پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۰۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
این روزها موضوع واریز کمک‌های مردمی به‌حساب شخصی سلبریتی‌ها در فضای مجازی بسیار حاشیه ساز شده است. البته این اتفاق، ماجرای جدیدی نیست اما شواهد نشان می‌دهد جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط هنرمندان و ورزشکاران و برخی چهره‌های سیاسی کشور از زمان زلزله کرمانشاه سرعت بیشتری به خود گرفته است.

شعار سال: این روزها موضوع واریز کمک‌های مردمی به‌حساب شخصی سلبریتی‌ها در فضای مجازی بسیار حاشیه ساز شده است. البته این اتفاق، ماجرای جدیدی نیست اما شواهد نشان می‌دهد جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط هنرمندان و ورزشکاران و برخی چهره‌های سیاسی کشور از زمان زلزله کرمانشاه سرعت بیشتری به خود گرفته است. 11آبان ماه سال گذشته بود که جمعیت زیادی از هنرمندان با انتشار حساب‌های شخصی خود اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مردم زلزله زده کردند و حتی برخی از آنها راهی این مناطق شدند. موضوعی که واکنش‌ها و حاشیه‌های متعددی را به‌دنبال داشت. بر اساس اعلام، سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه ، سلبریتی ها حدود 12 میلیارد تومان کمک مردمی برای زلزله زدگان کرمانشاه جمع آوری کرده اند. به طوریکه در حال حاضر، 8میلیارد و 500 میلیون تومان از این کمک ها به حساب علی دایی واریز شده است. همچنین نرگس کلباسی 5میلیارد و 200 میلیون تومان و صادق زیبا کلام نیز 3 میلیارد و 200 میلیون تومان کمک مردمی در اختیار دارند.

البته، مهم‌ترین حاشیه‌ها زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که فرماندار و رئیس شورای شهر سرپل ذهاب اعلام کردند، با گذشت چندین ماه از زلزله کرمانشاه هیچ خبری از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده توسط سلبریتی‌ها نبوده و معلوم نیست این کمک‌ها برای چه اموری هزینه شده‌اند. موضوعی که افکار عمومی را به این سؤال مشغول کرد که چه نهادی مسئولیت نظارت بر حرکت‌های مردمی سلبریتی‌ها را عهده‌دار است و آیا این کمک‌ها واقعاً به دست نیازمندان می‌رسد و نکته دیگر اینکه، چرا با وجود نهاد‌های حمایتی مانند هلال احمر، کمیته امداد و سازمان بهزیستی، هنرمندان و ورزشکاران باید برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی پیشقدم شوند؟

در همین زمینه سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتای تهران دیروز در گفت‌و‌گو با سایت‌های خبری از مسدود‌سازی حساب ۴ سلبریتی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده بودند، خبر داد. او می‌گوید سلبریتی‌هایی که کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کنند باید دارای مجوز باشند، در غیر اینصورت، با آنها برخورد جدی خواهد شد. وی می‌افزاید: برخی از این چهره‌های معروف ادعا می‌کنند از سوی سازمان‌های کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر یا مراکز ذیربط دارای مجوز هستند اما هیچ کدام از این سازمان‌ها تا به حال گزارشی در این خصوص به پلیس فتا اعلام نکرده‌اند. او در ادامه می‌افزاید: به علت زمان بر بودن بررسی فعالیت‌های تمام سلبریتی‌های کشور و کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده توسط آنها ضروری است تا نهاد‌های حمایتی اعلام کنند که کدام چهره معروف دارای مجوز است. با این همه، مسئولان مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی و کمیته امداد در گفت‌و‌گو با «ایران»، می‌گویند: هیچ مجوزی از سوی آنها به چهره‌های معروف برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی تا به‌حال صادر نشده است.

محمد کوزه گر قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی دراین باره می‌گوید: بتازگی شماری از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند. به‌طوری که برخی از آنها شفاف سازی‌های لازم را درخصوص هزینه کردن این منابع انجام نمی‌دهند و این موضوع باعث شده تا مردم نسبت به آنها بی‌اعتماد شوند و حتی این کار موجب از دست دادن محبوبیت‌شان در جامعه خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: سازمان بهزیستی تنها می‌تواند بر مؤسسات و مراکزی که مجوز از این سازمان دارند نظارت کند. به‌همین خاطر از کمک‌هایی که توسط مراکز و افراد دیگر انجام می‌شود اطلاعی نداریم و نمی‌توانیم نظارتی بر عملکرد آنها داشته باشیم.

کوزه گر، نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب در زمینه اقدامات سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد را یکی از دلایل کمک‌های مردمی به سلبریتی‌ها می‌داند و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های ما در سال‌های اخیر نبود تبلیغات درباره ترغیب مردم به کمک‌رسانی است که رسانه ملی یکی از عوامل مؤثر در این زمینه است. قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی ادامه می‌دهد: بر اساس قانون، ما نمی‌توانیم بودجه‌ای را که برای تأمین هزینه‌های اصلی مددجوها به ما واگذار شده صرف هزینه‌های تبلیغاتی کنیم. همچنین، بودجه‌ای نیز برای اختصاص به فعالیت‌های تبلیغاتی نداریم. به‌همین خاطر وظیفه صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی این است که حداقل از مردم تقاضا کند به مراکز نگهداری معلولان در شهر خود سر بزنند و به آنها کمک کنند.

کمیته امداد مجوزی برای سلبریتی‌ها صادر نکرده است

«ابوالقاسم رستگار»، مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی و انفاقات کمیته امداد کشور نیز با اشاره به اینکه هیچ مجوزی از سوی آنها به سلبریتی‌ها داده نشده است، می‌گوید: زمانی که زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد، سازمان هلال احمر جمع‌آوری کمک‌های مردمی را بر عهده گرفت اما کمیته نیز به علت اینکه وظیفه کمک‌رسانی به مردم را بر عهده دارد شروع به کمک‌رسانی به مردم و مددجویان خود کرد. رستگار می‌افزاید: در این زلزله ما شاهد حضور برخی از خیریه‌ها و نیکوکاران نیز بودیم که مجوزات لازم را دریافت کرده بودند اما برخی از هنرمندان نیز برای کمک به مردم پیشقدم شدند که هیچ مجوزی نداشتند. بنابراین، آنها تنها به علت اینکه چهره هستند وارد موضوع جمع‌آوری کمک‌های مردمی شدند. اما هیچ نظارتی بر عملکرد آنها صورت نگرفت. او با اشاره به اینکه این هنرمندان با جوسازی و تحریک احساسات مردمی باعث جریحه دار شدن احساسات مردم شدند، می‌گوید: برخی از آنها حتی به تخریب سازمان‌های مردم نهاد پرداختند. به‌طوری که مکرر اعلام می‌کردند نهاد‌های مردمی ممکن است، هزینه‌های جمع‌آوری شده را صرف اقدامات دیگر کنند و به دست مردم زلزله زده نرسانند. رستگار با اشاره به اینکه ما در جریان نیستیم که آنها چه مقدار کمک جمع‌آوری کردند و این هزینه‌ها صرف چه اقداماتی شده است، می‌گوید: بر همین اساس در این مورد قضاوت نمی‌کنیم اما به مردم می‌گوییم که هیچ اطمینان و مدیریتی در خصوص کمک‌های آنها به سلبریتی‌ها وجود ندارد.

«امان‌الله قرایی مقدم»،جامعه‌شناس به «ایران» می‌گوید: هنرمندان از گذشته نزد مردم محبوب بودند. به‌طوری که حتی در زلزله گناباد هم مردم زیادی کمک‌های خود را به دست مرحوم تختی رساندند تا او برای کمک به مردم آسیب دیده پیشقدم شود.

وی یکی دیگر از دلایل این موضوع را کاهش اعتماد مردم به مسئولان می‌داند و ادامه می‌دهد: پس از زلزله کرمانشاه هنرمندان، ورزشکاران زیادی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند اما هیچ کدام از آنها در خصوص این منابع، شفاف سازی‌های لازم را انجام ندادند و باعث خدشه دار شدن اعتماد مردم شدند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ نهادی مسئولیت نظارت بر اقدامات سلبریتی‌ها را بر عهده ندارد، می‌افزاید: پس از زلزله کرمانشاه اخبار زیادی مبنی بر پاسخگو نبودن این هنرمندان مبنی بر کمک‌های دریافتی منتشر شد که به اعتماد عمومی ضربه وارد کرد. حتی توسط هیچ کدام از نهادهای مربوطه بررسی نشد که هر هنرمند چقدر لباس، مواد غذایی و پول نقد از مردم دریافت کرده و آنها را برای چه مواردی اختصاص یافته است.

قرایی مقدم به ضعف سازمان‌های حمایتی دولتی و غیر دولتی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر این سازمان‌ها شفاف سازی‌های لازم را در خصوص اقدامات سالانه خود انجام داده بودند، هیچ‌کس حاضر نمی شد به یک سلبریتی کمک‌های مردمی را بدهد.

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه افزایش بی‌اعتمادی، نتایج سنگینی را از نظر اخلاقی به جامعه وارد می‌کند، ادامه می‌دهد: ادامه پیدا کردن این روند باعث افزایش بی‌اعتمادی در جامعه خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------، کدمطلب: 468199، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
این ها از کجا معلوم بخشی از همین کمک های دریافتی را بالا نکشند ؛ به اینها چندان اعتمادی نیست
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین