پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۸۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است اما کشورهای مسلمان دیگر چه آداب و رسومی برای این عید دارند؟

شعار سال: عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است اما کشورهای مسلمان دیگر چه آداب و رسومی برای این عید دارند؟

عربستان

عید فطر در عربستان عید بسیار بزرگی محسوب می‌شود تا جایی که مردم خانه‌هایشان را تزیین می‌کنند و بعد از اقامه نماز عید همه در منزل بزرگ خانواده جمع می‌شوند. مردم عربستان بر اساس آداب و رسوم دیرینه خود صبح روز عید فطر قهوه، چای، انواع آبمیوه‌ها و خرماها را به هم تعارف می‌کنند. یکی از مشهورترین خوردنی‌های عید فطر در میان مردم عربستان «الکبسه» است که از برنج و گوشت درست می‌شود. از عادت‌های مردم اهل مکه نیز خوردن شیرینی «المنار» بعد از نماز عیدفطر است که زنان آن ها را تهیه می‌کنند. مسلمانان در این روز به کودکان آبنبات و اسباب‌بازی هدیه می‌دهند.

ترکیه

عید فطر در ترکیه به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب ‌نبات در این روز به «شکر بایرامی» یعنی عید شکر معروف است. مسلمانان ترکیه چند روز مانده به عید، خانه‌تکانی و پخت و پز شیرینی‌های مخصوص عید را شروع می‌کنند. نماز عید نیز در حالی با شکوه تمام و با حضور برخی سران سیاسی ترکیه در مساجد سراسر کشور برگزار می‌شود که نمازگزاران بهترین لباس‌های خود را که برای این عید تهیه کرده‌اند، می‌پوشند. آن‌ها در این روز به مزار درگذشتگان و دیدار اقوام و آشنایان می‌روند. عید فطر در ترکیه سه روز تعطیل رسمی است.

مصر

مصری‌ها به مدت سه روز عید سعید فطر را جشن می‌گیرند که برایشان تعطیل رسمی هم محسوب می‌شود. مسلمانان مصری از یک هفته پیش از فرا رسیدن عید فطر به استقبال رفته و مراسم خاصی که برگرفته از میراث گذشتگان آنها است، اجرا می‌کنند. نماز عید این کشور بسیار باشکوه برگزار می‌شود و صندوق‌های پرداخت زکات فطریه در محل برگزاری نمازها مستقر می‌شوند. زنان به مناسبت این عید کیک‌های مخصوصی که با آجیل پوشیده شده‌اند را می‌پزند و برگزاری مسابقات ورزشی از جمله اسب‌دوانی از مراسم خاص عید فطر در مصر است.

تونس

مسلمانان تونسی عید فطر را به مدت دو روز جشن می‌گیرند. عید فطر در تونس با پخت شیرینی مخصوص همراه است که از اجدادشان از صد سال پیش یاد گرفته‌اند. زنان تونسی شیرینی‌هایی با نام‌های «المقروض»، «الغریبه»، «المحشی» و «الصمصه» درست می‌کنند. بسیاری از تونسی‌ها در این روز طبق‌های شیرینی خود را با یکدیگر تعارف می‌کنند و در میهمانی‌ها از شیرینی‌های یکدیگر می‌خورند. تونسی‌ها عید فطر را عید «صغیر» می‌نامند به دلیل اینکه اعتقاد دارند این عید مورد علاقه کودکان است زیرا بزرگ‌ترها برایشان لباس‌های عید، کفش و اسباب‌بازی می‌خرند و به آن ها عیدی می‌دهند.

یمن

مردم یمن در روز عید فطر به طبیعت می‌روند و و در این روز از طبیعت لذت می‌برند. مسلمانان به مناسبت عید، لباس‌های نو می‌خرند و می‌پوشند. زنان یمنی که در طبخ گوشت و کباب کردن آن شهرت ویژه‌ای دارند، کباب مخصوص برای عید درست می‌کنند. مردان نیز هیزم جمع می‌کنند و برای طبخ کباب مهیا می‌شوند.

کویت

کویت تنها کشوری است که مردم برای عید فطر هفت شبانه روز جشن می‌گیرند. در ایام عید تمامی مغازه‌ها با پرچم‌هایی مخصوص عید تزیین می‌شوند. تمامی منازل و مغازه‌ها و حتی شرکت‌ها نیز از قبل نظافت شده‌اند و بوی عود از همه جا به مشام می‌رسد. مسلمانان در ایام عید به دیدن اقوام و آشنایان می‌روند و لباس‌هایی نو که برای این عید خریداری کرده‌اند را می‌پوشند.

اندونزی

مردم اندونزی با برگزاری مراسمی به نام «حلال‌به‌حلال» به معنی روز مصالحه و آشتی که در مساجد شهر برگزار می‌شود به استقبال عید فطر می‌روند. در شب عید مسلمانان اندونزی به کوچه و خیابان‏‌ها می‌روند و ندای‌ الله اکبر سر می‏‌دهند. آن‌ها با زدن طبل و نواختن موسیقی حلول عید فطر را اعلام کرده و به یکدیگر تبریک می‏‌گویند. ارسال کارت تبریک به آشنایان در ایام عید فطر نیز یکی دیگر از رسوم عیدفطر در اندونزی است. یکی از رسم‌های مسلمانان اندونزی در زمان عید فطر، بازگشت بیشتر اندونزیایی‌های خارج‌نشین به کشورشان است. در اندونزی سه‌روز پیش و دو روز پس از عید فطر تعطیل رسمی است.

هندوستان

مسلمانان هندی در روز عید فطر آداب ویژه‌ای دارند. پس از نماز، بزرگ‌ترین فرد خانواده در منزل به انتظار اقوام و آشنایان می‌ماند و برای پذیرایی از آنها، غذای عید فطر تهیه می‌کند. کوچک‌ترها با حلقه‌های گل به دیدار ریش‌سفید خانواده می‌روند و ظهر عید فطر را با هم می‌گذرانند. در این روز موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می‌شود و مردم لباس‌های نو می‌پوشند. در حقیقت نمایش نمادهای سنت و فرهنگ اصیل هندی، بخشی از جشن عید فطر را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ به‌طوری که بدون آن، عید مفهومی ندارد و با آن، رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. از این‌رو جشن عیدفطر، در میان مسلمانان هندی به‌دلیل سبک خاص فرهنگی‌ که دارند، اندکی متفاوت است.

میانمار

جوانان مسلمان میانماری به مناسبت عید فطر گروه‌های آوازخوانی با عنوان «جاگو» تشکیل می‌دهند که به زبان هندی و اردو به معنای «بیدارباش» است. این گروه‌ها به شهرهای کوچک می‌روند و هنگام سحر شعرهایی را با مضمون معنوی و تنها با استفاده از هارمونیکا می‌خوانند تا مردم برای صرف وعده سحری بیدار شوند. عید فطر در این کشور تعطیلی رسمی ندارد اما بعضی از کارکنان دولت به صورت ساعتی مرخصی می‌گیرند تا به دید و بازدید اقوام بروند. مسلمانان برای عرض تبریک، دست راست خود را روی پیشانی می‌گذارند و دست دادن و یا در آغوش گرفتن در این عید رسم نیست. پخش غذا و هدیه بین خانواده‌ها و کارکنان غیرمسلمان دولت نیز رواج دارد. مسلمانان میانماری در این عید از بزرگ‌تر خود طلب بخشش می‌کنند. در صبح عید فطر نماز جماعت در فضاهای باز برگزار می‌شود و معمولا خانم‌ها در این نماز شرکت نمی‌کنند. مردم با تزیین خانه‌ها و چراغانی محله‌ها یا ارسال کارت تبریک یا ایمیل تبریک و برگزاری آتش‌بازی جشن می‌گیرند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 24 خرداد 97، کد مطلب: 97032411595، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین