پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۸۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
جلوي سرقت آثار هنري را ظاهرا نمي‌توان گرفت و اين کار لااقل در ايران عملا نشدني به نظر مي‌آيد. اگر منظور از سرقت آثار هنري اين است که کسي يک تابلو يا اثر هنري را بدزدد، قصه‌اي است که من پارسال به آن دچار شدم و متأسفانه به هيچ جايي نرسيد و اگر منظور برداشتن آثار ديگران و کپي‌کردن، با تغييراتي يا بدون تغييرات به نام خود شخص است، اين کار هم دزدي است و با شکل اول هيچ فرقي ندارد.

شعار سال: واقعا صحبت دراين‌باره دشوار است. براي اينکه در آن ابتذالي هست و لااقل در نمونه‌هايي که در اين چند سال ديده‌‌ايم، اين ابتذال وجود دارد؛ يعني هنرپيشه‌اي که فکر مي‌کند عکاس هم است، هنرپيشه‌ ديگري که فکر مي‌کند مجسمه‌ساز است و آن يکي که فکر مي‌کند نقاش است. به نظر من به يک اعتبار يک علت ناکامي‌هاي اين اشخاص در زمينه‌اي است که در ظاهر حرفه يا تخصص آنها بوده است. يک بخش ديگر، حدي از بي‌اعتنايي و بي‌احترامي به جامعه است که آنها را نادان فرض مي‌کنند و در نتيجه فکر مي‌کنند هر تقلبي را به‌عنوان اثر هنري مي‌شود جا زد. يک سوداي شهرت و حضور در ذهن جامعه است، حتي اگر پاسخ برعکس بدهد؛ مثل مواردي که در اين اواخر ديديم. خوشبختانه در اين مورد اخير به دليل حضور شبکه‌هاي مجازي واکنش‌هاي خوبي نشان داده شد و حتي گالري مربوطه کار درستي براي اصلاح يک خطا کرد و آن را تعطيل کرد که به‌نظر من اتفاق مثبتي بود و نشان داد جامعه نسبت به امور فرهنگي‌ای که در جريان است، به‌هرحال واکنش‌هايي دارد. ولي يک بخش ديگر مسئله هم مردماني هستند که اين واژه بسيار مبتذل- از ديد من- سلبريتي درباره‌ آنها به کار مي‌رود. اين واژه مثل خيلي از لغت‌هاي مبتذل ديگر است که مد مي‌شود. من واقعا نمي‌دانم وقتي مي‌گوييم سلبريتي واقعا درباره چه کسی حرف مي‌زنيم. درباره يک هنرمند؟ درباره يک هنرمند واقعي؟ يا درباره انواع شومن‌ها و معرکه‌گيرها و کساني که اسمشان از طريق دستگاه‌هاي ارتباط‌جمعي بر سر زبان‌ها مي‌افتد و اغلب به نظر من مفهوم خاصي ندارد و گاه مفهوم خيلي منفي و مبتذلي دارد. اينکه هواداراني به اسم امضاگرفتن يا آنکه چون اين اثر متعلق به فلان شخص است، بخرند يا تشويق کنند يا حتي گالري‌داري بپذيرد که اين کارها را روي ديوار ببرد، همه اين کارها نشان از يک نابساماني دارد، چه از طرف اشخاصي که اين دزدي يا سرقت را انجام مي‌دهند و چه از طرف مطبوعات، گالري‌ها يا جاهايي که به آنها فرصت مي‌دهند و چه جامعه‌اي که به نظرش اين امور جذاب مي‌آيد و آن را جزء آزادي‌ها مي‌داند و از اين حرف‌هاي بي‌ربط و بي‌معنا. به‌هر‌حال اين اتفاقي است که مي‌افتد و ظاهرا اجتناب‌ناپذير است و کاري هم نمي‌توان کرد. من اميدوارم اين خانم‌ها و آقاياني که هر از چندي انگشت در سوراخ‌هاي ديگر مانند هنر، نقاشي، عکاسي و هر کار ديگري مي‌کنند، يک‌ذره تلاش کنند تا در حرفه خودشان به جايي برسند. اين راه‌ها ممکن است موقتا سروصدا، جذابيت و لايه‌اي که شيدايان سلبريتي هستند، داشته باشد ولي در واقع جز يک گردوخاک مزاحم، اتفاق ديگري نيست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 21 شهریور 97، شماره: 3242


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
تو ایران که قانون محکمی برای خفظ وصیانت از ارزش ها واثار هنرمندا وجود نداره بعد زحمتی که میکشن واقعا حقشون نیس م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین