پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
رسانه ها و مطبوعات ایتالیایی كه در سال های اخیر همواره از واژه مجعول 'خلیج' بجای نام كامل خلیج همیشه فارس استفاده می كردند، از زمان توافق هسته ای ایران و 1+5، عبارت تاریخی و درست 'خلیج فارس' را بكار می برند.
شعار سال: مطبوعات و رسانه های ایتالیایی قبل از برجام در چارچوب سیاست های ضد ایرانی غرب بیشتر نام های جعلی را برای 'خلیج فارس' استفاده می كردند. اما از زمان امضای توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نام 'خلیج فارس' را استفاده می كنند.

قدمت نام خلیج فارس به بیش از 2000 سال پیش باز می گردد در حالی كه تحریف این نام، به كوتاهی عمر كشورهای حاشیه نشین دریای پارسی است. دولت‌های عربی بتدریج از به كار بردن نام خلیج فارس سرباز زدند. در سال 1960 پس از امضای پیمان صلح كمپ دیوید و قطع ارتباط ایران و مصر، سران شركت‌كننده در كنگره حزب بعث در دمشق طی جلسه‌ای خواستار تغییر نام خلیج فارس به نام جعلی خلیج عربی بدون هیچ سند و مدرك قانونی شدند. به دنبال این تصمیم و به منظور دستیابی به مقاصد سیاسی، نام تاریخی 'خلیج فارس' از كتاب‌های درسی كشورهای عربی حذف و نام جعلی 'خلیج عربی' جایگزین آن شد.

هزاران سند در اثبات این موضوع كه خلیج فارس، همواره خلیج فارس بوده ، وجود دارد. از جمله، از قرن پنجم پیش از میلاد نام این منطقه خلیج ‌فارس بوده است. در واقع، یونانی‌ها و رومی‌ها و پس از آنها روم شرقی و امرای عباسی و جغرافیا دانان اسلامی همواره این نام را برای این آبراه بكار برده‌اند و در كتب تاریخی از جمله طبری، یعقوبی و مسعودی نیز همین نام به كار رفته است.

پس از ورود پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها نیز شاهدیم كه در اسناد آنها هم این نام مورد استفاده قرار گرفته و در برهه‌ ‌ای كه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها وارد می‌شوند، نیز نام خلیج‌فارس، همین بوده است.

در دایره ‌المعارف بریتانیا، آمریكا، شوروی سابق و در اسناد سازمان ملل متحد نام خلیج‌فارس پایدار مانده است و در تمامی نقشه‌ها و اطلس‌های كهن و امروزی آبراه جنوب ایران 'خلیج فارس' نامیده شده است.
در سال 1994 سازمان ملل متحد دستورالعملی ویرایشی صادر كرده كه در آن استفاده از نام صحیح 'خلیج فارس'، الزامی شده است. در این دستورالعمل به تاریخ 18 اوت سال 1994 آمده است: ' بار دیگر توجه كاركنان به دستورالعمل ویرایشی در خصوص استفاده از نام 'خلیج فارس' جلب می‌شود. هدف از این الحاقیه این است تا نسبت به استفاده دقیق از این عبارت در مستندات، انتشارات و بیانیه‌های آماده شده از سوی دبیرخانه، دقت شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395، کد مطلب: 82030444، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین