیز به نوعی در حال کار کردن بر سر این موضوع هستند که در صورت اجرایی شدن این تعرفه ها چگونه علیه آمریکا اقدام کنند.

کوئست در ادامه گفت: اکنون در سراسر جهان با یک وضعیت جدی مواجه هستیم، جنگ تجاری درحال رخ دادن و یا آماده روی دادن است، چرا که اولین شلیک را آمریکا انجام داده و مابقی جهان نیز برای تلافی عقب نخواهند نشست.

سی ان ان دربخش دیگری از این گزارش افزود: عمده ترین صادر کنندگان آلومینیوم به آمریکا را به ترتیب کشورهای کانادا نزدیک به 7 میلیارد دلار، چین با 1.8میلیارد دلار و روسیه با 1.6 میلیارد دلار تشکیل می دهند.

عمده ترین صادرکنندگان فولاد به آمریکا نیز کانادا با 5.53 (پنج میلیاردو پانصد و سی میلیون دلار) ، کره جنوبی با 3.11 میلیارد دلار، مکزیک نزدیک به سه میلیارد دلار، برزیل با 2.57میلیارد دلار و چین با 1.96میلیادر دلار می باشند.

رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته برابر با 10اسفندماه اعلام کرد که قصد دارد تعرفه ای 25 درصدی بر واردات فولاد و تعرفه 10درصدی برای واردات آلومینیوم به آمریکا وضع کند. تصمیم ترامپ احتمال اقدام متقابل کشورهای دیگر را افزایش داده است.

دونالد ترامپ همچنین روز گذشته (جمعه) در توئیتی 'جنگ تجاری' را به میان کشید واعلام کردکه «جنگ تجاری»باسایر کشورها «خوب» و «پیروزی در آن آسان است

«گری رایس» سخنگوی صندوق بین‌المللی پول جمعه شب به دولت آمریکا هشدار داد که افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد، به اقتصاد جهانی آسیب خواهد زد.

وی افزود: محدودیت‌های وارداتی که رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده، نه تنها به خارج ازآمریکا که به اقتصاد این کشور هم ضربه می زند.

رایس هشدار داد که در پی تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه‌ واردات، دیگر کشورها هم ممکن است با توجیه حراست از امنیت ملی خود، دست به اقدامی مشابه بزنند.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول از دولت ها خواست که از اقدامات نسنجیده خودداری کرده و با همکاری یکدیگر، در راستای رفع موانع تجاری گام بردارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 12اسفند1396 ، کدخبر: 82849723: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین