پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۶
از نهاوندیان در چند ماه اخیر فقط یک اظهارنظر شنیده‌ایم که آن هم در گفتگوی ویژه خبری صداوسیما بوده که مدعی شده بود" افزایش قیمتها در بازار واقعیت ندارد و بیشتر جنبه روانی دارد و مردم فقط احساس می‌کنند که قیمت کالاها افزایش یافته است!"

شعارسال: دولت دوازدهم در همان ماههای نخست فعالیت خود یک سوپرایز ویژه برای جامعه اقتصادی کشور داشت. معاونت اقتصادی رئیس جمهور بعد از نزدیک به 20 سال احیا شد، تا همه منتظر یک تحول مهم در اقتصاد کشور باشند. نزدیک به دو دهه پیش مرحوم هاشمی رفسنجانی بعد از این که نتوانست برای دوره دوم ریاست جمهوری خود رای اعتماد لازم برای وزیر اقتصاد شدن محسن نوربخش را بگیرد، اقتصاددان محبوبش را که سابقه حضور در ریاست کلی بانک مرکزی را هم داشت به عنوان معاون اقتصادی خود انتخاب کرد.

با پایان یافتن دولت سازندگی سنت انتخاب معاون اقتصادی هم از میان رفت، ولی حسن روحانی سال گذشته و در یک اقدام غیر منتظره این عنوان را با محمد نهاوندیان رئیس دفتر خود در دولت یازدهم احیا کرد. نهاوندیان که سابقه دوستی با رئیس جمهور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را داشت و در سالهای منتهی به آغاز دولت تدبیر و امید، رئیس پارلمان بخش خصوصی هم بود، از سال 92 تا 96 به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور، فعالیت خود را در کنار روحانی در پیش گرفت. رابطه خوبش با بخش خصوصی این امید را ایجاد می‌کرد که بتواند با توجه به نزدیکی‌اش به روحانی اقتصاد کشور را به سمت احیا و بهبود محیط کسب و کار ببرد. اما زمانی که پای رئیس اسبق اتاق بازرگانی به دفتر رئیس جمهور باز شد، نه تنها رابطه دولت و بخش خصوصی بهتر نشد، بلکه تصمیمات یک شبه و خلق الساعه دولت در خصوص اقتصاد کشور، افزایش هم یافت.

قانون بهبود فضای کسب و کار علی رغم شعارهای رئیس جمهور و نهاوندیان روی زمین ماند و عملا برنامه‌های نهاوندیان و دیگر اعضای شاخص تیم اقتصادی دولت مانند نیلی، نوبخت و سایرین به تعمیق رکود در اقتصاد کشور انجامید.

اما در دولت دوم روحانی نهاوندیان با سر و صدای زیادی معاون اقتصادی رئیس جمهور شد، تا به زعم دولتمردان تیم اقتصادی دولت را هماهنگ تر کند. در حال حاضر کابینه دوم روحانی فاقد اقتصاددان است، ولی به گفته مسئولان دولتی، محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی و مسعود نیلی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی وظیفه هماهنگی تیم اقتصادی دولت را برعهده دارند. با این حال احیای معاونت اقتصادی بعد از 20 سال در شرایطی انجام شد که در یک سال گذشته هیچ کس در مورد شرح وظایف محمد نهاوندیان در دولت توضیح دقیقی نداده است و معلوم نیست که رئیس اسبق اتاق بازرگانی همان کارکردی که مرحوم نوربخش برای هاشمی رفسنجانی داشت را قرار است احیا کند یا نهاوندیان میخواست کار دیگری برای تیم اقتصادی دولت دوم حسن روحانی انجام دهد.

علی رغم انتظاراتی که از قبل در خصوص معاونت اقتصادی رئیس جمهور وجود داشت، از نیمه دوم سال گذشته که گرانیهای افسارگسیخته دلار، سکه و مسکن دامن اقتصاد ایران را گرفت، کماکان خبری از معاونت اقتصادی رئیس جمهور نیست و به نظر می‌رسد حضور محمد نهاوندیان در سمت جدیدش عملا سودی برای دولت روحانی نداشته و حتی به نظر می‌رسد که اوضاع را بدتر هم کرده است. از نهاوندیان در چند ماه اخیر فقط یک اظهارنظر شنیده‌ایم که آن هم در گفتگوی ویژه خبری صداوسیما بوده که مدعی شده بود" افزایش قیمتها در بازار واقعیت ندارد و بیشتر جنبه روانی دارد و مردم فقط احساس می‌کنند که قیمت کالاها افزایش یافته است!"

برخی از صاحب نظران اقتصادی سال گذشته معتقد بودند که حضور نهاوندیان در قامت معاون اقتصادی رئیس جمهور و احیای این معاونت بعد از 20 سال تنها یک دلیل داشته و آن این بوده که رفیق قدیمی روحانی بعد از تحویل دادن رئیس دفتری رئیس جمهور به واعظی همچنان یک سمت نسبتا مهم در دولت داشته باشد!

حالا و با گذشت یک سال از حضور نهاوندیان در سمت جدید خود به نظر می‌رسد صاحب نظران اقتصادی سال گذشته چندان هم بیراه نمی‌گفتند، چون عملا معاونت اقتصادی رئیس جمهور به عنوان بی‌خاصیت‌ترین معاونت روحانی در یک سال گذشته شناخته می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری نوداقتصادی ، تاریخ انتشار : 9 تیر 1397، کد خبر: 2112504، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
ا.ف75
همان زمانی که در ابتدای دولت آقای روحانی مسئله معاون اقتصادی را به عنوان سوپرایز ویژه معرفی کرد من بر این باور بودم که این یک حرکت جو گیرانه برای دولت به شمار می رود وقتی پست و شغلی بدون زیرساخت و برنامه ریزی قبلی و فقط با عنوان معرفی می شود قطعاً هیچگونه آینده ای نخواهد داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین