پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۷۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
همه‌چیز از یک مسمومیت آغاز شد، برخی می‌گویند از آب، باد و هوا است و عده‌ای انگشت اتهام را به سمت غذا و جمعه بازار نشانه می روند اما دلیل این بیماری همچنان در ابهام است.

شعار سال: یکشنبه‌شب گذشته برای روزه‌داران کلاردشت خوش‌یمن نبود و تاکنون طبق آمارهای ضد و نقیض حدوداً۵۰۰ نفر به دلیل آنچه بیماری گوارشی نام نهاده‌اند به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

از همان ابتدا پای اّب به میان کشیده شد فرضیه‌ای که قاطعانه مسئولان آبفار آن را رد کرده‌اند و دلیل این بیماری همچنان در هاله‌ای از ابهام است. پای جمعه‌بازار کلاردشت همه به وسط کشیده شد و معتقدند شاید عرضه مواد غذایی دلیل مسمومیت باشد و این فرضیه نیز سبب تعطیلی موقت بازارچه سنتی شده است.

مسمومیت و بیماری گوارشی پا مدیریت بحران و مسئولان وزارت بهداشت را به کلاردشت کشاند و اگرچه هنوز مقصر معرفی نشد اما گویا روند ابتلا به بیماری همچنان ادامه دارد.

ابتلای ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر به بیماری گوارشی در کلاردشت

آمارهای ضدونقیض علوم پزشکی هم پر غصه شده درحالی‌که سخنگو می‌گوید بیماری تحت کنترل است اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی از آمار ابتلای ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفری تاکنون خبر می‌دهد و این بیماری مرموز همه آمارها و حساب‌کتاب‌ها را برهم زده است.

فرماندار کلاردشت در خصوص ویروس نورو که از روز یکشنبه‌شب در بین مردم شیوع پیداکرده و با علائم گوارشی خفیف مانند اسهال، استفراغ، معده درد همراه بود می‌گوید: از ساعت نه یکشنبه‌شب بیمارانی با علائم یکسان به بیمارستان حضرت قائم (ع) و مراکز درمانی کلاردشت مراجعه کردند که حدوداً درهر یک ساعت بین ۲۰ تا ۳۰ مراجعه‌کننده بود، به همین دلیل در اولین ساعات روز دوشنبه چند تیم کارشناس از دانشگاه علوم پزشکی به منطقه اعزام شدند و سریعا آزمایش‌ها و نمونه‌برداری انجام شد.

وی افزود: همچنین جلسه ستاد بحران و کارگروه سلامت و غذا در منطقه تشکیل شد تا علاوه بر یافتن علت تدابیر لازم در جهت پیشگیری نیز انجام شود.

چهار فرضیه شامل آلودگی آب،خاک ،هوا و یا مواد غذایی آلوده مطرح شد وهر کدام از این موارد نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی داشت

به گفته صالحی، چهار فرضیه شامل آلودگی آب،خاک ،هوا و یا مواد غذایی آلوده مطرح شد وهر کدام از این موارد نیاز به بررسی دقیق و کارشناسانه داشت و در جلسه ستاد بحران با حضور احمدی مدیرکل بحران و کارگروه سلامت در جهت پیشگیری از شیوع این بیماری تمهیداتی اندیشده و مقررشد تا در جمعه‌ بازار فروش پرندگان، مواد غذایی، سبزی‌ها، میوه‌های درختی ممنوع شود، زیرا یکی از احتمالات این بود که ممکن است این ویروس از جمعه‌بازار یافته باشد، به همین دلیل نظارت و کنترل اتاق اصناف و مرکز بهداشت و درمان باید در این مقوله خیلی بیشتر باشد.

فرماندار کلاردشت با اشاره به اینکه یکی از احتمالات دیگر ممکن است آلودگی آب باشد خاطرنشان کرد: از نقاط مختلف در منطقه آب آشامیدنی نمونه‌برداری و مخازن آب در نقاط مختلف تخلیه و تمیز شد، لوله‌های اصلی و خطوط انتقال آب پاک‌سازی و تمام چشمه‌ها، مخازن و تصفیه‌خانه کلرزنی شده و جهت اطمینان دوز کلر را چند دهم افزایش دادیم و اکنون آب آشامیدنی هیچ مشکلی ندارد اما جهت اطمینان بیشتر شهروندان آب را جوشانده و بهداشت فردی را رعایت کنند.

مردم چه می گویند

اظهارات فرماندار مطرح می شود که برخی افراد و خانواده‌های دچار بیماری ناشناخته در کلاردشت ابعاد تازه‌ای ماجرا تعریف می‌کنند، طاهری از حسنکیف که فرزندش دچار بیماری گوارشی شده بود می‌گوید: در روز سه شنبه فرزندم دچار علائم دل‌درد، اسهال و استفراغ شد که بلافاصله برای انجام معاینات پزشکی وی را به چالوس آوردم و با تشخیص پزشک سرم و دارو تجویز شد و خدا را شکر بعد از چند ساعت حال وی رو به بهبوداست.

همچنین دلفان از اویجدان می‌گوید: در روز دوشنبه وقتی نوه‌ام را که دچار حالت تهوع و دل‌پیچه شده بود برای انجام معاینات به بیمارستان کلاردشت بردم متوجه شدم خیلی از مردم دچار همین مشکل هستند.

وی ادامه داد: اگرچه حال نوه‌ام به‌صورت سرپایی و بعد از زدن سرم و مصرف دارو بهتر شد اما کماکان نگران هستیم و امیدوارم زودتر علت مشخص شود.

بیماری ناشناخته. آب‌وهوا و غذا سه مثلث و معادله مجهول از یک حادثه هستند که اینک پای همه بخش‌ها و دستگاه‌ها را به میان کشیده است و شهروندان نگران و مسئولان دلهره دارند تا مبادا این بیماری ناشناخته شمار بیشتری را درگیر کند.

اظهارنظر قطعی درباره این بیماری به دست زمان سپرده می‌شود و باید دید متهم اصلی بروز این بیماری آب بوده است یا غذا؟ و سهم دستگاه‌های بهداشتی و خدماتی و نظارتی در آن چه میزان است.

کلاردشت همچنان اوضاع آشفته‌ای دارد مردم با نگرانی آب می‌نوشند و توصیه‌شده از فست فود و برخی غذاها استفاده نشود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 10 خرداد 97، کد مطلب: 4310829، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
بالاخره هم مشخص نشد که عامل این بیماری چی بوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین