پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۳۷۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
بسیاری به انتخابات ونزوئلا انتقاد دارند و می‌گویند که با معیارهای دموکراسی همخوانی ندارد. روزنامه گاردین می‌نویسد: هر کسی با هر قدرت و شخصیت کاریزماتیکی که داشته باشد در برابر مادورو شکست می‌خورد، زیرا انتخابات براساس تقلب چینش شده است. ونزوئلا با یک ابرتورم بزرگ روبه‌رو است. این کشور از کمبود محصولات اساسی رنج می‌برد و مردمش نیز به سوءتغذیه دچار شده‌اند. کشوری که دارای ذخایر عظیم نفتی است اما با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

شعار سال: بسیاری به انتخابات ونزوئلا انتقاد دارند و می‌گویند که با معیارهای دموکراسی همخوانی ندارد. روزنامه گاردین می‌نویسد: هر کسی با هر قدرت و شخصیت کاریزماتیکی که داشته باشد در برابر مادورو شکست می‌خورد، زیرا انتخابات براساس تقلب چینش شده است. ونزوئلا با یک ابرتورم بزرگ روبه‌رو است. این کشور از کمبود محصولات اساسی رنج می‌برد و مردمش نیز به سوءتغذیه دچار شده‌اند. کشوری که دارای ذخایر عظیم نفتی است اما با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم می‌نویسد: روز جمعه در کاراکاس طرفداران مادورو گرد هم آمده بودند. اما این گردهمایی از جنس همیشگی نبود. خولیو رومرو، یکی از شهروندان کاراکاسی می‌گوید: من به اینجا آمدم، چرا که فکر می‌کردم آنها قرار است چیزی برای خوردن بدهند. ونزوئلا زمانی جزو کشورهای الگو برای رهبران چپ در آمریکای جنوبی به‌حساب می‌آمد. آنها با گفتمان انقلابی خانه‌ها، مدارس و کلینیک‌هایی برای فقرا ساختند. افکار آنها در سراسر منطقه منتشر می‌‌شد. اما سال‌ها بعد به‌دلیل مدیریت بد آن رویاها یکایک به کابوس تبدیل شدند و فروپاشی اقتصادی ونزوئلا یکی از بدترین فروپاشی‌ها در نیمکره غربی به‌حساب می‌آید. به نظر می‌رسد انتخابات فعلی بیشتر در باب غذا باشد. شعارهای مادورو که بسیاری او و چاوز را مسوول وضع فعلی این کشور می‌دانند، حول و حوش بازگشت آرامش به ونزوئلا می‌چرخد. هر چند منتقدان می‌گویند که دولت چند سال دست او و چاویست‌ها بوده و بازگشت رفاه و آرامش فریبی بیش نیست. تورم ونزوئلا درحال‌حاضر بدترین تورم شناخته شده در دنیا به‌حساب می‌آید. این کشور درحال‌حاضر از تورم ۱۳ هزار درصدی رنج می‌برد. پول این کشور بی‌ارزش شده و ارزش دستمال کاغذی که به‌شدت نایاب است، به مراتب بیشتر از پول این کشور است. قفسه‌های مغازه‌ها خالی است و مردم به ناچار با رژیم غذایی تحمیل شده از سوی مادورو زندگی می‌کنند. بسیاری حکومت مادورو را «رژیم غذایی مادورو» می‌خوانند.

غذا مهم‌ترین دغدغه انتخابات در این کشور است. شاید مهم‌ترین انگیزه برای انتخابات امروز برای رای دادن غذا باشد. بسیاری از مردم یک کارت شناسایی برای گرفتن یارانه دریافت کرده‌اند و این یارانه‌ها نقش اساسی در انتخابات ونزوئلا بازی می‌کند. این کارت‌ها توسط حزب مادورو در اختیار مردم قرار داده شده است و می‌تواند نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد. مادورو درباره این کارت‌ها به صراحت گفته است: هر کسی که این کارت‌ها را دارد باید به من رای بدهد. من چیزی به شما می‌دهم و شما هم چیزی به من. بسیاری می‌گویند مادورو از رژیم غذایی که به مردم این کشور تحمیل کرده سوءاستفاده می‌کند. رئیس‌جمهوری فعلی ونزوئلا خرید غذا را مهم‌ترین حربه انتخاباتی خود قرار داده است. او همچنین با تغییراتی که در قانون به‌وجود آورده و تشکیل یک پارلمان موازی، نقش پارلمان اصلی را که در دست مخالفان مادورو بوده کمرنگ کرده است. مارگاتا لوپز یک فعال سیاسی و استاد دانشگاه می‌گوید: مادورو این جملات را به صراحت بیان کرده و انتظار وفاداری دارد. این یک لحظه مهم برای ونزوئلا است و دموکراسی در زمان مادورو به‌شدت دچار خدشه شده است. مادورو تقریبا تمام مخالفان خود را سرکوب کرده است. مخالفان نیز انتخابات را تحریم کرده‌اند، زیرا بر این باورند که آنها نباید در انتخاباتی حضور پیدا کنند که ناعادلانه پی‌ریزی شده است.

بازداشت ارتشی های ناراضی

چند ماه پیش برخی از نیروهای نظامی این کشور به کلمبیا پناه بردند. آنها قصد داشتند با هدایت ارتشی‌های ناراضی حکومت مادورو را ساقط کنند اما رویترز در گزارشی اعلام کرده است که از چندی پیش مادورو، ارتشی‌های ناراضی و شورشی را دستگیر یا تبعید کرده است. خبرگزاری رویترز با مطالعه یکسری اسناد داخلی ارتش ونزوئلا گزارش کرده که در چهار ماهه اول سال‌جاری میلادی تعداد سربازانی که در ارتش ونزوئلا به اتهام‌هایی چون خیانت، شورش و فرار دستگیر شده‌اند به ۱۷۲ نفر افزایش یافته درحالی‌که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۷ معادل ۵/ ۳ برابر بیشتر است. یکسری مقام‌های سابق ارتش ونزوئلا گفتند: این آمار نشان دهنده افزایش شدید نارضایتی در میان نیروهای مسلح ونزوئلا که زمانی یکی از برجسته‌ترین نیروهای مسلح محسوب می‌شد، است. همین اسناد نشان دادند که در کل سال ۲۰۱۷ مجموعا ۱۹۶ سرباز ارتش ونزوئلا به‌خاطر این اتهامات دستگیر شدند درحالی‌که ونزوئلایی‌ها قرار است امروز در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شرکت کنند. مخالفان می‌گویند این انتخابات همراه با تقلب به نفع در قدرت ماندن نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود و در عین حال نقش نیروهای امنیتی در برگزاری این انتخابات مورد توجه قرار خواهد داشت.

آن‌طور که اعلام شده بیش از ۳۰۰ هزار سرباز و مامور پلیس قرار است امنیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را تامین کنند اما برخی مصاحبه‌های میدانی با یکسری سربازان فعلی و سابق ارتش ونزوئلا نشان می‌دهد که آنها درحال‌حاضر دغدغه‌شان فرار از ونزوئلا یا مدیریت زندگی خود و خانواده‌‌هایشان با حقوق ناچیز دو دلار در یک روز است. یک نیروی ۴۲ ساله گارد ملی ونزوئلا که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت در این نهاد نظامی دارد، گفت: الان وضع ما به حدی بد است که یخچال‌هایمان را باز می‌کنیم و در آن هیچ اثری از گوشت قرمز، ماهی، مرغ، پنیر و دیگر اقلام اساسی نیست. او که نامش را فاش نکرد و اهل شهر سن‌کریستوبال است، اظهار کرد: هنگامی که من وارد این ارتش شدم وضعم خوب بود و تنها با عیدی کریسمس می‌توانستم برای خانواده و خانه‌ام اثاثیه و لباس بخرم و در همان زمان نیز سه کارتن تخم مرغ و دو کیلو شکر هم داده می‌شد. این درحالی است که دولت و وزارت دفاع ونزوئلا درباره این گزارش‌ها اظهارنظری نکرده‌اند. در زمان اعتراضات مخالفان طی چند ماه از سال گذشته میلادی گارد ملی ونزوئلا اولین مدافع مادورو در مقابل معترضان بود. اعتراضاتی که دست‌کم ۱۲۵ کشته شامل تعدادی سرباز و مامور پلیس برجای گذاشت.

اما در محافل خصوصی عده‌ای تایید کردند که همان زمان هم بسیاری از این نیروها دچار فقر، گرسنگی و خستگی شدید بودند و در باطن خودشان از معترضان حمایت می‌کردند. مجمع ملی ونزوئلا که به‌عنوان پارلمان رسمی این کشور در کنترل مخالفان قرار دارد، وضعیت اقتصادی در این کشور را به حدی بد می‌داند که تورم سالانه را حدود ۱۴ هزار درصد برآورد کرده است.

نیکولاس مادورو که انتظار پیروزی او در انتخابات امروز وجود دارد گفته افرادی به‌دنبال شورش مسلحانه با حمایت مخالفان و آمریکا به منظور تصاحب کنترل این کشور هستند. در ماه فوریه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا تلویحا از حمایت این کشور از هرگونه کودتای نظامی ارتش ونزوئلا علیه مادورو خبر داده بود. یک مقام سابق سازمان سیا که نامش را فاش نکرد، گفت: تیلرسون با آن صحبت‌هایش این پیام را داده بود که آمریکا هرگونه کودتای نظامی علیه مادورو را از قبل مورد پذیرش قرار داده است. این درحالی است که گزارش شده در هفته‌های اخیر برخی سرمایه‌دارها اقدام به خرید بدهی‌های عقب افتاده ونزوئلا کردند و گمانه‌زنی می‌کنند که انتخاب مجدد مادورو در انتخابات امروز به احتمال زیاد ارتش را وادار خواهد کرد تا به منظور جلوگیری از سقوط اقتصادی مداخله می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 30 اردیبهشت 97، کدمطلب:۳۳۹۰۴۰۶، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین