پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۲۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
اقدامات پیش گیرانه و موثر اداره کل بهزیستی موجب کنترل روند رو به رشد طلاق و در پی آن کاهش دو نیم درصدی جدایی زوج‌ها شده است.

شعارسال: یکی از اولویت‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران تحکیم جایگاه خانواده و طرد عواملی است که به کانون خانواده لطمه می‌زند.

تمایز انسان‌ها در تفکر، تعقل، تربیت خانوادگی موجب شده، علی رغم همه اقدامات و برنامه ریزی ها، وقوع برخی ناهنجاری ها در جامعه اجتناب ناپذیر باشد.

در هر دولت نظام‌مندی نهاد یا سازمان‌های مختلف وظیفه حمایت از افراد و خانواده‌های آسیب پذیر را بر عهده دارند.

در ایران، اداره بهزیستی در راستای توانمند سازی جامعه و یاری رساندن به افرادی گام بر می‌دارد که از جهات مختلف ناتوان بوده و در خطر آسیب‌های اجتماعی هستند.

اورژانس اجتماعی با ۴ بسته حمایتی همراه خانواده‌ها

دکتر سید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران،گفت: رویکرد مهم اداره کل بهزیستی آسیب‌های اجتماعی و مداخلات به هنگام و اثر بخش به فرد آسیب دیده است.

وی افزود: برای پیشگیری و خدمات رسانی بهتر به مردم، تاسیس اورژانس اجتماعی یا مرکز فوریت‌های اجتماعی در برنامه قرار گرفت تا خدمات به موقع و صحیح‌تر ارائه شود.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: اورژانس اجتماعی با ۴ بسته حمایتی شامل شماره تلفن تماس ۱۲۳ با پاسخگویی شبانه روزی همکاران، خدمات سیار با حضور کارشناسان تخصصی در محل وقوع آسیب، مداخلات تخصصی و پایگاه خدمات اجتماعی است.

آرام گفت: از آنجایی که درمان برخی آسیب‌ها مانند کودک آزاری، همسر آزاری، طلاق نیاز به زمان دارد، مدد جو مدتی نزد همکاران می‌ماند تا مداخلات درمانی و حمایتی بر روی او انجام شود و به جامعه برگردد.

وی گفت: در مناطق شهری و همچنین حاشیه‌ای که به واسطه برخی محدودیت‌ها آسیب اجتماعی در آنجا بیشتر است، پایگاه خدمات اجتماعی دایر شد تا خانواده‌های ساکن در اماکن مذکور تحت درمان جامع روانشناختی، مددکاری و حمایت قرار گیرند.

۱۸ مرکز فوریت‌های اجتماعی در ۱۸ شهر ۵۰ هزار نفری

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه ۱۸ مرکز اورژانس اجتماعی در شهر‌هایی با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دایر شد،گفت: شهر‌های کوچک‌تر که جمعیت آن‌ها به ۵۰ هزار نفر نمی‌رسد، تحت پوشش اورژانس شهر‌های هم جوار قرار می‌گیرند.

وی افزود: همه اقشار جامعه در هر منطقه از مازندران که در معرض آسیب اجتماعی باشند، می‌توانند با خط تلفن ما (۱۲۳) تماس بگیرند و از خدمات تخصصی ما بهره ببرند.

آرام گفت: برای همکاران متخصص و کارشناس بهزیستی نوع خطرات و تهدیدات اجتماعی فرقی ندارد و به طور کلی در همه زمینه‌ها آماده کمک و خدمت رسانی هستند.

اختلاف تلخ خانوادگی و هیولای ترسناک طلاق، رتبه‌های نخست آسیب‌های اجتماعی در مازندران

مدیر کل بهزیستی مازندران گفت: عمده تماس‌های دریافتی همکاران، پیرامون اختلافات حاد خانوادگی و طلاق است.

وی افزود: بعد از طلاق و مشکلات خانوادگی، کودک آزاری، همسر آزاری، دختران فراری، خشونت خانوادگی، خودکشی و اعتیاد موضوعاتی هستند که بیشترین تماس را به خود اختصاص می‌دهند.

آرام گفت: هر کدام از این آسیب‌ها روند تخصصی و مشاوره‌ای خاص خود را دارد و همکاران کارشناس بهزیستی با در نظر گرفتن راهکار‌های مقابله با آن و مدت زمان مورد نیاز اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

کاهش دو نیم درصدی طلاق در مازندران

وی افزود: طلاق هم در کشور و هم در مازندران تا سال ۸۱ روندی ثابت داشت، اما در دهه ۸۰ به دلایل مختلف این روند به طور ناگهانی دو برابر شد.

آرام گفت: با توجه به بحرانی بودن وضعیت طلاق در استان، از سال ۹۳ اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم برای مقابله با این پدیده مذموم انجام شد و با این اقدامات موثر، نه تنها روند رو به رشد هشت و هفت دهم درصدی آن کنترل شد بلکه شاهد کاهش دو نیم درصدی آمار طلاق در استان بودیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶، بیش از ۶ هزار زوجی که در آستانه طلاق بودند، با خدمات مشاوره‌ای مناسب به زندگی برگشتند.

وی با بیان اینکه اعتیاد و شرایط اقتصادی مناسب از جمله عوامل جدایی به شمار می‌روند، گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل طلاق، نداشتن مهارت زندگی زناشویی زوجین است که در مقوله آموزش و پرورش باید برای آن فکری اساسی کرد.

کودک آزاری، پدیده مذمومی که باید آن را جدی گرفت

مدیرکل اداره بهزیستی مازندران با بیان اینکه در سال ۹۶، بیش از ۳۲۰ مورد کودک آزاری در مازندران ثبت شد، گفت: با مداخلات و حضور بهزیستی در محل، ۱۳۷ کودک در مرکز اورژانس تحت مراقبت قرار گرفتند و با انجام حمایت‌های لازم، از وقوع بحران‌های بعدی جلوگیری شد.

وی افزود: هنگامی که احساس شود جان و امنیت روانی کودک در خطر است، با هماهنگی قوه قضاییه کودک از خانواده جدا می‌شود و تا زمانیکه شرایط بازگشت به خانواده برای وی مهیا نگردد، برای انجام مداخلات روانشناختی نزد همکاران در بهزیستی می‌ماند.

آرام با بیان اینکه کودک آزاری در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و نیز در میان دختران بیشتر مشاهده می‌شود، گفت: کودک آزاری جسمی و جنسی و کودک آزاری غفلتی گونه‌های مهم از این آسیب هستند که در دومی به خاطر نبود آگاهی کافی والدین از کودک، امنیت روانی وی به خطر می‌افتد.

وی گفت: در مواردی که آزار جسمی یا جنسی تایید شود، محکومیت‌هایی برای والدین به همراه دارد و نیز بر علیه آن‌ها اعلام جرم می‌شود تا از آسیب بیشتر به کودک و یا نوجوان جلوگیری شود.

مدیریت هنجار‌های اجتماعی در سایه اهمیت بخشیدن به نهاد خانواده

وحید حسین زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران در همایش عفاف و حجاب گفت: می‌بایست با تدوین و تبیین فرهنگ عمومی بر پایه نهاد خانواده، به فرهنگسازی بپردازیم.

وی با اظهار تاسف از عدم وجود متولی متخصص و مشخصی در خصوص نهاد خانواده، گفت: برنامه ریزی‌های مبتنی بر فرهنگسازی در نهاد خانواده بسیاری از هنجار‌های اجتماعی را مدیریت خواهد نمود.

حسین زاده با بیان اینکه به دلیل ضعف در فرهنگسازی و بومی سازی در حیطه خانواده، فرهنگ‌ها و رفتار‌های غربی در جامعه رشد کرده است، گفت: عمده آسیب‌های اجتماعی علی الخصوص معضل طلاق، به دلیل ضعف در مهارت‌های زندگی و عدم بلوغ اجتماعی در زوجین رخ می دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران افزود: ضروریست تا همزمان با بلوغ علمی و تحصیلی در جهت بلوغ اجتماعی، آموزش مهارت‌های زندگی در غالب کتب درسی به فرزندان آموزش داده و در آن‌ها نهادینه شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 9 مرداد 1397 ، کدخبر: 6605972،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
ا.ف75
همین نوشدارو هم باز خوبه تو جامعه امروز ایران! هرچند هیچ وقت بهزیستی به دوران مدیریتی دکتر قلی نیا برنگشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
وقتی امار ها سر به فلک میکشه تازه یادتون میاد که اقدام کنید خب قبلش به فکر باشید م.ق71
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
مدتیه این ماشین های اورژانس اجتماعی رو در مناطق مختلف شهر میبینم و جای امیدواری داره این حرکت درست.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین