پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۳۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۴
میزان آسیب های اجتماعی در هر جامعه نشانگر سطح سلامت و توسعه یافتگی آن است و در این میان عزم جزم و پرهیز از کارهای متفرقه می تواند این معضل را مهار کند.

شعارسال: آسیب اجتماعی معضلی است که امروز در جوامع بزرگ و کوچک به فراوانی مشاهده می شود که شهرستان آباده فارس نیز از این قاعده مستنثی نیست.
آباده در چندسال گذشته که قدم در راه توسعه گذاشته، با آسیب های بسیاری روبه رو شده است و بنا به گفته کارشناسان، فقر و افزایش مشکلات اقتصادی، زمینه را برای ناهنجاری های اجتماعی فراهم می کند و موجب می شود معضلاتی همچون طلاق، اعتیاد، کودک آزاری و بسیاری از موارد این چنینی در جامعه گسترش یابد.

** زنگ های هشدار و اقدامات جزیره ای
فرماندار آباده معتقد است آسیب های اجتماعی در قشر نوجوان و جوان افزایش یافته است و کلید اصلی و حلقه مفقوده رشد آسیب های اجتماعی را باید در عملکرد ناقص و نادرست نهادهایی چون خانواده، مدرسه و رسانه ها جست و جو کرد.
محمد اسداللهی اعلام کرد: زنگ هشدار افزایش اعتیاد با وجود مخدرهای جدید در نوجوانان به صدا درآمده و نیازمند اقدامی عاجل است که در شرایط کنونی اگرچه هر اقدامی در این رابطه مفید خواهد بود اما برنامه های پراکنده جزیره ای و سلیقه ای نمی تواند پاسخگوی انتظارات افکار عمومی از مسئولان برای مهار آسیب های اجتماعی باشد و آسیب های نوپدید با سرعت فزاینده ای گریبانگیر مدیریت اجتماعی می شود.
فرماندار آباده با بیان اینکه باید تمام توان برای حل آسیب های اجتماعی در شهرستان بکار گرفته شود اظهار کرد: توجه به عملکرد دستگاه های اجرایی در حوزه پیشگیری و رفع آسیب های اجتماعی از هر زمان دیگری در شهرستان ضروری است و باید راهکار جدی برای حل این معضلات تبیین کرد.
اسداللهی همچنین به موضوعات اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد در جامعه کنونی اشاره می کند و می گوید: نابسامانی های اقتصادی-اجتماعی همچون فقر ، تورم ، گرانی ، بیکاری ، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث محرومیت می شوند، زمینه مساعدی را برای انواع مختلف آسیب های اجتماعی چون خود کشی ، سرقت ، اعتیاد به مواد مخدر ، فرزند آزادی ، زور گیری ، طلاق ، گدایی و ... فراهم می آورند.

* نقش پررنگ آموزش و پرورش در پیش‌ گیری از آسیب‌های اجتماعی
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس می گوید: جریان ‌سازی فرهنگی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر در مدارس، جلب مشارکت رسانه‌ها، خانواده‌ها و ذی نفعان محلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان لازم و ضروری است.
بتول معلم با اشاره به نقش پررنگ آموزش و پرورش در پیش‌ گیری از آسیب‌های اجتماعی، اضافه کرد: آموزش و پرورش گسترده ‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است.
وی اظهار کرد: نقطه کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دارد و آن اینکه متأسفانه جوانان امروز خود را نشناخته‌اند و به توان و قدرت فراوان خود همچنین از شرایط وموقعیت اجتماعی خود آگاهی ندارند، بنابراین بررسی نقش آموزش مهارت‌های اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس ضروری است.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با بیان اینکه سنین ابتدایی و پایه هر انسانی، زمان شکل‌گیری بسیاری از رفتار‌های اوست، معتقد است که خانواده در این بین نقش بسزایی دارد حال در این میان برخی خانواده‌ها به دلیل کم توجهی و برخورداری از اطلاعات اندک، بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که این خود لازمه ورود جدی آموزش و پرورش به این وادی خواهد شد.

** آزارها و مشکلات اجتماعی به روایت آمار
رئیس اداره بهزیستی شهرستان آباده با اشاره به آسیب های اجتماعی که امروزه در شهرستان دیده می شود، گفت: 570 نفر از سال92 تا 96 به حوزه اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی مراجعه کردند که بر اساس این تعداد مراجعه، همسر آزاری بیشترین آسیب اجتماعی در شهرستان آباده است.
هادی ابراهیمی با بیان اینکه از میان مراجعه کنندگان به این اداره تعداد 18مورد همسرآزاری در سه ماه اول 97 در آباده بوده است افزود: همسر آزاری در تمام طبقات اجتماعی از فقیرترین تا غنی ترین و حتی خانواده های تحصیلکرده اتفاق می افتد و محدود به قشر خاصی نیست.
وی با بیان اینکه 17درصد از این آمار به کودک آزاری اختصاص دارد گفت: یکی از بدترین آسیب های اجتماعی که متاسفانه امروزه در بسیاری از نقاط با آن روبه رو هستیم کودک آزاری است که براساس اعلام مراجعین به بهزیستی، تنها در سه ماه اول 97 تعداد 8 مورد کودک آزاری در آباده رخ داده است.
وی افزود: هم اکنون 47 سازمان مردم نهاد در آباده در کنار بهزیستی به بررسی آسیب های اجتماعی و رفع آن می پردازند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان آباده اظهار داشت: در سه ماه اول 97 تعداد 455 مورد تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شده است.

**
آسیب های اجتماعی و غفلتی که ادامه دارد
روند آسیب‌ها، مسائل و تهدیدهای اجتماعی در کشور به ‌خصوص اعتیاد رو به رشد است، به ‌گونه ‌ای که یکی از دغدغه‌ها و نگرانی مسئولان کشور شده است.
نقش فرد و نیز نقش ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در بروز و شیوع مسائل و نابسامانی‌های اجتماعی مهم است و نیازمند کاوش و بررسی است.
باید سازمان های مردم نهاد وارد عرصه شوند و آموزش های لازم را ارائه دهند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.
آباده در 274 کیلومتری شمال شیراز است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 20 مرداد 1397 ، کد خبر: 82997514 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
ا.ف75
اگر اقداماتی پراکنده رو چن وقته دارید در این زمینه مشاهده می کنید مطمئن باشین که وحدت خیلی قته از جای جای این مرز بوم داره کوچ میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین