پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۶۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸
انتخابات هیات رییسه مجلس برای سومین سال مجلس دهم، دائمی شدن قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری، تمدید مهلت جذب اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) نهم خرداد ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

شعار سال: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و دستور کار مجلس که با حضور ۲۰۶ نماینده آغاز شد، انتخاب هیات رییسه برای سال سوم مجلس دهم بود.


انتخابات هیات رییسه مجلس برای سومین سال مجلس دهم

در ابتدای جلسه امروز علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان کاندیداهای انتخابات ریاست مجلس اعلام و نمایندگانسه فراکسیون سیاسی مجلس برای شمارش آرای کاندیداهای هیات رئیسه مجلس دعوت شدند.

با عدم احراز آرای لازم از سوی سه کاندیدای ریاست مجلس، رای گیری برای این انتخابات تجدید و به مرحله دوم کشیده شد و علی لاریحانی با اعلام آرای انتخابات ریاست مجلس گفت: از مجموع ۲۷۲ رای اخذ شده، محمدرضا عارف ۱۱۴ رای، حمیدرضا حاجی بابایی ۵۴ رای و علی لاریجانی ۱۰۱ رای کسب کردند و آرای باطله نیز سه رای بود که بر این اساس هیچکدام از کاندیداها رای کافی نیاوردند. بنابر این انتخابات ریاست مجلس تجدید و رای گیری دوباره انجام شد.

در ادامه حاجی بابایی گزینه پیشنهادی فراکسیون ولایی به نفع علیلاریجانی انصراف داد و رقابت بین عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس ادامه پیدا کرد. تصمیم حاجی بابابی برای انصراف باعث شد که تعداد زیادی از نمایندگان ازجمله کواکبیان نسبت به تبلیغ حمیدرضا حاجی بابایی به نفع علی لاریجانی در جریان انتخاب رییس مجلس اعتراض کنند که لاریجانی در پاسخ به این اعتراضات گفت که هیچ اتفاق خلاف آیین‌نامه‌ای رخ نداده است.

در پایان با اختلاف ۲۴ رای نسبت به محمدرضا عارف، علی لاریجانی رییس مجلس باقی ماند. از مجموع ۲۷۹ رای اخذ شده، محمدرضا عارف ۱۲۳ رای و علی لاریجانی ۱۴۷ رای کسب کرده و آرای باطله نه رای اعلام شد.

لاریجانی پس از تمدید ریاست برای سال سوم گفت: امیدوارم بتوانیم با وفاق در مجلس مشکلات مردم را حل کنیم.


محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس که رقیب اصلی علی لاریجانی در انتخابات هیات رییسه بود، با حضور درجایگاه انتخاب مجدد علی لاریجانی به ریاست مجلس را تبریک گفت.


در ادامه جلسه امروز چهار نماینده مجلس از جملهمسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید، عبدالرضا مصری از فراکسیون ولایی و هادی قوامی از فراکسیون مستقلین برای نائب رییسی اول و دوم نامزد شدند. همچنین محمد دهقان از فراکسیون ولایی و عزت الله یوسفیان ملا از فراکسیون مستقلین انصراف دادند. و با اعلام نتایج آرای نمایندگان درباره انتخاب نواب رییس، مسعود پزشکیان به عنوان نائب رییس اول و علی مطهری به عنوان نائب رئیس دوم انتخاب شدند.

در همین رابطه یک نماینده نسبت به اخذ آرای نمایندگان در انتخابات هیات رییسه مجلس تذکر داد و گفت: طبق آیین نامه و قانون اساسی نمایندگان باید خودشان رای‌شان را در صندوق بیندازند و ما حق نداریم به دیگری وکالت بدهیم که آرای ما را به صندوق بیندازد بلکه نمایندگان باید با نظارت دبیران کارت خود را در گلدان بیندازند. علی لاریجانی نیز در پاسخ گفت: نمایندگان باید خودشان رای را بدهند و برای همین می‌گویم نمایندگان روی صندلی‌هایشان باشند.

همچنین یک عضو هیات رییسه مجلساسامی ۲۲ نامزد دبیری هیات رییسه مجلس را اعلام کرد و پس از انجام رای گیری با افزایش سهم فراکسیون امید، محمدعلی وکیلی ۱۳۴ رای، علی اصغر یوسف نژاد ۱۲۹ رای، امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۱۲۹ رای، علیرضا رحیمی ۱۰۴ رای، احمد امیرآبادی ۹۸ رای و اکبر رنجبر زاده ۹۵ رای به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.

برای انجام انتخابات ناظرین هیات رییسه نیز در ادامه جلسه امروز، اسامی ۱۳ کاندیدای ناظر هیات رییسه مجلس اعلام شدند و پس از رای گیری عباسی، نعمتی و آشوری به عنوان سه ناظر هیات رییسه باقی ماندند.

در نهایت با تعیین ترکیب هیات رییسه مجلس دهم در سال سوم، اعضای هیات رییسه جدید با حضور در جایگاه سوگند یاد کردند.

***

حاشیه‌های سومین انتخابات هیات رییسه مجلس و همچنین ترکیب هیات رئیسه مجلس در سال سوم+ جدول گرایش ها را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

ناطقین امروز مجلس

اسماعیلی: فقدان امنیت سرمایه‌گذاری و بهره‌های وام‌ بانکی اثرات ویرانگر بر اقتصاد داشته است

لاهوتی:‌ سیاست‌های ارزی کشور غیر کارشناسانه است

بهادری: عوارض خروج از کشور برای مرز نشینان اصلاح شود

ذوالقدر: مسئولان اجرایی باید از میان مردم بومی انتخاب شوند

انصاری: حال اقتصاد کشور خوب نیست



سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با توضیح درباره حادثه مدرسه غرب تهران به تشریح جزییات جلسه روز گذشته کمیسیون متبوعش پرداخت و خواست تا به بهانه این حادثه به گونه‌ای رفتار نشود تا مردم نسبت به آموزش و پرورش و فرهنگیان بدبین شوند. میرزاده افزود: بسته شدن این مدرسه غیرانتفاعی در دستور کار آنان قرار گرفت. حادثه بدی اتفاق افتاد اما نباید طوری رفتار شود که مردم در آستانه ثبت نام سال تحصیلی جدید نسبت به آموزش و پرورش بدبین و بی اعتماد شوند.

در همین رابطه رییس مجلس در پاسخ به تذکر کواکبیان به کمیسیون آموزش برای پیگیری حادثه مدرسه غرب تهران دستور داد. حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز در تذکری جنایت اخیر مدرسه غرب تهران را ثمره اجرای ۲۰۳۰ دانست.




نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتصاب کامیون‌داران، خواستار از بین بردن تبعیض‌ها برای جلب رضایت آنها شد و لاریجانی در پاسخ به او گفت: شورای امنیت در حال پیگیری موضوع کامیون‌داران است.

در همین ارتباط نماینده نایین در تذکری با بیان اینکه عدم حمل بار از سوی کامیون‌داران باعث افزایش بی رویه قمیت‌ها شده است، نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های دامی انتقاد کرد و گفت:‌ مرغ داران امروز با مشکل حمل بار از سوی کامیون داران مواجه هستند، لازم است تصمیم‌های لازم گرفته شود.

تذکرات شفاهی و اخطارهای امروز نمایندگان مجلس

لاهوتی:‌ دولت مصوبات مجلس در بودجه را اجرا کند

درخواست «بدری» برای حضور رییس‌جمهور در جلسه غیرعلنی برای یافتن راه‌حل گرانی‌ها

نماینده مرند: زمین غیرقانونی در مناطق آزاد به شرکت‌های خارجی واگذار نشده است

کبیری:‌ افزایش ۵۰ درصدی حقوق در برخی نهادها تبعیض نارواست

درخواست قاضی‌پور برایتشریح وضعیت کشورهای همسایه از سوی ظریف در جلسه غیرعلنی

لاریجانی در پاسخ به تذکر قاضی پور: کمیسیون‌های مجلس در جلسات فوق العاده به سوالات نمایندگان از وزرا رسیدگی کنند

گودرزی: برخی بازنشستگان سال ۹۶ مجددا در دستگاه‌ها به کارگیری شده‌اند

در پاسخ به اخطار سلیمی لاریجانی: کمیسیون انرژی درباره خروج توتال گزارش دهد

آزادیخواه: انصراف نمایندگان از سوال از رییس‌جمهور به معنی عمل نکردن به وظیفه‌شان نیست

نماینده زابل: قانون بخشش سود و جریمه دیرکرد سلیقه‌ای اجرا می‌شود

تاکید کوهکن بر لزوم رعایت آیین‌نامه در مجلس

صباغیان: زمین‌های کیش به برخی از خارجی‌ها واگذار شده است

مسعودی: اجازه ندهید دشمن از مطالبات بحق رانندگان سوء استفاده کند

مازنی: تریبون‌های مقدس نماز جمعه در مسائل جناحی ورود نکنند





در جلسه علنی امروز مجلس و در پی بررسی های نمایندگان قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری دائمی شدند. همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای، مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی را تا پایان شهریور ۹۷ تمدید کردند.

۱۸۵ نماینده نیز طی نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار اجرای قانون بودجه در تعیین شرایط پرداخت بدهی معوق تولید کنندگان به بانک‌ها شدند.

در پایان جلسه علنی هم علی لاریجانی از تعطیلی مجلس در هفته آینده که مصادف با لیالی قدر است سخن گفت و تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجلس را ۲۰ خرداد ذکر کرد و یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 9 خرداد 97، کد مطلب: 97030904770: www.isna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین