پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۸۹۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
هرچند قرار شد در بسته جدید ارزی که توسط همتی رییس جدید بانک مرکزی اعلام شد، قیمت ارز مسافرتی در بازار ثانویه تعیین شود، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این رقم در بازار آزاد توسط صرافی‌ها یا دلالان تعیین می‌شود.
شعارسال: حال و هوای این روزهای خیابان فردوسی با یکی دو هفته پیش، زمین تا آسمان فرق دارد. زمانیکه بسیاری از صرافی‌ها تابلوهای خود را خاموش کرده بودند و جو امنیتی در کوچه پس کوچه‌های فردوسی حاکم بود با روزهای اخیر کمترین شباهت را به هم دارند، اما در پس رونق گرفتن ظاهری صرافی‌ها و رفت وآمدهای مردم برای خرید ارز، سردرگمی خریداران همچنان به قوت خود باقی است. کم نیستند مسافرانی که در خیابان فردوسی در پی خرید دلار هستند، این روزها نمی‌دانند ارز خود را چگونه خریداری کنند. بیشتر آنها حتی نمی‌دانند بازار ثانویه چیست، چه رسد به آنکه بخواهند پیگیری کنند قیمت ارز در بازار ثانویه را چگونه به دست بیاورند!

وضعیت نامعلوم ارز مسافرتی

با قطع شدن عرضه ارز مسافرتی، مسافران از هفته گذشته به سمت صرافی‌ها حرکت کردند اما هنوز وضعیت مشخصی برای آنها در بازار آزاد وجود ندارد. نه مشخص است کدام صرافی‌ها امکان عرضه ارز مسافرتی را دارند، نه معلوم است چرا نرخ ارز مسافرتی، همان نرخی نیست که همتی در بسته جدید ارزی از آن سخن گفت. در این شرایط وقتی قیمت ارز در صرافی‌ها و نزد دلالان کنار خیابان یکسان است، خریداران نیر ترجیح می‌دهند ارز خود را از دلالان دریافت کنند تا حداقل نام آنها در لیست گیرندگان ارز ثبت نشود.

گزارش خبرنگار میدانی رویداد۲۴ از خیابان فردوسی نشان می‌دهد بسیاری از مسافران با جواب منفی صرافی‌ها برای دریافت ارز مواجه می‌شوند و مجبورند ارز خود را با قیمت دلالان تامین کنند. این در حالی است که در قرار شده بود تامین ارز مسافرتی در صرافی‌ها انجام شود و مسافر بتواند با ارائه مدارک سفر تا سقف ۵۰۰۰ یورو دریافتی داشته باشد که قیمت آن طبق نرخی که در بازار ثانویه و در سامانه نیما به طور روزانه تامین می‌شود، یک درصد بالاتر باشد. تصمیم جدید بانک مرکزی عملی نشد و با توجه به عدم آماده بودن ساز و کار لازم فعلا ارز مسافرتی با این نرخ‌ها وجود ندارد، در نتیجه مسافران ناچارند ارز مسافرتی خود را هم‌قیمت با بازار آزاد تهیه کنند به طوریکه دلار امروز در تابلوی بسیاری از صرافی‌ها با قیمت 10 هزار و 800 تومان روشن شد و نسبت به دیروز افزایش قیمت 400 تا 500 تومانی را تجربه کرد.

قیمت متفاوت دلار در صرافی‌ها

وقتی به عنوان خریدار پشت دیوار شیشه‌ای صرافی قرار می‌گیری، قیمت‌های متفاوتی از مغازه‌دارها می‌شنوی؛ قیمت‌هایی که از نظم خاصی پیروی نمی‌کنند. اولین صرافی قیمت امروز دلار را 10 هزار و 800 می‌گوید اما صرافی کناری دلار را با قیمت 11 و 200 به فروش می‌رساند. مغازه‌های دیگر هم قیمتی بین 10 و 700 تا 11 هزار تومان اعلام می‌کنند. اکثر صرافی‌ها با آنکه تابلو ارز را پشت ویترین روشن نگه داشته‌اند اما می‌گویند نه خرید داریم و نه فروش.

فقط با داشتن مدارک ارز می‌دهیم

مدیر صرافی طوس به رویداد۲۴ می‌گوید: به صورت آزاد ارز نمی‌فروشیم و تنها به کسانی ارز می‌فروشیم که با شرایط منطبق با جدول بانک مرکزی تطابق داشته باشند! البته ارائه مدارک نظیر کارت ملی، بلیت سفر برای فروش ارز الزامی است. او درباره تغییر قیمت دلار می‌گوید: روز گذشته قیمت دلار 10 هزار و 400 تومان بود اما امروز 400 تومان گران شد.

نیازی به بلیت و پاسپورت نیست قیمت ارز مسافرتی آزاد است

صرافی ایلیانا برخلاف صرافی طوس که تنها با ارائه مدارک ارز می‌فروشد، معقتد است قیمت ارز مسافرتی و آزاد هر دو یکسان است و اینکه دولت اعلام کرد مردم ارز مسافرتی خود را از بازار ثانویه تهیه کنند، بیشتر شبیه یک شوخی است. ما کاری نداریم مشتری ارز را برای سفر می‌خواهد یا برای سرمایه‌گذاری. قیمت دلار برای هر قصدی که فروخته بشود با قیمت 10 هزار و 800 است و بلیت سفر و مدارک برای خرید دلار ضرورتی ندارد.

او درمورد قیمت یوور گفت: درحال حاضر قیمت فروش یورو 12 هزار و 500 تومان است اما قیمت خرید آن از مشتری 12 هزار تومان است.

قیمت ارز مسافرتی، همان قیمت بازار آزاد است

صرافی امین سامان از صرافی‌های سرنبش خیابان فردوسی است که صف طولانی مشتریان برای خرید ارز حکایت از اقبال این صرافی نسبت به دیگر صرافی‌ها دارد؛ شاید دلیل اقبال این صرافی نسبت به رقیبان، اختلاف قیمت 100 تومانی آن با دیگر صرافی‌ها باشد. یکی از کارکنان صرافی امین سامان به رویداد۲۴ می‌گوید: تاجایی که ارز در اختیار داشته باشیم به مشتریان ارائه می‌کنیم اما قیمت ارز مسافرتی به قیمت بازار آزاد است و برای هر نفر براساس جدول بانک مرکزی 5 هزار یورو اختصاص داده می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1397 ، کدخبر: 141899 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
ا.ف75
واقعا حس میکنم که هرچی رو در زمینه ارزی به دست مردم بسپریم واقعا به مشکل میخوره!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
از همون اول یجای کارشون معلوم بود که میلنگه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین