شعار سال: میگویند این سایت بهطور میانگین، روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بازدیدکننده دارد و این روزها به مرجع اصلی قیمت محصولات تبدیل شده است، پاسخ هر سوالی را که درباره یک محصول داشته باشید میتوانید در این سایت و تنها با چند کلیک پیدا کنید، اما در اوضاع اقتصادی این روزها گویا خریداران این سایت کمتر کالایی را سفارش میدهند یا اگر هم بخواهند کالایی را سفارش دهند با پیام عدم موجودی در زیر آن کالا مواجه میشوند. ایده شکلگیری «دیجیکالا» را دو برادر به نامهای حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ ارائه کردند. جالب است بدانید که این دو برادر هر دو عکاسی دیجیتال میکردند و زمانیکه یک دوربین را از بازار جمهوری تهران خریداری کردند و متوجه شدند لنز آن دست دوم است، به این فکر افتادند که سایت فروش کالا را راهاندازی کنند تا مردم بتوانند با اطمینانخاطر خرید خود را انجام دهند.
همچنین در طول زمان سعی داشتند قابلیتهای مختلفی از جمله مقایسه چند کالا با هم، حراجهای شگفتانگیز، پیشنهاد وسایل مرتب و... به این سایت اضافه کنند تا صددرصد نیازهای مشتری با چند کلیک برطرف شود. خریدهای اینترنتی هم مزیت دارند، هم معایب؛ ولی میتوان گفت اگر مشتری سایتهای اینترنتی باشید، به نحوی اعتیاد به خرید از این سایتها پیدا میکنید و هر روز و بلکه هر ساعت صفحه سایت را بهروز میکنید تا اقلام جدیدتری را ببینید و از تخفیفات، زودتر از سایرین باخبر شوید. گاهیاوقات «دیجیکالا» هنگ میکند و نمیتوانید چیزی را که در حراجش دیدهاید ثبتکنید و بعد از چندساعت درگیرشدن با ثبت کالا بیخیال میشوید، زمانیکه مجدد به سایت مراجعه میکنید میبینید موجودی کالا تمام شده یا تخفیف آن برداشته شده است. دربعضیمواقع مبلغ تخفیف بسیار چشمگیر است، سرویس قابلمه خارجی بیش از یکمیلیون تخفیف خورده است، چمدانهای خارجی بیش از 700 هزار تومان تخفیف دارد و... اینجا برای مشتری سوال پیش میآید مگر یککالا چند درصد سود دارد که تخفیفهایی بیش از 500 هزار تومان برای آن لحاظ میشود. دربرخیموارد زمانیکه قیمت کالایی که تخفیف شگفتانگیز خورده بسیار زیاد است یا درثانیهای موجودی تمام میشود اصلا نمیتوان باور داشت که به آن سرعت کالایی به فروش برسد (بلکه این ذهنیت ایجاد میشود که میخواهند مشتریان را درگیر سایت کنند و حس رقابتی را برای مشتری ایجاد کنند که فکر کند اگر الان خرید نکند درثانیه موجودی کالا تمام میشود.) یا اینکه اگر قیمت تخفیفخورده کالا را با قیمت قبل از آن مقایسه کنیم میبینیم همانقیمت است و تنها در تخفیف ویژه قیمت اصلی را بیشتر اعلام کردهاند تا با احتساب تخفیف، قیمت کالا به قیمت اصلی خود برسد! بسیاری از مشتریان هم ادعا میکنند که قیمت کالاهای مختلف دیجیکالا نسبت به بازار بسیار بیشتر است و اگر کسی قیمت دستش نباشد سرش کلاه میرود و هیچ راه برگشتی هم ندارد!
روایت یک مشتری
حدود دوهفته پیش بود که بنا به درخواست یکی از دوستان یک لپتاپ از سایت دیجیکالا خریداری کردم، دوستم به علت ضیق زمانی که داشت میخواست لپتاپ خیلی سریع به دستش برسد، بعد از اینکه سفارش را ثبت و پرداخت کردم نگاهی به صفحه مربوط به ارسال مرسولات انداختم که در آنجا قید شده بود سفارشاتی که از ساعت سه به بعد ثبت شوند روز بعد ارسال خواهند شد، به دلیل عجلهای که داشتم و ندیدن این صفحه در بدو خرید با مرکز تماس دیجیکالا تماس گرفتم، اپراتور تلفن را برداشت و بنده عرض کردم به دلیل عجلهای که دارم میخواهم بدانم این لپتاپ میشود امروز ارسال شود یا خیر؟ که با صدای محکمی گفتند خیر! بنده هم تشکر کردم. حدود دو ساعت بعد تماسی از دیجیکالا گرفته شد که گفتند فردا ساعت سه تا شش لپتاپ ارسال میشود، هرچند بهشدت دوستم عجله داشت اما تشکر کردم و فردای آن روز از ساعت سه تا شش منتظر ماندیم! اما نیامد که نیامد، با دیجیکالا تماس گرفتیم که صدای ضبطشدهای گفت زمان اداری تمام شده است! با خجالتزدگی تمام با دوستمان ارتباط برقرار کردیم و مساله را گفتیم و خدا را شکر ایشان هم مساله را درک کردند، صبح روز بعد با دیجیکالا تماس گرفتم و از اینکه بدقولی کرده بودند شکایت کردم که پس از چندینبار پاسکاری میان اپراتورها، درآخر اپراتوری گفت مگر در کار خود شما مشکل پیش نمیآید! خب بنده جواب آخر را گرفتم که در دیجیکالا کسی به فکر مشتری و مشتریمداری نیست؛ پس بریم دنبال زندهکردن خریدمان! با کلی صحبت و نصیحت از سوی دوستان دیجیکالایی، گفتند که دستگاه ظرف ۲۴ ساعت آینده ارسال میشود، ازشان درخواست کردم که به هزینه خود من آن لپتاپ را جداگانه ارسال کنند که گفتند نمیشود. دست آخر پس از دو ساعت مکالمه گفتند تا قبل ازساعت چهار امروز ارسال میشود، ساعت چهار هم گذشت و چیزی ارسال نشد!
مجددا تماس گرفتم با خستگی تمام، مساله را از ابتدا تعریف کردم چون اپراتوری که قبلا با من حرف زده بود حضور نداشت و اینبار هم گفتند پیگیری میکنیم و تماس میگیریم، ساعت شش شد و تماسی گرفته نشد. مجددا تماس گرفتم و همانند بار قبل برای اپراتور جدید مساله را تعریف کردم و گفتند ارسال شده است و نهایتا ساعت 8:30 شب دستگاه به دست من رسید و تنها چیز جالب این خرید این بود که پیک آن شرکت وقتی لپتاپ را تحویل داد، گفت شیرینی ما فراموش نشود!
مقایسه قیمتهای اعلامی دیجیکالا در بازار
به بازار رفتم و قیمت انواع تلویزیون، دوربین عکاسی، جاروشارژی، گوشی موبایل و... را سوال کردم تا ببینم ادعای مشتریان «دیجیکالا» صحت دارد یا خیر؟ با چرخزدن در بازار میتوان گفت که بهغیر از لوازم بهداشتی، برخی اقلام خوراکی و پوشاک قیمت سایر کالاها بسیار پایینتر از قیمت ارائهشده در سایت دیجیکالا بود که در ادامه تعدادی از این موارد را میتوانید مشاهده کنید:
گوشی موبایل هوآوی مدل (Mate 10 lite)
قیمت در دیجیکالا: یکمیلیون و 729 هزار تومان
قیمت در بازار: یکمیلیون و 600 هزار تومان
تلویزیون الایدی سامسونگ 50 اینچ مدل (50 mv 7980)
قیمت در دیجیکالا: چهار میلیون و 50 هزار تومان
قیمت در بازار: چهار میلیون و 20 هزار تومان
به گفته نمایندگی سامسونگ قیمت محصولات شرکتی چه در سایت و چه در بازار باید یکی باشد.
دوربین 800D شرکت (canon)
قیمت در دیجیکالا: پنج میلیون و 823 هزار و 100 تومان
قیمت در بازار: ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان
چراغ مطالعه مدل DL-105
قیمت در دیجیکالا: 20 هزار و 900 تومان
قیمت در بازار: 45 هزار تومان
جاروشارژی پارسخزر مدل shark
قیمت در دیجیکالا: با تخفیف 345 هزارتومان
قیمت در بازار: 243 هزارتومان
آبنبات کولا کاوندیش و هاروی
مقدار 175 گرم
قیمت در دیجیکالا: با تخفیف 12 هزارتومان
قیمت در بازار: 25 هزارتومان
دستمالمرطوب دست کودک (وی)
مدل School بسته 12 عددی
قیمت در دیجیکالا: با تخفیف 900 تومان
قیمت در بازار: دو هزار تومان
دوربین D5300 شرکت (nikon)
قیمت در دیجیکالا: چهار میلیون و 883 هزار و 600 تومان
قیمت در بازار: سه میلیون و 900 هزار تومان
خرید آنلاین، فریب یا واقعیت؟
اختلاف قیمتها، دیر ارسال کردن کالا و... اتفاقهای جدیدی نیست که از سمت دیجیکالا در حال رخ دادن است و این موارد مربوط به چندمورد نیست و در بازههای مختلف زمانی بارها تکرار شده است. در گفتوگویی که با مغازهداران خیابان جمهوری تهران داشتم، یکی از آنها میگفت: «چندسال است که در این محل دوربین دیجیتال میفروشم و در ابتدا هم با دیجیکالا همکاری میکردم ولی بعد از مدتی دیدم که دیجیکالا به نوعی بیصداقتی میکند و جنسی که از من میخرد را با مبلغی بالاتر در سایت برای مشتریان به نمایش میگذارد! همکاری خود را با دیجیکالا تمام کردم ولی سوالی که هیچوقت پاسخی برایش پیدا نکردم این بود زمانی که شما یککالا مثلا دوربین را خریداری میکنید یکهفته مهلت تست دارید و اگر به هر دلیلی از قیافه دوربین خوشتان نیاید میتوانید دوربین را عودت دهید ولی این دوربین، دوربین دست دوم محسوب میشود، این دوربین دست دوم کجا عرضه میشود؟ براساس شواهدی میگویم که این دوربین دوباره آکبند میشود و بهجای دوربین نو به مشتری دیگری فروخته میشود. »
این سیاستها باعث میشود افراد در بحثهای آنلاین، خرید و فروشها و بحثهای بازاریابیهای اینترنتی همیشه دو به شک باشند و به دلیل اینکه زمان این پیگیریها و پرسوجوها را ندارند، وقتی میبینند عدهای هجمه آوردهاند روی سایتی و در حال خرید هستند به دنبالش افراد دیگری هم میروند و بدون اینکه در نظر بگیرند چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، خریدهایشان را انجام میدهند و وقتی به خودشان میآیند، میبینند که چقدر بیشتر از قیمت موجود در بازار، پرداخت کردهاند و سرشان چه کلاه بزرگی رفته است!
اختلاف قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومانی یک محصول در فروشگاه اینترنتی و فروشگاه حقیقی
یکی از شهروندان در اعتراض به کلاهبرداریهای شرکت دیجیکالا از مردم و عدم پاسخگویی به مشتریان، گوشی موبایل خریداری شده را در برابر دفتر این شرکت خُرد کرد .
سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرهیختگان، تاریخ انتشار 21 تیر 97، کد مطلب: 20004، www.fdn.ir
ببخشید من یه سفارش رادیو مارشال مدلME-1115 که کنارشم یه چراغ قوه داره سفارش دادم الان دوباره سفارش دادم اشتباه آوردن شماره سفارشمDKC-41723341
لطفا راهنمایی کنید
حکایت همچنان باقی است...
مثل اینکه قصه تخلفات شرکت های فروش کالای اینترنتی مثل دیجی کالا و ... تمومی نداره!
جو دادن و سرکار گذاشتن بنام جمعه سیاه بماند ...
افزایش بی مورد و شدید قیمت حتی تا 30 درصد و پیشنهاد شگفت¬انگیز خرید آن با 5 یا 10 درصد، بماند ...
تاخیر در ارسال کالا بماند ...
عدم پاسخگویی صحیح و مسئولیت ناپذیری و مشتری نداری بعد از خرید جنس و تحویل کالای شکسته، معیوب، اشتباهی و ... هم بماند ...
یه مدل هم دیدم، در اصل تجربه کردم، که برای من تازی داشت؛ شما رو نمیدونم!
اخیراً کالای "الف" رو سفارش دادیم برای یکی از اعضای خانواده. مبلغ رو هم آنلاین پرداخت کردیم. جنس رو تو کارتن دربسته تحویل گرفتم. پیش خودم نگه داشتم و باز نکردم (چون مال من نبود). سه روز بعد به ایشون تحویل دادم و همونجا باز کرد و در نهایت تعجب دیدیم که کالایی در کارتن نیست!!!!!
به عبارت دقیق تر، بجای کالای "الف"، قوطی خالی کالای "ب" بود که روی اون هم برچسب نارنجی بارکد و نام کالای "الف" چسبیده بود!
بلافاصله با شرکت تماس گرفتیم و موضوع رو مطرح کردیم. فرد پاسخگو خیلی سریع صرفاً به مقررات دیجی کالا استناد کرد که باتوجه به اعلام موضوع پس از "فرجه 24 ساعته"، هیچ اقدامی نمیشه کرد!
دوباره تماس گرفتم و مجددا توضیح دادم که من کارتن رو تازه باز کردم و به محض برخورد با موضوع، تماس گرفتم. مجددا همون توضیحات رو تکرار کردند. گفتم که همین بسته ای که فرستادید، حتی کارتن خالیش اشتباهه، یعنی امکان اشتباه رو برای خودتون قائل بشید، چون این دیگه مشخصه و قابل اثباته. کارشناس باز هم محترمانه اصل "فرجه 24 ساعته" رو به من تذکر داد!
گفتم برفرض من ظرف 24 ساعت اول به شما اطلاع میدادم که کارتن خالی ارسال کردید؛ آیا شرکت میپذیرفت؟! پاسخ این بود که نمیدونم، تاحالا به این موضوع بر نخوردیم!
گفتم اعتماد من به شرکت در خرید اینترنتی، پرداخت کامل پول پیش از دریافت کالا، ورود شماره کارت و رمز دوم و سایر اطلاعات محرمانه کارت بانکی در درگاه معرفی شده شرکت و دریافت کارتن از پیک شرکت بدون کنترل محتویات داخل آن و ... اثبات شده.
اما شرکت هیچ اعتمادی به مشتری خود ندارد؛ چرا؟!
نهایتا کارشناس مذکور قانع نشدند و تماس پایان یافت. بنده در نظرسنجی خود شرکت مجددا موضوع را گزارش کردم. دو روز بعد، تماس گرفتند و خواستار ارسال عکس کارتن و ضمائم ارسالی شدند که ارسال کردیم. آخرش هم گفتند شکایت شما وارد نیست، چون "فرجه 24 ساعته" رو رعایت نکردید!
بنده و اعضای خانواده ام، به عنوان یکی از مشتریان خرد، اما ثابت شرکت، ضمن وداع با این شرکت خودشیفته ، از شما تمنا دارم درصورت خرید از این شرکت یا سایر شرکت های مشابه، هنگام تحویل کالا، بدون اعتماد کورکورانه و با حوصله ، جنس خود را دقیقا و از تمامی ابعاد (وجود کالا!!!!، تعداد، سلامت ظاهری، کارکرد، متعلقات و...) کنترل کنید، چون قوانین این نوع شرکت ها بر مبنای مشتری نداری است و نه مشتری مداری!!!
قبل از خرید هر محصول قیمت هارو چک میکنم ُ اگر گرون تر از بازار باشه از بازار تهیه میکنم
مجبور نیستید که گرون بخرید
همیشه به موقع به دستم رسیده
هر وقت هم مشکلی بوده برگشت کردم
در کل من خیلی راضی هستم