پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۵۳۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
همان‌طور که انتظار می‌رفت رییس جمهور آمریکا با وجود مخالفت جمهوری‌خواهان و سایر کشورها، پنج‌شنبه گذشته تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم را تصویب کرد.

شعارسال:همان‌طور که انتظار می‌رفت رییس جمهور آمریکا با وجود مخالفت جمهوری‌خواهان و سایر کشورها، پنج‌شنبه گذشته تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم را تصویب کرد.

دونالد ترامپ معتقد است این تعرفه‌ها از مشاغل آمریکایی حمایت خواهند کرد اما بسیاری از اقتصاددانان اظهار می‌کنند تاثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد.

متحدان آمریکا در صف معافیت از تعرفه‌های واردات فولاد

با این‌همه آمریکا روز جمعه به دنبال فشار متحدانش و لابی شدید قانون‌گذاران که به دنبال ملایم کردن تدابیر اعلام شده بودند، راه را برای معافیت‌های بیشتر از تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم هموار کرد. دونالد ترامپ معافیت‌هایی را به کانادا و مکزیک داد و اعلام کرد: احتمال معافیت‌های صنعتی وجود دارد با این همه وی به جزییات بیشتر اشاره نکرد.

پس از این‌که ترامپ راه را برای معافیت‌های بیشتر گشود، برزیل، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و اروپا نیز خواستار امتیاز ویژه شدند، در حالی که تولیدکنندگان چینی از پکن خواستند این اقدام آمریکایی‌ها را تلافی کند.

ترامپ روز جمعه در توییتی نوشت: با مالکون ترنبال، نخست وزیر استرالیا، درباره همکاری تجاری و نظامی گفت‌وگو کرده است. وی گفت: ما به سرعت درباره توافق امنیتی کار می‌کنیم بنابراین نیازی نخواهیم داشت تعرفه‌های فولاد یا آلومینیوم را برای متحدمان - کشور بزرگ استرالیا- وضع کنیم.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر اظهار کرده بود انتظار دارد علاوه بر مکزیک و کانادا کشورهای دیگری تا چند هفته آینده از پرداخت این تعرفه‌ها معاف شوند.

زمانی که تعرفه‌های پیشنهادی برای نخستین‌بار اعلام شدند بازارهای سهام به دلیل نگرانی‌ها نسبت به وقوع یک جنگ تجاری جهانی عقب‌نشینی کردند، اما از آن زمان رییس جمهور آمریکا سیگنال‌هایی را از احتمال معافیت‌ها ارسال کرده و واکنش‌ها مورد سنجش قرار گرفتند و تهدیدات تلافی‌جویانه محتاطانه طراحی شدند.

به گفته دانی رودریک، استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه جان اف کندی و یکی از متخصصان بزرگ تجارت جهان، این تهدیدها مبالغه آمیز بودند. واقعیت این است که تدابیر ترامپ تاکنون بسیار کوچک بوده‌اند؛ به خصوص این تدابیر در مقایسه با ابعاد و گستردگی سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت رونالد ریگان در دهه ۱۹۸۰ ضعیف هستند.

خط و نشان چین برای آمریکا

توکیو و بروکسل هرگونه ادعا مبنی بر این‌که صادرات آنها امنیت ملی آمریکا را - که توجیه ترامپ برای وضع این تعرفه‌ها بوده است - تهدید می‌کند، رد کردند. یکی از مقامات کمیسیون اروپا در این باره گفت: ما متحد آمریکا هستیم نه یک تهدید.

صنعت فلزات چین که تاکنون واضح‌ترین تهدید برای آمریکا بوده است، از دولت خواسته با هدف قرار دادن زغال‌سنگ آمریکا تلافی کند. برزیل که پس از کانادا بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد به بازار آمریکا است، اعلام کرده خواهان اضافه شدن به فهرست معافیت‌هاست و آرژانیتن نیز درخواست مشابهی داشته است.

ژاپن که بزرگترین متحد نظامی و اقتصادی آمریکا در آسیا است، نیز در این صف قرار گرفته است. یکی از مقامات دولت ژاپن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد صادرات فولاد و آلومینیوم ژاپن هیچ تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا ایجاد نمی‌کند.

اتحادیه اروپا که بزرگترین بلوک تجاری جهان است، نیز اعلام کرده اروپا یقینا تهدیدی برای امنیت داخلی آمریکا نیست، بنابراین ما انتظار داریم معاف شویم.

سسیلیا مالم استروم، کمیسر تجارت اروپا، در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا آماده است به سازمان تجارت جهانی شکایت کند و ظرف مدت ۹۰ روز اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کند. وی قرار است با رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و هیروشیگه سکو، وزیر بازرگانی ژاپن، در بروکسل دیدار کند و احتمالا در این دیدار مسئله گنجانده شدن اتحادیه اروپا در فهرست معافیت از تعرفه‌ها را مطرح خواهد کرد.

مالم استروم از حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برخوردار است. اگرچه تولید کنندگان بزرگ آلمانی تاکید کردند تاثیر این تعرفه‌ها بر آنها محدود خواهد بود، اما سهام فولادسازان اروپایی با سقوط مواجه شد.

هدف خشم ترامپ چین است که توسعه ظرفیت فولادسازی‌اش به مازاد جهانی فولاد افزوده است. چین همچنین هدف احتمالی تدابیر گسترده آمریکا بر سر ثروت مالکیت معنوی و وادار کردن شرکت‌های آمریکایی برای به اشتراک گذاشتن اسرار تجاری است.

بر اساس گزارش رویترز، چین سال گذشته ۳.۲ میلیون تن زغال سنگ آمریکا به ارزش حدود ۴۲۰ میلیون دلار را وارد کرد و میزان وارداتش در سال ۲۰۱۶ حدود پنج برابر این میزان بود. ترامپ با کاهش تقاضا برای زغال سنگ از سوی شرکت‌های نیروی داخلی، به دنبال صادرات بیشتر زغال سنگ به خارج است. مشاجرات اخیر همچنین نگرانی‌هایی را در میان تولید کنندگان سویا در آمریکا برانگیخته که با ارزش‌ترین صادرات آمریکا به چین است.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد ایران آنلاین، تاریخ انتشار 19 اسفند 96 ، کد خبر: 331816، www.eghtesadeiranonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
ترامپ با این کار ها سعی در ساختن اقتصاد داخلی خودش رو داره ؛ تا الان هم موفق بوده به نظرم تونسته به اقتصاد آمریکا سروسامون بده
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
0
0
جالبه ایشون خودشون حتی با دموکرات ها هم که هم حزبی های خودش هستن هم ساز مخالف میزنن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین