پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۴۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
براساس اخبار واصله بانک مرکزی روزهای پر رفت و آمدی دارد. در روز چندین و چند جلسه کارشناسی با طیف های مختلف کارشناسان اقتصادی برگزار شده و شخص رئیس کل بانک مرکزی برای اولین بار در این جلسات شرکت می کند. همچنین رئیس کل بانک مرکزی چند ایرانی که در دانشگاه های برتر دنیا و نیز در صندوق بین المللی پول مشغول کار هستند را به ایران فراخوانده و در حال مشورت گرفتن از آنهاست.

شعار سال: براساس این گزارش ها برنامه های جامعی برای خروج کشور از بحران ارزی و بانکی در حال طراحی است که بزودی عملیاتی می شود. محور این برنامه ها بازار آزاد و استفاده از پتانسیل های منطقه ای و تکیه بر شرکای اصلی تجاری ایران برای دور زدن تحریم هاست. برنامه هایی که تا پیش از این حتی صحبت کردن از آنها در بانک مرکزی مجاز نبود! راهکارهایی از جنس حضور بانک های خارجی شرقی در کشور تا صدور کارت به جای اسکناس برای خرج در پنج کشوری که بالاترین مقاصد گردشگری ایران هستند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی، دلار را حدود 12 هزار تومان تحویل گرفت و با اعلام اولین برنامه های او دلار تا مرز 8200 تومان هم پایین آمد اما دوباره به 10500 تومان برگشت.

یک منبع آگاه می گوید بانک مرکزی سیاست فعال "ضربه زدن و عقب کشیدن" را انتخاب کرده است. سیاستی که بدون خرج منابع ارزی باعث شد تا دلار از 12 هزار تومان به حدود هشت هزار تومان سقوط کند و دوباره به 10 هزار تومان برسد. اگر این ادعا درست باشد، بانک مرکزی هم اکنون عقب کشیده و روزهای آینده باید منتظر ضربه دیگری از بانک مرکزی به بازار ارز باشیم. ضربه ای که بنظر می رسد ظرف 10 روز آینده این بانک با اجرای بخش کوچکی از برنامه های تدوین شده موج آنرا ایجاد خواهد کرد.

این منبع آگاه گفت که کارشناسان اقتصادی با مدلسازی های اقتصاد سنجی پیچیده اثبات کرده اند که با کمتر از سه میلیارد دلار به راحتی می توان بازار ارز ایران در نرخ های واقعی ارز که حدود 30 درصد کمتر از نرخ فعلی است مدیریت کرد. در صورتی که بانک مرکزی سیاستی همانند همه بانک های مرکزی در دنیا اتخاذ کند و وقت مداخله و زمان عدم مداخله را به خوبی تشخیص دهد.

در این شرایط توصیه می شود که مردم با احتیاط بیشتری در بازار ارز حضور پیدا کنند. روزگاری که دلار مداوم صعودی بود گذشته است و نوسانات آن می تواند ضربات سنگینی را به مردم عادی که در این بازار وارد شده اند وارد کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت tgju، تاریخ 21 مرداد 97، کد مطلب: 715168:www.tgju.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین