پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۲۹۲۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
جهان بیگلری گفت: هر بانک خارجی نسبت به تامین مالی پروژه های ایران به هر شکل ممکن بصورت فاینانس یا وامهای تجاری اقدام کند، شامل جرایم سنگین دولت آمریکا و عدم همکاری با شرکتهای آمریکایی می‌شود.

شعارسال: محمدرضا جهان بیگلری، مشاور سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در خصوص سرنوشت قراردادهای فاینانسی بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: دولت در چهار سال گذشته در جذب سرمایه مستقیم خارجی (FDI) علی رغم تصورات ضعیف عمل کرد، به طوری که اگر 4 سال قبل از آغاز دولت یازدهم را با چهار سال بعد از آن مقایسه کنیم، سرمایه خارجی طبق اعلام آنکتاد با وجود شرایط سخت تحریم‌ها از 15 میلیارد و 569 میلیون دلار به 10 میلیارد و 576 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: با وجود این ما به تفاوتِ 5 میلیارد دلاری در دورانی که قرارداد برجام هم منعقد شد، دولت نتوانست به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند و به سمت نوع دیگری از همکاری با خارجی‌ها یعنی جذب منابع خارجی و شرایط استقراض با صدور تضمین‌های دولتی رفت و مانورهای تبلیغاتی گسترده ای از سوی تمامی دولتمردان از معاونین رئیس جمهور، وزراء و استاندارها گرفته تا ریاست بانک مرکزی و در نهایت رئیس سازمان سرمایه گذاری روی آن انجام شد و همه از آن بعنوان دستاوردی بزرگ از برجام یاد کردند.

این اقتصاددان گفت: متاسفانه دولتمردان به هشدارهای کارشناسان و اقتصاددانان توجه نکردند و بدون در نظر گرفتن حقوق قانونی کشور در صورت برگشت تحریمها و ضمانت‌های دولتی ارائه شده در امضاء قراردادهای فاینانس صرفا بدنبال امضای قراردادهای تشریفاتی و بالا بردن حجم دلاری این نوع قراردادها بودند.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اعلام خروج آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریمهای اداره خزانه داری آمریکا به حالت قبل، این بار بنا به اظهارات ofac که سازمان ناظر بر تحریمهاست، شاهد تنوع جدید از این نوع تحریمها نیز هستیم این بدان معنا است که هر بانک خارجی نسبت به تامین مالی پروژه‌های ایران به هر شکل ممکن بصورت فاینانس یا وامهای تجاری اقدام کند، شامل جرایم سنگین دولت آمریکا و عدم همکاری با شرکتهای آمریکایی می‌شود.

وی گفت: حال اگر هم اروپاییان بخواهند به تعهدات خود پایبند باشند، نمی‌توانند از جرایم و نیمی از اقتصاد بزرگ جهانی چشم پوشی کنند. در حال حاضر کشور آمریکا دارای بیش از بیست و چهار درصد اقتصاد جهانی است، در صورتی که کشور ایران کمتر از دو درصد اقتصاد جهانی را در خود جای دارد. اگر متحدان آمریکا را هم بدان اضافه کنیم خواهیم دید که بیش از هفتاد درصد اقتصاد جهانی در اختیار آمریکاست. پس اینکه فکر کنیم اروپاییان همکاریهای اقتصادی را با کشورمان ادامه خواهند داد، کمی سخت است و حتی فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بر همین اصل استوار است.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص تکذیب خبر لغو فاینانسها توسط وزارت اقتصاد گفت: تکذیب اخبار توسط ادارات مختلف، مشکلی را از دوش کشور برنخواهد داشت، بلکه با گوشزد کردن رسانه‌ها و اقتصاددانان و همکاری آنان می‌توان لطمه به اقتصاد کشور را تا حصول نتیجه به حداقل کاهش داد. به رئیس جمهور محترم هم یادآور می‌شویم منتقدان همچنان با تیز بینی بدون عینک و هوشیاری و بدون داشتن آلزایمر و دلواپسی برای عزت کشور آماده هرگونه همکاری با دولت خواهند بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: 26اردیبهشت1397 ، کدخبر: 2112174: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین