پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۹۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
ترامپ بدون مشورت با اعضای دولت و مقامات بلندپایه درباره تبعات احتمالی خروج از برجام، تصمیم به خروج گرفت و سپس آن را در توئیتر اعلام کرد. حتی جان بولتون هم از طریق یک مقام اروپایی که توئیت ترامپ را دیده بود، از زمان اعلام تصمیم ترامپ مطلع شد.
شعارسال: اروپایی‌ها برای یافتن پاسخی برای پرسش‌هایی که ترامپ مطرح کرده، تلاش می‌کنند.

خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای اروپایی‌ها را در یک وضعیت بغرنجی قرار داده است. از یک طرف بازگشت تحریم‌های آمریکایی، تجارت اروپا با ایران را در معرض خطر قرار داده و از طرف دیگر اتحادیه اروپا بر حفظ برجام و ماندن ایران در برجام تاکید می‌کند.

در پی خروج ترامپ از برجام، رسانه‌های غربی گزینه‌ها و تلاش‌های اروپایی برای حفظ برجام را بررسی می‌کنند. فضای عمومی تحلیل‌های این رسانه‌ها حاکی از آن است که اروپایی‌ها، بخصوص پس از بازگشت سریع تحریم‌های گسترده آمریکا، در موقعیت دشواری قرار گرفته و گزینه‌های اندکی در اختیار دارد.

متحدان اروپایی ترامپ، پس اقدامات اخیر او در خاورمیانه، احساس ناامیدی می‌کنند. ترامپ ظرف چند روز تنش‌ها در منطقه را بالا برد. او از برجام خارج شد و سفارت کشورش را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی، پس از خروج ترامپ از برجام، اروپایی تلاش کردند استراتژی نهفته در ورای این تصمیم ترامپ را بفهمند و برای پرسش‌هایشان، پاسخ‌هایی بگیرند. اما ظاهرا پاسخی وجود ندارد.

یک مقامام اروپایی به بی‌بی‌سی گفت: " ما (از آمریکایی‌ها) پرسیدم که طرح جایگزین چیست. گام بعدی چیست. پاسخ این بود که ما به دلیل تغییر افراد شورای امنیت ملی، وقتی برای آماده ساختن طرح جایگزین نداشتیم".

سه کشور اروپایی امضاکننده برجام- بریتانیا، فرانسه و آلمان- ماه‌ها برای رفع نگرانی‌های برجامی ترامپ و متقاعد کردن او به ماندن در این توافق با آمریکا مذاکره کردند. اما این مذاکرات به نتیجه نرسید.

در جریان سفر ایمانوئل ماکرون، به واشینگتن در ماه گذشته، ترامپ برای او آشکار کرده که آمریکا خواهان خروج از برجام است.

اروپایی‌ها سرانجام در جمعه قبل از خروج ترامپ، متوجه شدند که آمریکا از برجام خارج خواهد شد. بنابراین، تلاش کردند تاثیر خروج ترامپ بر شرکت‌های بزرگ اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند را ارزیابی کنند. اما ظاهرا بدترین نگرانی اروپا در حال محقق شدن است.

این مقام اروپایی ادامه داد: " ما قطعا هیچ تضمینی نگرفتیم که با تجارت اروپا (با ایران) به خوبی رفتار شود. بلکه برعکس این را گرفتیم. پاسخ عمومی که جان بولتون (مشاور امنیت ملی) داده، این بود که آن‌ها (آمریکایی‌ها) می‌خواهند تحریم‌ها به ایرانیان آسیب بزنند؛ بنابراین باید خیلی قوی باشند".

به گفته این مقام، منطق دولت آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران این است که آن‌ها معتقدند اگر فشار بر ایران بیشتر شود، ایرانیان هم مانند کره شمالی به میز مذاکره خواهند آمد.

یک منبع آشنا با امور، به بی‌بی‌سی گفته، ترامپ بدون مشورت با اعضای دولت و مقامات بلندپایه درباره تبعات احتمالی خروج از برجام، تصمیم به خروج گرفت و سپس آن را در توئیتر اعلام کرد. حتی جان بولتون هم از طریق یک مقام اروپایی که توئیت ترامپ را دیده بود، از زمان اعلام تصمیم ترامپ مطلع شد.

اروپایی‌ها منتظر بودند که ترامپ یک طرح جایگزین ارائه دهد. به گفته این مقام اروپایی هنگامی که پومپئو قبل از خروج ترامپ، با اروپایی‌ها تماس گرفت و اعلام کرد آمریکا از برجام خارج خواهد شد، به اروپایی‌ها گفت: " شما آینده را چگونه می‌بینید. ما مشتاق مذاکره با شما هستیم".

اما اروپایی‌ها در پاسخ به پومپئو گفتند: " خیر، شما به ما بگویید گام بعدی چیست".

واشینگتن‌پست هم روایت مشابهی درباره محتوای این تماس ارائه کرده است. یک مقام اروپایی به این روزنامه گفت: " به هر حال، این برعهده دولت (آمریکا) است که یک چارچوب و موضع جدید ارائه دهد. ما (اروپایی‌ها) منتظر آن‌ها هستیم".

به هرحال، بحث‌وجدل اروپایی‌ها با آمریکا درباره برجام اکنون، بعد از خروج ترامپ، وارد مرحله جدیدی شده است. پرسش مهمی که الان مطرح است، این است که آیا اروپا پس از "خرابکاری" ترامپ می‌تواند برجام را زنده نگه دارد؟

به گفته نشریه فوربز، یکی از اقداماتی که اروپا می‌تواند برای نجات برجام انجام دهد، فعال کردن سازوکاری برای حمایت از تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران است. برونی لو میر، وزیر امور مالی فرانسه، از اتخاذ چنین سازوکاری حمایت کرده است. با این حال، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، اعلام کرده برقراری یک سازوکار موثر برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در مقابل تحریم‌ها، دشوار اشت.

به گفته روزنامه واشینگتن‌پست، نزدیک‌ترین دوستان آمریکا در اروپا - فرانسه، بریتانیا و آلمان - به دلیل خشم و ناراحتی از آمریکا، در آستانه انفجار هستند.

اروپایی‌ها از یک طرف نگران هستند که آمریکا برای دوران پس از خروج از برجام، استراتژی مشخصی نداشته باشد و از طرف دیگر، نگران تاثیر تحریم‌ها بر تجارت شرکت‌هایشان با ایران هستند.

یک مقام اروپایی به واشینگتن‌پست گفته: "ما هیچ چیزی نزدیک به استراتژی ندیدم".

علاوه بر این، جان بولتون، پس از خروج ترامپ، به منظور آغاز گفت‌گو‌ها درباره یک توافق جدید با ایران، با همتایان فرانسوی، بریتانیایی و آلمانی‌اش تماس گرفت. اما به گفته مقامات اروپایی، گفتگو‌های بولتون تقریبا بر اصرار آمریکا درباره ندادن معافیت به شرکت‌های اروپایی تمرکز کرد.

پس از ماه‌ها مذاکره اروپایی‌ها با آمریکا درباره برجام، اکنون بسیاری در اتحادیه اروپا درباره گفتگو‌های بیشتر با آمریکا مردد هستند. به گفته واشینگتن‌پست، انتظار می‌رود جلسه سه شنبه آینده مقامات در اروپا، به جای بررسی چگونگی کنار آمدن با آمریکا، بر تلاش برای منع خروج ایران از برجام تمرکز خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 25 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 359863 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
این با همین دیوونه بازیاش تونست بیکاری رو به زیر 4 درصد برسونه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
اروپا دیگه الان خیلی مستقل تر از قبل شده و با این اقدام ترامپ مقابله میکنه صد در صد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
اروپا برای یکبار هم که شده است باید تلاش کند از آمریکا فاصله بگیرد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
مردم امریکا چطور می تونن این شخص خود رای رو که نظرات هی کسی براش مهم نیست رو تحمل کنن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
اروپا دیگر مطیع سیاست های آمریکا نخواهد بود , آن دوران دیگر تمام شده است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
چه تفکری هست که فکر میکنن کل عقلای امریکا و مردم امریکا با ترامپ مخالفند و فقط ترامپ این تفکر افراطی رو در امریکا داره؟>دوسوم فعالیت های ترامپ رو اکثر امریکایی ها قبول دارن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
اروپا نباید دنباله رو سیاست های کاخ سغید باشه و باید مستقل عمل بکنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین