پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۳۴۶۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۲
دبیرکل بانک مرکزی گفت: سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه میتوانند در صورت تمایل رسید پیش‌خرید خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس دارند تبدیل کنند.

شعارسال: سید محمود احمدی در این خصوص گفت: در آستانه عید سعید فطر خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌‌فروش سکه و فعالان بازار طلا داریم چرا که اجرای این طرح علاوه بر نقدپذیر کردن اوراق گواهی پیش‌فروش سکه، به تعدیل و تثبیت بازار طلا نیز کمک خواهد کرد.

دبیر کل بانک مرکزی افزود: در سال گذشته و به دنبال التهاب بازار ارز و طلا، بانک مرکزی نسبت به اجرای طرح پیش فروش سکه طلای بهار آزادی اقدام کرد. در این راستا مجموعاً 7.6 میلیون قطعه سکه طلا در مراحل مختلف و با سررسیدهای یک ماهه الی 2 ساله پیش فروش شد. تاکنون و با سررسید شدن موعد تحویل سکه‌های یک‌ماهه، حدود 800 هزار قطعه سکه طلا به خریداران تحویل شده و 6.8 میلیون قطعه سکه طلا از کل میزان پیش‌فروش شده باقی مانده که در مواعد سررسید تحویل مردم خواهد شد.

احمدی با اشاره به عرضه تدریجی سکه‌های پیش‌فروش شده بر اساس برنامه پیش فروش، بازارسازی برای اوراق گواهی پیش‌فروش سکه را اقدامی در راستای نقد‌پذیر کردن اوراق مزبور و همچنین تعمیق بازار طلا و ثبیت این بازار در شرایط کنونی معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه با سررسید شدن و تحویل سکه‌های فوق در مواعد سررسید، شاهد افزایش عرضه‌ سکه طلا در بازار خواهیم بود، افزود: با افق پیش‌رو و تدریجی بودن تزریق سکه، به نظر می‌رسد تاثیرگذاری طرح پیش‌فروش بر بازار محدود باشد و به ویژه در فواصل بین سررسید، خلاء عرضه می تواند احساس شود. با بازارسازی اوراق گواهی پیش‌فروش امکان خرید و فروش اوراق مزبور فراهم خواهد شد و از این طریق حجم عرضه در بازار طلا با سررسید‌های مختلف افزایش می یابد. به این ترتیب از سویی بازار سکه تعمیق پیدا می کند و علاوه بر آن منافع مناسبی نصیب خریداران سکه در طرح پیش‌فروش می‌ شود؛ لذا انتظار می‌رود اجرای این طرح تاثیر به مراتب بیشتری در ثبات بازار در مقایسه با تزریق تدریجی سکه داشته باشد.

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم در خصوص جزئیات اجرای طرح جدید بانک مرکزی انجام خواهد شد، گفت: در این طرح به سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه این امکان داده می‌شود تا در صورت تمایل اوراق گواهی پیش‌فروش (رسید پیش‌خرید) خود را به اوراق سکه طلا (با سررسید متناظر) که از ویژگی‌های امنیتی لازم برخوردار بوده و قابلیت خرید و فروش در بورس را دارند، تبدیل کنند.

احمدی در تبیین فواید اجرای این طرح برای سرمایه‌گذاران در طرح پیش‌فروش سکه، ادامه داد: به طور قطع سرمایه‌گذاران در طرح پیش خرید سکه از این امکان استقبال خواهند کرد، چرا که بر خلاف اوراق سکه طلا, اوراق گواهی پیش خرید سکه طلا تا موعد سررسید امکان معامله و نقدپذیری ندارد. علاوه بر این، بازارسازی برای اوراق سکه طلا مخاطرات امنیتی مربوط به نگهداری سکه در منازل را برطرف می کند؛ چراکه اوراق سکه طلا با نام بوده و در سامانه مربوطه ثبت شده و امکان فروش آن توسط فرد دیگری به غیر از صاحب اوراق وجود ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی با تاکید بر ایفای کامل و به موقع تعهدات بانک مرکزی در طرح پیش‌فروش سکه، افزود: دارندگان اوراق این امکان را دارند تا پس از سررسید و در صورت تمایل، با ارایه اوراق به بانک مرکزی نسبت به دریافت سکه طلای فیزیکی اقدام کنند.

وی اطمینان خاطر داد: این اوراق پس از سررسید نیز کاملا معتبر بوده و 100 درصد مبتنی بر سکه طلا هستند. در واقع در این طرح, اوراق سکه طلا کاملاً حکم سکه فیزیکی طلا را دارند و به دارندگان این امکان را می دهند تا ضمن برخورداری از منافع این اوراق, ریسک نگهداری طلا را حذف کرده و از امکان معامله این اوراق در یک بازار متشکل و شفاف برخوردار شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:24خرداد1397 ، کدخبر: 3970324108: www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
0
0
سرمایه گذاری در زمینه سکه و طلا ادامه دار شدنش باعث به وجود اومدن یک سری مافیا میشه که هیچ نیرویی هم نمیتونه جلو رو بعدا بگیره...
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین