پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۴۳۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
روز گذشته، وزیر صنعت افشاگری بزرگی کرد و نام شرکت های متخلف در موضوع واردات غیرقانونی 6481 خودرو را منتشر نمود. در این فهرست، نام اشخاص حقیقی و برخی شرکت های واردکننده خودرو به چشم می خورد. نکته بااهمیت در این بین این است که برخی از شرکت های متخلف توانسته اند در سال جاری ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کنند.
شعارسال: روز گذشته، وزیر صنعت افشاگری بزرگی کرد و نام شرکت های متخلف در موضوع واردات غیرقانونی 6481 خودرو را منتشر نمود. در این فهرست، نام اشخاص حقیقی و برخی شرکت های واردکننده خودرو به چشم می خورد. نکته بااهمیت در این بین این که برخی از شرکت های متخلف توانسته اند در سال جاری ارز دولتی جهت واردات خودرو دریافت کنند.

از اواخر دی ماه سال گذشته بود که موضوع خودروهای ثبت سفارش شده غیرقانونی با انتشار نامه گمرک مشخص شد و در فروردین ماه بر سر زبان ها افتاد و در خرداد ماه ماجرا با اظهارنظرها در مورد هک شدن سایت ثبت سفارش ها به اوج خود رسید.

ابهامات فراوان بود و هر روز یک گوشه ای از این پرونده وحشتناک با پول های کلان جابجا شده رو می شد. همین ابهامات رئیس جمهور روحانی را مجبور کرد تا به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت دستور دهد از چهارم تیر 97 تا مدت 15 روز گزارشی را در این زمینه تهیه و متخلفان را به مردم و نهادهای قضایی معرفی کند. وزیر صنعت نیز در اقدامی فوری، هیأت بازرسی را مأمور بررسی این موضوع کرد و نهایتاً گزارشی بیست صفحه ای از این فساد زنجیره ای تهیه و متخلفان این پرونده مشخص شدند. در 27 تیر ماه وزیر صنعت از دستگیری یکی از عوامل مهم این فساد در خوزستان پرده برداشت. در دوم مرداد ماه نیز وزیر صنعت این گزارش بیست صفحه ای و فهرست متخلفان را برای اطلاع عموم مردم منتشر کرد.

پس از انتشار این فهرست مشخص شد که برخی از شرکت های حاضر در این فساد زنجیره ای، توانسته اند برای واردات خودرو ارز دولتی نیز دریافت کنند. نام شرکت هایی چون ایرتویا، کوشا خودرو نگین، ملینا تجارت آرکا و بازرگانی ایمن تجارت جام جم در هر دو فهرست (فساد زنجیره ای و ارز بگیران دولتی) به چشم می خورد.

شرکت ایرتویا که موفق شده است برای واردات خودرو از سامانه نیما یک میلیون و 201 هزار و 500 یورو ارز دولتی دریافت نماید، در فهرستی که پیرامون شرکت های متخلف منتشر شده، 700 خودرو به نامش ثبت شده است.

شرکت کوشا خودرو نگین هم توانسته است برای واردات خودرو از سامانه نیما 222 هزار یورو ارز دولتی دریافت نماید. تعداد خودروهای این شرکت در فهرست فساد زنجیره ای 100 خودرو عنوان شده است.

دو شرکت بازرگانی ایمن تجارت جام جم و ملینا تجارت آرکا که از شرکت های ناشناس دریافت کننده ارز دولتی برای واردات خودرو بودند و به ترتیب توانسته بودند از سامانه نیما یک میلیون و 12 هزار و 200 یورو دولتی و 181 هزار و 600 یورو دولتی دریافت کنند حالا نامشان در میان فهرست فساد زنجیره ای نیز به چشم می خورد. تعداد خودروهای ذکر شده در فهرست فساد زنجیره ای برای ملینا تجارت آرکا و شرکت بازرگانی ایمن تجارت جام جم به ترتیب 11 خودرو و 8 خودروست.

با توجه به حضور این چهار شرکت در هر دو فهرست می توان گفت، اگر رئیس جمهور روحانی زودتر دستور رسیدگی به این پرونده را برای وزیر صنعت صادر می کردند، حداقل این بود که دیگر به این شرکت ها ارز دولتی برای واردات خودرو پرداخت نمی شد. همان گونه که در بالا گفته شد، موضوع ثبت سفارش غیرقانونی خودروها از اواخر دی ماه با نامه گمرک مشخص شد و تا چهارم تیر ماه که رئیس جمهور دستور پیگیری این موضوع را به وزیر صنعت دادند، تقریباً پنج ماه زمان بود. اگر این دستور پیگیری در اوایل فروردین ماه صادر می شد این شرکت ها نمی توانستند ارز دولتی دریافت کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 3 مرداد 1397 ، کدخبر: 819700 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین