پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
به‌دنبال وقوع ۷ اتفاق تسهیلاتی جدید در بانک مسکن از ابتدای امسال تاکنون، میزان اقساط پرداختی متقاضیان انواع تسهیلات خرید مسکن کاهش یافت.

شعار سال: به‌دنبال وقوع ۷ اتفاق تسهیلاتی جدید در بانک مسکن از ابتدای امسال تاکنون، میزان اقساط پرداختی متقاضیان انواع تسهیلات خرید مسکن کاهش یافت.

 دو اتفاق مهم تسهیلاتی که به کاهش اقساط ماهانه پرداختی تسهیلات‌گیرندگان از بانک منجر شد، کاهش نرخ سود تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم هم در بافت‌های فرسوده و هم در سایر نقاط شهری بود. با تصویب شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از 5/ 9 درصد به 8 درصد کاهش یافت. این شورا همچنین به‌منظور کمک به روند نوسازی بافت‌های فرسوده، نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در بافت‌های فرسوده را به مرز «کارمزد تسهیلات قرض‌‌الحسنه» نزدیک کرد و از 8 درصد در گذشته به 6 درصد کاهش داد. اهتمام دولت برای رونق ‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری موجب شده بیشترین اتفاقات شاخص امسال در حوزه مسکن ناظر بر ساده‌سازی شرایط دریافت تسهیلات در این بافت‌ها باشد. بر این اساس اتفاق شاخص تسهیلاتی سوم، ۱۵ ساله شدن دوره بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در بافت‌های فرسوده است.

بانک مسکن با ابلاغ دستورالعمل مربوطه به شعب، از این پس امکان بازپرداخت ۱۵ ساله تسهیلات از محل خرید اوراق را برای متقاضیان فراهم کرده است. البته این موضوع صرفا برای کسانی قابل‌اجرا است که شیوه بازپرداخت «ساده» را انتخاب می‌کنند و مقصد خرید ملک آنها واحدهای زیر ۱۵ سال ساخت در بافت فرسوده است. چهارمین اتفاق تسهیلاتی امسال در بانک مسکن نیز مربوط به نحوه محاسبه اقساط ماهانه و تغییراتی است که به نفع کاهش اقساط ماهانه در صندوق یکم شکل گرفته است. با موافقت هیات‌مدیره بانک مسکن و تغییر ضریب اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم طی بخشنامه‌ای که در اردیبهشت‌ ماه ابلاغ شد، گزینه جدیدی در شیوه محاسبه پلکانی اقساط تسهیلات خرید مسکن اضافه شد که میزان افزایش سالانه مبلغ اقساط را با ضریب ۹ درصد ممکن کرده است. به‌عنوان مثال با ضریب ۹ درصد، بازپرداخت اقساط برای تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد، از ۵۸۵ هزار تومان آغاز می‌شود و در سال دوم این بازپرداخت به ۶۱۰ هزار تومان، سال سوم به ۶۶۵ هزار تومان و سال چهارم به ۷۲۵ هزار تومان می‌رسد. اتفاق تسهیلاتی پنجم در سال‌جاری از جنس رونق‌بخشی به بازار ساخت‌وساز است. بر این اساس پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بدون سپرده برای سازندگان مسکن به‌عنوان یکی از محورهای اصلی بسته سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال ۹۷ تمدید شد. این نوع تسهیلات در سقف‌های مختلف و بر اساس شیوه ساخت و ساز اعم از سنتی و صنعتی‌سازی ساختمان به متقاضیان قابل‌پرداخت است. همچنین سازنده‌های حرفه‌ای در اولویت دریافت این نوع تسهیلات هستند. ششمین اتفاق شاخص تسهیلاتی در سال‌جاری، ویژه گروهی از زوجین است که قصد تبدیل به احسن مسکن خود را دارند. با تصویب هیات‌مدیره بانک مسکن، زوجین تسهیلات‌گیرنده از این بانک مشروط به گذشت دوره زمانی مشخص از اولین مرتبه استفاده از این تسهیلات و همچنین تسویه بدهی خود با بانک یا انتقال تسهیلات به غیر، می‌توانند یکبار دیگر تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

این در حالی است که قبلا برای استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن زوجین، محدودیت وجود داشت. اتفاق تسهیلاتی هفتم در سال‌جاری نیز تمدید سه ماهه طرح پرداخت ۱۰میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق با نرخ ۱۸ درصد به متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق مسکن بوده است. این تسهیلات در سال گذشته نیز مشروط به تعادل منابع و مصارف شعب به متقاضیان پرداخت شد و تا پایان خرداد نیز امکان پرداخت آن وجود دارد. در‌صورتی‌که زوجین متقاضی دریافت این تسهیلات باشند، به هر یک از آنها ۱۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که جمعا ۲۰ میلیون تومان به سقف تسهیلات آنها افزوده می‌شود. این تسهیلات افزون بر جعاله ۲۰ میلیون تومانی است که به وسیله خرید ۴۰ فقره اوراق مسکن، در صورت تمایل به متقاضیان تسهیلات یکم و اوراق پرداخت می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 8 خرداد 97، کدمطلب:۳۳۹۴۱۳۳، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین