پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۷۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بسیاری از افکار عمومی جهان و فعالان بخش خصوصی اطلاعات دقیقی از ظرفیت‌های اقتصادی ایران ندارند و این مسئولیت مسئولان اقتصادی سفارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند.

شعار سال: علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم های ایالات متحده آمریکا در دهه‌های گذشته تاکنون اظهار داشت: اثرات روانی تحریم های جدید آمریکا از چند ماه قبل و زمان خروج آمریکا از برجام شروع شد، اما در کلیت ماجرا این قبیل تحریم‌ها چیز جدیدی نیست و ما همیشه با آن مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، تجربیات ارزنده ای از سال‌های گذشته داریم که امروز می‌تواند به ما کمک کند؛ از سوی دیگر، مقطع کنونی با مقاطع قبلی که ما تحریم می‌شدیم، یک تفاوت اساسی دارد و آن هم این است که اجماع جهانی آن روزها دیگر وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هم اروپایی ها و هم روسیه به صورت جدی مخالف تصمیمات جدید ایالات متحده آمریکا هستند و اروپا نیز قوانین مسدودسازی تحریم ها را در دست اجرا دارد و به نظر می‌رسد، تلاش می‌کنند تا ساز و کارهایی پیدا کنند که اثرات این تحریم ها را بر روابطشان با ایران کاهش دهند و یا از بین ببرند.

نجفی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این یک تلاش نسبتا عاقلانه از سوی اروپایی‌هاست که بتوانند حیثیت خود را در تنظیم سیاست خارجی حفظ کنند و ما نیز ظرفیت های قابل توجهی برای مقابله با تحریم ها داریم؛ به گونه ای که اقتصاد ما یک اقتصاد بزرگ و پرمخاطب است و کشور ما در منطقه ای مهم واقع شده است.

وی افزود: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران عضو بسیاری از سازمان ها و تشکل های بین‌المللی است و تعداد زیادی هم همسایه داریم که همه آنها یک ظرفیت فوق‌العاده برای توسعه مناسبات اقتصادی و مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا دارند.

اقتصاد مقاومتی؛ مدلی درون‌گرا و برون‌نگر

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سال های گذشته نیز با هوشمندی، راهبرد اقتصاد مقاومتی در دستور کار جمهوری اسلامی قرار گرفته که البته این راهبرد یک مدل درون‌گرا و برون‌نگر است؛ یعنی از ظرفیت‌ها و توان داخلی استفاده می‌کند و در عین حال از فرصت های بین‌المللی غافل نمی‌شود.

نجفی با تأکید بر ضرورت همبستگی و انسجام همه دستگاه های نظام برای عبور از شرایط کنونی، تصریح کرد: تاریخ ملت ایران نشان می دهد که عزت و اقتدار خود را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنند؛ هرچند که هیچ کسی از مشکلات اقتصادی کشور استقبال نمی‌کند و همه به دنبال تعاملات سازنده با دنیا برای توسعه اقتصادی کشور هستند، اما از سوی دیگر اصول و آرمان ها و عزتی داریم که مردم حداقل در ۴۰ سال اخیر ثابت کرده اند که پای این اصول می‌ایستند.

الزامات توسعه «دیپلماسی اقتصادی»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص راهکارهای توسعه «دیپلماسی اقتصادی» به ویژه از مسیر وزارت امور خارجه، یادآور شد: نخستین لازمه پیگیری این راهبرد، وحدت و هماهنگی دستگاه های داخلی در حوزه روابط خارجی است؛ به گونه ای که با وزارت امور خارجه به عنوان مسئول دیپلماسی کشور هماهنگ باشند. علاوه بر این، باید شناخت دقیقی از ظرفیت ها و توانمندی‌های اقتصادی کشورهای مختلف جهان داشته باشیم.

نجفی خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت های گسترده ای که در کشورهای مختلف جهان و نیز در ایران حضور دارد، طی سالهای گذشته شاهد بوده ایم که بسیاری از افکار عمومی جهان و فعالان بخش خصوصی اطلاعات دقیقی از ظرفیت های اقتصادی کشورمان ندارند و این مسئولیت رایزنان بازرگانی ما و مسئولان اقتصادی سفارتخانه های ما در خارج از کشور را بیشتر می‌کند تا هم ظرفیت ها و فرصت‌های اقتصادی کشورهای محل مأموریت را بشناسند و هم ظرفیت های داخلی ایران را به آنها بشناسانند.

لزوم توجه به کشورهای همسایه، به ویژه آسیای میانه و قفقاز

وی گفت: همچنین باید استفاده موثرتری از ظرفیت کشورهای همسایه در منطقه خودمان بشود؛ چرا که جمهوری اسلامی در یک موقعیت ژئوپلیتیک خوبی قرار دارد و می‌تواند از این ظرفیت برای توسعه روابط اقتصادی به خوبی استفاده کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز نیز یکی از حوزه های ممتاز همسایگی ما هستند که ظرفیت خوبی دارند و اقتصاد ایران می‌تواند مکمل خوبی برای اقتصاد این کشورها باشد؛ به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه خوبی در کمک به تحکیم استقلال این کشورها پس از فروپاشی شوروی داشته است. بنابراین آنها می‌توانند بخشی از فرصت های ارزشمند جدید پیش روی اقتصاد ما باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 20مرداد 97، کدمطلب: 4369664، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین