پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۹۳۴۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
محسن جلال پور فعال اقتصادی و تاجر ۴۰ساله پسته درخواست کرده که به دلیل اوضاع وخیم تولید پسته در سال جاری، دولت محصول پسته را از فهرست کالاهای صادراتی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کند.
شعار سال: محسن جلال پور فعال اقتصادی و تاجر ۴۰ساله پسته درخواست کرده که به دلیل اوضاع وخیم تولید پسته در سال جاری، دولت محصول پسته را از فهرست کالاهای صادراتی مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کند.
محسن جلال پور فعال اقتصادی و تاجر40 ساله پسته در یادداشتی با عنوان "حال فعالان صنعت پسته را بدتر نکنیم"، نوشت: چند روز پیش نوشتم که تولید پسته، امسال کمترین میزان در نیم قرن گذشته خواهد بود. برآوردهای جدید هم حاکی از آن است که امسال در استان کرمان کمتر از 20 هزارتن پسته برداشت خواهیم کرد این در حالی است که در سنوات قبل، به طور متوسط حدود 120 هزار تن پسته سالانه برداشت شده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، احتمالا امسال در کل کشور کمتر از 50 هزار تن پسته برداشت خواهیم کرد .

بررسی‌ها حاکی از آن است که فعالان صنعت پسته در کل کشور نیز باید بیش از 5 هزار میلیارد تومان زیان را تحمل کنند که این خسارت در استان کرمان حدود سه هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به تبع این تحولات، امسال صادرات پسته نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهدکرد به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود از نظر وزنی 80 درصد و از نظر دلاری نیز حداقل 70 درصد کاهش را شاهد باشیم.

در سال‌های گذشته متوسط ارزش صادرات پسته حدود یک میلیارد و 200 ملیون دلار بوده که برآوردها نشان می‌دهد این رقم امسال به کم‌تر از 300 میلیون دلار تنزل خواهد یافت.

از آن سو به دلیل کاهش فاحش عرضه پسته در بازارهای داخلی، قیمت آن در دو ماه گذشته به شدت افزایش یافته و نوسانات ارزی نیز خسارت‌های سنگینی به تجار این بازار تحمیل کرده است. به این ترتیب فعالان این صنعت از دولت خواسته‌اند با توجه به مجموع تحولات اخیر، حداقل برای امسال، محصول پسته را از فهرست کالاهای صادراتی مشمول ارز 4200 تومانی خارج کند.

صادرکنندگان پسته متعهد به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات به کشور هستند اما تعیین سقف 4200 تومان،در شرایط بد امسال نه تنها کمکی به باغ‌داران و فعالان بازار پسته نمی‌کند که بر صادرات  این محصول نیز اثر منفی می‌گذارد و باعث دلسردی و کاهش انگیزه صادرکنندگان می‌شود."

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1397،کدخبر: 1730987 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین