پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
پايگاه اينترنتي عصر ايران در يادداشت روز سه شنبه نوشت: حضور عارف و رهبران جريان اصلاحات در جريان انتخابات هفتم اسفند در ميانه ميدان و پشت صحنه رقابت باعث شد تا جريان اصلاحات بعد از دوري 12 ساله بازهم بتواند كرسي‌هاي پارلمان را در اختيار بگيرد.

شعار سال: در اين يادداشت به قلم مصطفي داننده آمده است: اصلاح‌طلبان براي حضور در صحنه سياسي كشور و ادامه روند بازگشت به قدرت بعد از خرداد 92، از يك استراتژي مشخص و كارآمد استفاده مي‌كنند.

آنان از يك رهبري راهبردي با حضور «هاشمي و رئيس دولت اصلاحات» استفاده مي‌كنند و در كنار آن از يك فرماندهي در ميدان به نام محمدرضا عارف بهره مي‌برند.

حوادث بعد از انتخابات سال 88 باعث شد تا بسياري از چهره‌هاي شناخته شده جريان اصلاحات نتوانند به صورت مستقيم در فضاي سياسي كشور حضور پيدا كنند و همين معنا باعث شد تا آنها مجبور شوند از بيرون بازي سياسي جناح خود را هدايت كنند. همين مسئله باعث شد تا افرادي همچون محمدرضا عارف كه توانسته بود از وقايع 88 عبور كنند وارد صحنه شوند و فرماندهي در ميدان اصلاح طلبان را به عهده بگيرند.

جريان اصول‌گرا بر اين باور بود كه بعد از سال 88 ديگر جريان اصلاحات نمي‌تواند قد راست كند و به صحنه سياسي كشور بازگردد اما حضور افرادي همچون عارف باعث شد تا جريان اصلاحات بتواند بعد از 4 سال سخت باز هم در صحنه سياسي كشور حضور پيدا كند.

حضور عارف و استفاده از افرادي مانند 'حسن روحاني' كه رسما اصلاح طلب نبود ولي توسعه گراست و با گفتمان اصول گرايي راديكال مرزبندي داشت و دارد اين اجازه را به رهبران جريان اصلاحات داد تا طيف جريان چپ ايران را گسترده كنند و همين گستردگي تفكر اصلاحات باعث شد تا عارف به نفع روحاني و در اصل به نفع جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري سال 92 كنار بكشد و زمينه پيروزي حسن روحاني و جريان اعتدال را فراهم كرد.

نقشي كه حسن روحاني در جريان سفر استاني به يزد بعد از انتخابات هفتم اسنفد 94 به آن اشاره مي‌كند:« همانطور كه مردم در سال 92 حماسه آفريدند در اين انتخابات هم حماسه آفريدند، در انتخابات 92 برادر عزيز من دكتر عارف هم نقش بسزايي داشت.»


اين انصراف باعث شد تا عارف خود را براي حضور در انتخابات مجلس دهم آماده كند و تقريبا مي‌توان گفت او اولين كسي بود كه بعد از خرداد 92 اعلام كرد در اسفند 94 نامزد انتخابات مجلس و آماده رقابت با اصول‌گرايان خواهد شد. همين آمادگي باعث شد تا او رسما فرماندهي در ميدان جريان اصلاحات را در مقابل اصول‌گرايان به عهده بگيرد.

حضور عارف و رهبران جريان اصلاحات در روند انتخابات هفتم اسفند در ميانه ميدان و پشت صحنه رقابت باعث شد تا جريان اصلاحات بعد از دوري 12 ساله بازهم بتواند كرسي‌هاي پارلمان را در اختيار بگيرد.
راي گسترده مردم به فهرست اميد در تهران و ديگر شهرهاي كشور در انتخابات مجلس دهم، نشان داد كه مردم به تهيه كنندگان اين ليست اعتماد كامل دارند.

به طور مثال بسياري از افراد معرفي شده در تهران ناشناخته بودند اما اعتماد مردم به روحاني، هاشمي، رئيس دولت اصلاحات و محمدرضا عارف باعث شد آنها به تمام فهرست اميد راي بدهند.

انتخابات 92 و 94 يك پيام مهم براي جريان‌هاي سياسي كشور داشت كه عارف زين پس يكي از مهم‌ترين بازيگران سياسي ايران است. كسي كه در دو انتخابات اخير در سپهر سياست نقش موثر و بي‌بديلي ايفا كرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 24 فروردین 1395، کد مطلب: 82031485: آدرس سایت: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین