پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۶۶۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
استاندار خوزستان گفت: مدیریت بخشی موجب بروز مشکلات محیط‌زیستی در استان شده است و برای حل این مشکلات باید از ظرفیت سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنیم.

شعار سال: غلامرضا شریعتی اظهار کرد: از نظر وضعیت محیط‌ زیستی در شرایطی قرار داریم که رکود صنعت و گسترش شهرنشینی و نیاز بشر به منابع مختلف مشکلات جدی برای طبیعت و محیط‌ زیست ایجاد کرده است و بشر نتوانسته همزمان با پیشرفت و ترقی خود محیط‌زیست را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: منابع غنی و استعدادهای بی‌نظیر در استان به گونه‌ای بوده که دستکاری بشر در محیط‌زیست خوزستان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور قابل مقایسه نیست. اگر به مسائل محیط‌زیستی توجه نکنیم، نمی‌توانیم برای فرزندان خود میراث خوبی به جا بگذاریم و محیط‌ زیستی به آنان تحویل می‌دهیم که غیرقابل سکونت است یا به سختی می‌توانند در آن زندگی کنند. کارهای مهمی در حوزه محیط‌زیست انجام شده است اما ما با مشکلات جدی دست به گریبان هستیم.

شریعتی تاکید کرد: از زمانی که استاندار خوزستان شده‌ام به دستگاه‌ها تاکید کرده‌ام که محیط‌زیست را به‌عنوان یک مساله اصلی در نظر بگیرند و پیوست‌های محیط‌زیستی طرح‌ها را در برنامه‌های خود داشته باشند. سال‌ها است در دنیا درباره مشکلات جدی و لزوم حفاظت از محیط‌زیست صحبت می‌شود اما گزارش‌ها نشان می‌دهد عموما میزان تخریب از کارهای خوب انجام شده بیشتر است.وی افزود: تجارب ما نشان می‌دهد اگر از مردم و جوامع محلی در کارها به خصوص در مسائل محیط‌زیستی استفاده کنیم، بیشتر می‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم. در برنامه‌های خود باید از نسل جدید استفاده کنیم. نسلی که بیش از ما به مساله محیط‌زیست توجه دارد و بیش از ما در این زمینه مطالبه‌گر است و مرتب ما را بازخواست کرده و اقدامات نسل‌های گذشته را تایید نمی‌کند.استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: صنایع از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اهمیت این مساله ایجاب می‌کند که از این صنایع به نحو مناسبی حمایت کنیم. باید برنامه‌های خاصی در نظر بگیریم و حمایت مناسبی برای آن ها در لحاظ کنیم تا صنایعی که مسائل محیط‌زیستی را رعایت می‌کنند به‌عنوان یک الگوی مناسب برای دیگر صنایع در نظر گرفته شوند. صنایع فرصت مناسبی برای کارآفرینی و توسعه اشتغال و فناوری هستند. صنعت سبز موقعیت مناسبی برای حفظ محیط‌زیست در کشور‌ها است.

شریعتی افزود: یکی دیگر از راه‌های حفظ و نگهداری محیط‌زیست، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها است. باید از کمک‌ها و راهکارهای تخصصی آنها استفاده کنیم. رسالت سازمان‌های مردم‌نهاد باید تغییر نوع نگرش و فرهنگ مردم در مسائل محیط‌زیستی باشد. کارهای جزئی نباید در دستور کار ما باشند و اولویت باید کارهای کلان باشند. وی ادامه داد: باید تلاش کنیم نقش سمن‌ها را به‌عنوان دیده‌بانی، نقد، فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری در جهت قوانین و مقررات در نظر داشته باشیم. در خوزستان به این وظیفه دیده‌بانی احترام گذاشته شده است. موضوعات اجتماعی باید اجتماعی حل شوند. در هیچ جای دنیا دولت به تنهایی نمی‌تواند بر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی فائق بیاید.

استاندار خوزستان گفت: بارها گفته‌ام که از نقد سازنده فعالان حوزه‌های محیط‌زیستی استقبال می‌کنیم. بارها اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد را در حال کارهای عملی دیده‌ایم و به آنها احترام می‌گذاریم. جلساتی با آن ها داشته‌ام و امیدوارم این ارتباطات و رفت و آمدها بیش از پیش ادامه پیدا کند و از این ارتباط‌ها در جهت بهبود شرایط استفاده کنیم.شریعتی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که موجب شده است خوزستان به این شرایط دچار شود، بخشی‌نگری‌ها بوده است. اینکه هر دستگاه تنها بخواهد مشکلات خود را حل کند و مسائل دیگر را در نظر نداشته باشد، موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود. با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی خوزستان که نقطه آخر عبور آب است، می‌توان گفت شرایط خوزستان ارتباط جدایی‌ناپذیری با محیط‌زیست و مسائل مربوط به آن دارد.وی افزود: در خوزستان مدیریت سرزمینی حاکم نبوده، بلکه مدیریت ما بخشی بوده است. به‌طور مثال در توزیع آب تنها کمیت در نظر گرفته شده، اما به تاثیری که این زهاب بر سایر زمین‌ها می‌گذارد، توجهی نشده است. خوزستان صحنه مشخص و پهنه تمام‌نمایی از عملکرد ما است. فشار زیادی به خوزستان وارد کرده‌ایم، بدون اینکه شرایط نیازها و خواست‌های آن را نیز لحاظ کنیم.

استاندار خاطرنشان کرد: مواردی از این دست در خوزستان بسیارند. عوامل محیطی، اجتماعی و فرهنگی در برنامه‌ها دیده نشده است بلکه فقط نتایج اقتصادی در نظر گرفته شده‌اند. تلاش می‌کنیم حتما کمیته مدیریت سرزمین در طرح‌های بزرگ که بر پهنه طبیعت و محیط‌زیست تاثیر می‌گذارند، دخالت داشته باشد و با لحاظ سایر مسائل و جامع‌نگری و ملاحظات لازم، مجوز داده شود یا خواسته شود که این ملاحظات انجام شوند. تا این مسائل را درنظر نگیریم به نتیجه نمی‌رسیم و تلاش می‌کنیم تا حد توان، بخشی‌نگری را از مدیریت خوزستان خارج کنیم.شریعتی تصریح کرد: دولت در برنامه پنج‌ساله پنجم و پنج ساله ششم توسعه، کارون را در دستور کار قرار داده است، هر چند ممکن است اعتبارات زیادی تخصیص پیدا نکرده باشد. جلسات مربوط به آن برگزار می‌شود و صنایع مکلف و موظفند که شرایط را اصلاح کرده و بهبود ببخشند به گونه‌ای که کمترین عارضه را برای محیط‌زیست داشته باشند.

اصراری به حفظ واحدهای صنعتی آلاینده نداریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز گفت: هیچ اصراری به حفظ واحدهای صنعتی آلوده‌کننده محیط‌زیست در خوزستان نداریم. همچنین باید به واحدهای صنعتی قدیمی کمک کنیم که مشکلات خود را برطرف کنند.نورالله حسن‌زاده اظهار کرد: توسعه پایدار لازمه اصلی حفظ محیط‌زیست است. برای صدور هر پروانه بهره‌برداری باید از محیط‌زیست استعلام شود. گاهی متوجه می‌شویم که واحدهای صنعتی قدیمی که حتی مشاوران خارجی داشته‌اند نیز به این مساله توجه نکرده‌اند.وی با اشاره به مشکلات سد گتوند افزود: برای انجام یک کار کوچک نیز استعلامات لازم گرفته می‌شود. در این منطقه از ابتدای انقلاب چند معدن فعال وجود داشت و اگر اراده‌ای بود که این اتفاق رخ ندهد و از احداث سد گتوند جلوگیری شود، با یک استعلام ساده مشخص می‌شد که چند معدن فعال در این منطقه وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: وقتی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان صحبت می‌کنیم یا می‌گوییم اولویت اول کشور اشتغال است، نباید در خوزستان مزیت‌ها را به مشکل تبدیل کنیم. همچنین نباید در بیان مشکلات آنقدر سیاه‌نمایی کنیم که دیگر سرمایه‌گذارها تمایلی به سرمایه‌گذاری در خوزستان نداشته باشند.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: برخی صنایع می‌توانند لوح سبز دریافت کرده و تعادلی میان محیط‌زیست و فعالیت‌های خود ایجاد کنند. من هیچ اصراری به حفظ واحدهای صنعتی آلوده‌کننده محیط‌زیست در خوزستان ندارم. باید به واحدهای صنعتی قدیمی کمک کنیم که مشکلات خود را برطرف کنند و واحدهای جدید نیز باید مسائل محیط‌زیستی را در نظر بگیرند. در احداث شهرک‌های صنعتی نیز ارزیابی‌های محیط‌زیستی برای به حداقل رساندن آلودگی‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: آمایش سرزمین در خوزستان اجرایی شده است. در طرح آمایش سرزمین گفته شده به‌طور مثال در شمال خوزستان صنایع الکترونیک و صنایع قطعات خودرو توسعه داده شوند. در حالی که صنایع الکترونیک در کشور ما توجیه ندارد و در خوزستان نیز خودروسازی نداریم.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و گسترش برداشت نفت از غرب کارون پیشنهاد دادم در این منطقه که نرخ بیکاری منطقه به شدت بالا است در یک زمین بزرگ با رعایت کلیه مسائل محیط‌زیستی، صنایع نفتی را گسترش دهیم.وی اظهار کرد: در طرح آمایش سرزمین در امیدیه و ماهشهر باید صنایع تکمیلی و مادر مانند پتروشیمی احداث شود. یک شهرک سه هزار هکتاری در حال احداث است و اگر قرار است صنایع مادر در استان خوزستان احداث شود در دیگر حوزه‌ها نیز قابلیت انجام چنین کارهایی وجود دارد. امیدواریم با رعایت الزامات محیط‌زیستی و ایجاد تعادل میان محیط‌زیست و توسعه استانی، بخش‌های صنعت رشد و توسعه لازم را پیدا کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 14 مرداد 97، کد مطلب: 3422673، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
0
0
ا.ف75
امیدوارم این طرح ها بالاخره یه روز وارد فاز اجرایی هم بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
وقتی مردم وبسیج وسپاه وارد عمل نشن شما هیچ مشکلی رو نمیتونین حل کنید م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین