پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۹۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن هستند، گفت: آنچه در مقابله باریزگردها در حال انجام است بر اساس آخرین یافته‌های متخصصان و کارشناسان است و اگر فردا شخصی حرف جدیدی بزند و مورد تایید اهل فن باشد، به آن عمل می‌کنیم.

شعار سال: وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۹۵ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض بیابانی شدن هستند، گفت: آنچه در مقابله باریزگردها در حال انجام است بر اساس آخرین یافته‌های متخصصان و کارشناسان است و اگر فردا شخصی حرف جدیدی بزند و مورد تایید اهل فن باشد، به آن عمل می‌کنیم.

محمود حجتی اظهار کرد: بیشتر زمان‌ها تحت تاثیر آب قرار می‌گیریم و خاک را فراموش می‌کنیم. اگر از آب به خوبی بهره بگیریم تا اندازه‌ای تجدید شونده است و خداوند نعمت آب را بر ما نازل می‌کند اما خاک تجدیدشونده نیست. وی با بیان اینکه بشر باید کاری کند که حداقل آسیب به محیط زیست وارد شود، به نهال‌های کشت شده در کانون‌های ریزگرد اهواز اشاره کرد و گفت: در این زمینه یک قدم با طبیعت همراهی کردیم و طبیعت ده‌ها قدم با ما همکاری کرد به شکلی که اکنون پوشش بسیار خوبی در منطقه از نهال‌های غرس شده وجود دارد.وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکلاتی که در عرصه‌های وسیع وجود دارد، جز با مشارکت مردم و انجمن‌های مردم نهاد قابل حل نیستند.حجتی با بیان اینکه حدود ۱۵هزار هکتار نهال‌کاری انجام گرفته است، اظهار کرد: ۲۲میلیون هکتار در کشور بیابان داریم و حدود ۹۵ میلیون هکتار از اراضی نیز در معرض بیابانی شدن هستند. در این زمینه می‌توان با اقدامات صحیحی که انجام می‌گیرد مانع گسترش این بیابان‌ها در کشور شد.

حل مشکل نخیلات شادگان با انتقال آب به جراحی

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: با توجه به تجهیزات کارگاهی و ماشین‌آلات موجود، با عملیات اجرایی طرح انتقال آب بین حوضه‌ای کارون به جراحی تا دو ماه آینده آب به جراحی می‌رسد و مشکل نخلداران شادگانی حل می‌شود.حجتی با بیان اینکه از ماه‌ها قبل مطالعات طرح انتقال آب بین حوضه‌ای کارون به رودخانه جراحی انجام شده، گفت: با انتقال این آب مشکل تاریخی مردم شادگان که دین بزرگی بر گردن کشور دارند حل می‌شود، این انتقال آب فوق‌العاده در حفظ نخیلات و مسائل محیط زیستی شادگان اثر بخش است. وی افزود: خشکسالی شدید حوضه جراحی و مارون یکی از مشکلات سال‌های اخیر این حوضه بوده تا جایی که در یکی دو سال اخیر هیچ آبی وارد منطقه و تالاب شادگان نشده و کشاورزی منطقه در معرض نابودی قرار گرفته است.وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: با هماهنگی با مسوولان آب وزارت نیرو و تخصیص آبی که صورت گرفته مقرر شده از ظرفیت موجود بتوانیم مشکل نخیلات شادگان را نیز در کنار بحث ریزگرد در دستور کار قرار دهیم که منابع مالی این کار از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شد که بخشی از آن از ردیف‌های مختلف و بخشی از ماده ۱۰ و ۱۲ تامین و ابلاغ شد.

وی با اشاره به کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز اظهار کرد: منطقه تالاب منصوره یکی از مناطق عمده تولید ریزگرد است که اقدامات زیربنایی در آن صورت گرفته است و کانال پورشریف نیز به طول ۴۷کیلومتر در آن اجرا شد. حجتی اظهار کرد: از اواخر سال گذشته و اوایل امسال موفق شدیم با توجه به آبی که در اختیارمان قرار گرفت بخشی از تالاب شریفه را مرطوب‌سازی کنیم که همین موضوع در کاهش ریزگرد تاثیر بسزایی داشت.وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های صورت گرفته در دو سال گذشته با پشتیبانی دولت، مجلس و توجه مقام معظم رهبری و مسوولان استانی بوده است که منجر به طرح نهال‌کاری شد و اکنون آثار آن را شاهد هستیم. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با نهال‌هایی که در اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ کاشته شد منطقه آرام آرام حالت جنگلی به خود گرفته است و امیدواریم روزی شاهد باشیم با توجه به برنامه‌ای که در دستور کار است همه این مناطق جزو محدوده‌ای باشند که در چارچوب طرح جامع قرار بگیرند و بتوانیم تا منطقه هندیجان مسائل را حل کنیم و بر این مشکل که به مرور زمان ایجاد شده فائق بیاییم.

۲/ ۱ میلیون هکتار زمین‌ بیابانی در خوزستان

استاندار خوزستان نیز گفت: کانون‌‌های گرد و غبار به دلیل بی‌توجهی و کم‌توجهی ۱۰ تا ۱۵ ساله ایجاد شدند.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: بین بیابان و میزان بارندگی، تبخیر و تعرق، رابطه معناداری وجود دارد. در مناطقی که میزان بارندگی کمتر و میزان تبخیر و تعرق بیشتر است، بیابان ایجاد می‌شود. وی افزود: در مناطق بیابانی، کمبود بارندگی مانع رشد گیاهان شده و شرایط لازم برای چرای دام و کشاورزی وجود ندارد. مناطقی که کمتر از ۲۰۰ میلی‌متر بارندگی داشته باشند، مناطق بیابانی محسوب می‌شوند. در استان حدود ۲/ ۱ میلیون هکتار زمین‌ بیابانی وجود دارد که ۳۵۰ هزار هکتار از زمین‌ها شامل شن‌های روان و عرصه‌های شنی هستند همچنین حدود ۳۵۰هزار هکتار هم کانون ریزگرد داریم.

استاندار خوزستان گفت: از سال ۴۷، اقدامات لازم برای مهار عرصه‌های شنی و شن‌های روان انجام گرفته و به تدریج برای تثبیت این مناطق اقدام شده است. در ۵۰ سال اخیر حدود ۱۲۷ هزار هکتار یعنی به‌طور متوسط ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ هکتار در سال مالچ‌پاشی می‌شد و جز در مناطق خاصی از غرب استان مشکل جدی از این نظر در کشور احساس نمی‌شد. موردی که مشکلات استان را بیشتر کرد، کانون‌های گرد و غبار بودند که به دلیل حدود ۱۰ تا ۱۵ سال بی‌توجهی و کم‌توجهی ایجاد شدند.شریعتی تصریح کرد: مشکل ریزگردها از سال ۹۳، ۹۴ خود را نمایان کرد و تا سال ۹۵ توجه جدی به آن نمی‌شد. پس از مشکلات بهمن‌ ۹۵ و زیرساخت‌هایی که به دلیل ریزگردها با مشکل مواجه شدند و قطعی آب، برق و امثال آن، دولت تلاش کرد به‌طور جدی در این زمینه اقدام کند.

وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان گفت: در ۱۵ فروردین ۹۶ مصوبه‌ای برای حل مشکلات استان در نظر گرفته شد که یکی از آنها کنترل گرد و غبار و کانون‌های گرد و غبار استان بود که بنا شد با اولویت‌بندی کانون‌های فوق بحرانی و حاد این طرح انجام شود. ۴۲ هزار هکتار از عرصه‌های استان فوق بحرانی، ۱۰۰ هزار هکتار کانون‌های حاد و ۳۵۰ هزار هکتار هم کانون فعال گرد و غبار بودند. نهال‌کاری در کانون‌ها، حفر کانال ۴۵ کیلومتری برای آب‌اندازی به تالاب‌های فصلی که خشک شده بودند، از اقدامات انجام شده هستند.

استاندار خوزستان ادامه داد: دولت در سال ۹۵ به میزان ۳۰میلیارد تومان برای حل مشکلات اختصاص داد و در آن سال یعنی در بهمن ۹۵ تا پایان فروردین ۹۶، ۵ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار استان زیر کشت رفتند. در سال ۹۶ دولت ۱۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با گرد و غبار اختصاص داد که ۷۰درصد این اعتبارات در سال ۹۶ به خوزستان اختصاص پیدا کرد. از مهر ۹۶، ادامه نهال‌کاری آغاز شد و تا اردیبهشت ۹۷ توانستیم حدود ۱۵ هزار هکتار کانون ریزگرد را زیر کشت ببریم. شریعتی ادامه داد: البته بر اساس برنامه‌ریزی باید ۱۹ هزار هکتار زیرکشت می‌رفت که چهار هزار هکتار باقی‌مانده نیز در ادامه نهال‌کاری می‌شود. با احتساب پنج هزار هکتار سال ۹۵ در مجموع ۲۰ هزار هکتار کشت نهال انجام شده است. در مجموع نیز در سال‌های قبل در کانون‌های ریزگرد حدود ۴ هزار و ۵۰۵هزار هکتار نهال‌کاری انجام شده است. استاندار خوزستان تصریح کرد: هفت هزار هکتار زمین آب‌اندازی و مرطوب‌سازی شده است. در سال ۹۷، صد میلیون دلار دیگر برای گرد و غبار استان اختصاص پیدا کرده است. در واقع تمام اعتبار مبارزه با گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص داده شده است. مطالعات گسترده‌ای نیز در سازمان تحقیقات جنگل‌ها انجام شده تا آسیب‌هایی که به سلامت، اقتصاد و حوزه‌های اجتماعی استان زده شده است، به تدریج ترمیم شود. شریعتی تاکید کرد: مساله ریزگردها تنها بحث ریزگرد نیست. این پدیده موجب آسیب‌هایی به آب،‌ برق، مدیریت خدمات شهری، مبلمان شهری و سلامت مردم شده است و مشکلاتی را برای اقتصاد استان و کشور فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: کانون‌های ریزگرد به‌طور ناگهانی و خود به خودی به وجود نیامده‌اند، بلکه ما به زمین بی‌توجهی کرده‌ایم و موجب این مشکلات شده‌ایم. حل مساله کانون‌های ریزگرد به‌طور ناگهانی ممکن نیست و برای انجام این کار به زمان نیاز داریم. این حق مردم است که مطالبه‌گری و پرسش‌گری کنند و ما را موظف بدانند که این مشکلات را برطرف کنیم. ازمردم می‌خواهیم در این راه صبوری کنند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 5 تیر 97، کد مطلب: 3405063، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین