پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۳۳۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۲
کارتخوان‌های جدید سوخت از ١٥ تیرماه رونمایی می‌شود و خبرها می‌گوید که کارت سوخت برگشته است، اما این دقیقا چه معنایی دارد؟ آیا همه مجبورند از کارت سوخت استفاده کنند؟ آیا قرار است دوباره بنزین سهمیه‌بندی شود؟ آیا باز هم می‌شود از کارت سوخت جایگاه‌دار استفاده کرد؟

شعارسال: کارتخوان‌های جدید سوخت از ١٥ تیرماه رونمایی می‌شود و خبرها می‌گوید که کارت سوخت برگشته است، اما این دقیقا چه معنایی دارد؟ آیا همه مجبورند از کارت سوخت استفاده کنند؟ آیا قرار است دوباره بنزین سهمیه‌بندی شود؟ آیا باز هم می‌شود از کارت سوخت جایگاه‌دار استفاده کرد؟ آنهایی که کارت سوخت‌شان گم شده است یا رمزش را فراموش کرده‌اند، چه‌کار کنند؟ آیا کارت سوخت جدید طراحی شده است؟ کارت سوخت‌های جدید چه مدلی است؟ اینها پرسش‌های عمده‌ای است که با نزدیک شدن به تیرماه برای تمام مالکان خودرو مطرح است. ما در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

بنزین قرار است دوباره سهمیه‌بندی شود؟

خیر، بنزین همچنان با همان قیمت لیتری ١٠٠٠ تومان برای همه مالکان خودرو عرضه می‌شود و دو نرخی شدن سوخت یا همان سهمیه‌بندی بنزین مخالفان جدی داشته است، بنابراین قرار نیست بنزین دوباره سهمیه‌بندی شود.

استفاده از کارت سوخت برای همه اجباری می‌شود؟

نه، به نظر نمی‌رسد این‌طور باشد. گرچه رسانه‌ها این موضوع را بازگشت کارت سوخت دانسته‌ و به نوعی از اجباری بودن استفاده از آن صحبت کرده‌اند، اما توضیحات تازه مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی چیز دیگری می‌گوید. محمدرضا موسوی‌خواه گفته است که دستگاه‌های جدید کارتخوان به‌گونه‌ای طراحی شده‌ است که قابلیت عملیات بدون کارت و با کارت را دارد و این نشان می‌دهد که اجباری در استفاده از کارت سوخت نیست. او گفته است: مصمم هستیم به‌سمتی برویم که مردم از کارت‌های شخصی خود استفاده کنند؛ چرا که استفاده از کارت‌های شخصی می‌تواند اطلاعات آمار مدیریتی خوبی درخصوص مدل خودروها، میزان سوخت مصرفی و حتی میزان مصرف در ١٠٠ کیلومتر را در اختیار ما قرار دهد که پایه اطلاعات آماری کشور خواهد بود.

دستگاه‌های جدید چگونه طراحی شده‌ است؟

از این پس، تمامی نازل‌ها به سیستم توزیع سوخت و پرداخت همزمان مجهز می‌شود که شهروندان می‌توانند از طریق خدمات بدون کارت یا با وارد کردن کارت‌های بانکی خود و حتی از طریق موبایل، پرداخت‌های خود را انجام دهند.

تجهیزات جدید لمسی است، صفحه نمایشگر بزرگتری دارد و از نظر حجم حافظه نیز چند برابر کارتخوان‌های قدیمی است و علاوه بر این‌که امنیت بالایی دارد، می‌تواند توزیع سوخت و پرداخت را به‌صورت همزمان انجام دهد.

استفاده از کارت سوخت شخصی چه مزیتی دارد؟

به‌جز این‌که مزیت آماری دارد و با آن می‌توان سهمی در مبارزه با فساد داشت، برای خود افراد مزیت خاصی ندارد مگر این‌که اشخاص با کارت سوخت‌شان می‌توانند همزمان سوخت بزنند و از آن به‌عنوان کیف پول الکترونیک استفاده کنند. کیف پول الکترونیک امکان شارژ در مبالغ کم را دارد و درواقع با ادغام کارت سوخت و کیف پول الکترونیک می‌توان با کارت سوخت پول بنزین را هم پرداخت.

آنهایی که کارت سوخت‌شان را گم یا رمزش را فراموش کرده‌اند، چه کنند؟

کسانی که کارت سوخت‌شان را گم کرده‌اند باید برای گرفتن کارت سوخت جدید به پلیس +١٠ مراجعه کنند. کسانی هم که سال‌ها پیش برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کرده اما اقدام به گرفتن آن نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پستی کارت‌های قدیمی خود را تحویل بگیرند، چون درحال حاضر بیش از ۵۰۰‌ هزار کارت سوخت در باجه‌های پست معطل مانده ‌است. ضمن این‌که اگر هم رمز کارت سوخت خودتان را فراموش کرده‌اید، نگران نباشید چون به‌زودی دستگاه‌هایی در پمپ‌ بنزین‌ها مستقر می‌شود که مشتریان با استفاده از آنها نسبت به بازیابی رمز کارت‌های سوخت‌شان اقدام می‌کنند.

آیا هنوز هم می‌توان از کارت سوخت جایگاه‌دار استفاده کرد؟

بله، شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است در «موارد ضروری» می‌توان از کارت سوخت استفاده کرد، اما هیچ توضیحی نداده است که موارد ضروری چیست.

کارت سوخت‌های جدید به چه کسانی تحویل داده می‌شود؟

به کسانی که برای نخستین‌بار است کارت سوخت می‌گیرند، البته افرادی که تمایل داشته باشند هم می‌توانند کارت سوخت‌هایشان را تعویض کنند.

از چه زمانی حتما باید با کارت سوخت بنزین بزنیم؟

دستگاه‌های جدید قرار است از ١٥ تیرماه در پمپ‌های بنزین مستقر شود، اما گویا به تدریج تمام تجهیزات تعویض می‌شود و تا زمانی که تمام دستگاه‌های قدیمی تعویض شود فرصت دارید از کارت سوخت جایگاه‌دار استفاده کنید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار:20خرداد1397 ، کدخبر: 44967: www.didbaniran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
این کارت سوخت ها میتونند دوباره مانند قبل در کاهش مصرف سوخت و همچنین قاچاق موثر باشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین