در این حادثه یک شناگر بر اثر برخورد با قایق موتوری جان خود را از دست
داد. گزارش این حادثه به مأموران کلانتری 12 سلمان شهر باعث شد، تا تیمی از
مأموران این منطقه بسرعت خود را به محل حادثه رسانده و تحقیق در این باره را در
دستور کار خود قرار دهند.
مشکلات جت اسکی سواران برای
شناگران دریا
سرگرد «حامد
ابراهیمی» فرمانده انتظامی عباس آباد، در این باره گفت که در این حادثه یک دستگاه
قایق موتوری که در حال تردد در داخل دریا بود با یکی از شناگران بشدت برخورد کرد،
اما با وجود انتقال شناگر مصدوم به بیمارستان، نامبرده به علت شدت جراحتهای وارده
در بیمارستان جان باخت. این اتفاق باعث تلخ شدن کام گردشگران شده و شرایط ابهام
آمیزی را برای استفادهکنندگان از این وسیله تفریحی رقم زد و راکب این قایق موتوری
را چون موارد گذشته با تشکیل پرونده راهی دادسرای منطقه کرد.
در همین حال، قربانیان اینگونه حوادث نیز بیآنکه در ماجرای رخ داده
دخالتی داشته باشند با زندگی وداعی تلخ میکنند و رخت سیاه بر تن بازماندگانشان،
ادامه زندگی را برای آنان با بحرانهای زیادی همراه خواهد کرد. از جمله این
اتفاقات در غرب مازندران و سواحل بابلسر در منطقه مرکزی این استان باعث بروز حوادث
تلخی شده است. مرد سالخوردهای که به همراه نوهاش برای تفریح از تهران راهی شمال
شده بود، قبل از آنکه بتواند کاری برای نوهاش از چنگال مرگ انجام بدهد، زندگی او
را در زیر چرخهای موتورسواران ساحل پرپر شده دید. یا در اتفاقی دیگر، برخورد جت
اسکی به یک شناگر در سواحل چالوس آنقدر ناگهانی اتفاق افتاد که شناگر بیچاره قبل
از رسانده شدن به ساحل جان خود را از دست داد. ماجرای برخورد دو جت اسکی در سواحل
شمال از دیگر اتفاقات از این دست بود که مرگ دختر جوانی را بهدنبال داشت.
هر چند که فرمانده انتظامی عباسآباد از پیگیریهای قضایی در این باره
خبر داده و از مسئولان طرحهای دریا خواسته برای جلوگیری از حوادث مشابه از تردد
قایقهای موتوری و موتورهای چهار چرخ در محدودههای تردد و محلهای پیشبینی شده
برای شنا و حضور مسافران تابستانی جلوگیری کنند، اما به نظر نمیرسد این نوع
هشداردهیها چندان تأثیری درجلوگیری از تکرار این نوع اتفاقات تلخ داشته باشد. در
همین حال، برخی از گردشگران نیز با سوار شدن به قایقهای غیرمجاز سفر رؤیایی خود
را به خاطرهای تلخ تبدیل میکنند.
تاکسیهای گردشگری
«سید زین
العابدین پیشوایی» رئیس هیأت مدیره اتحادیه شرکتهای تعاونی قایقرانی گیلان با اشاره
به فعالیت دو هزار و 500 قایق موتوری در انزلی، افزود: از این تعداد حدود 700 قایق
به ثبت رسیده و شناسنامهدار هستند که بهعنوان تاکسیهای گردشگری محسوب میشوند.
وی به فعالیت غیر مجاز بسیاری از قایقهای موتوری در تالاب و دریا
اشاره کرد و گفت: 28 تعاونی فعال و مجاز در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند که
مسافران میتوانند با مراجعه به این مراکز از قایقهای موتوری مجاز استفاده کنند
که این قایقها دارای بیمه بوده و رانندگان این قایقها نیز دارای گواهینامه و
همچنین بر اساس نرخ تعاونی ملزم به دریافت کرایه قایق موتوری هستند.
شاید مهمترین چالش پیش روی استفاده از این وسایل تفریحی،
نبود کنترل و نظارت دقیق بر فعالیت آنهاست. اتفاقی که باعث شده تعداد این قایقهای
تفریحی روزبهروز افزایش یابد. قایقهایی که برخی از آنها بدون بررسیهای اولیه
درباره سلامت فنی وارد آب شده و مسافران ناآگاه را سوار کرده و با خود به میان
امواج خروشان خزر میبرند. حتی برخی از این قایقرانان ابتداییترین وسایل ایمنی
چون جلیقه نجات را نیز ندارند و به نوعی با جان گردشگران بازی میکنند.
«سیفالله فرزانه» که اکنون برای بار دوم طی یک دهه اخیر سکان مدیریت
گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مازندران را به دست گرفته، چندی قبل از
گردشگری دریایی بهعنوان دغدغه اساسی خود یاد کرد و محروم بودن سواحل استان از اتوبوس
دریایی و تجهیزات امروزی تفریح در دریا را یکی از آسیبهای جدی برای رونق صنعت
گردشگری دانست. اما او به تنهایی در این باره توان لازم را ندارد تا شاهد سامان
بخشی به این مهم در گردشگر پذیرترین استان و منطقه کشور باشیم.
بــــرش
پیگیری ساماندهی جت اسکیها و قایقهای تفریحی
«عیسی طوسی» دبیر
ستاد ساماندهی سواحل مازندران پیگیر جدی ساماندهی جت اسکیها و قایقهای تفریحی،
آموزش و تجهیز ناجیان غریق است. درهمین حال، کارشناسان ورزشهای آبی در دو سال
گذشته که جت اسکی رانی در سواحل دریای مازندران گسترش یافته و ضعف آموزش و
خطرآفرینی این وسایل نقلیه آبی برای شناگران وجود دارد، هشدار دادهاند. «نقی
کریمیان» رئیس هیأت نجات غریق مازندران نیز پیش از این اعلام کرده بود که تنها
کمتر از 20 درصد قایقرانان و جت اسکی سواران این منطقه پرگردشگر پذیر دوره آموزشی
نجات غریق را گذراندهاند. این مسئول با اشاره به غرق شدن تعدادی از مسافرهای قایقها،
جت اسکیها و حتی خود قایقرانان، بر ضرورت تشکیل کلاسهای آموزشی برای افزایش ضریب
امنیت جت اسکی رانی در دریای مازندران تأکید کرده بود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 478724
واقعا خیلی از این مخاطرات داره ماهانه و سالانه جون خیلی ا مردم رو به خطر میندازه! هیچ نظارتی هم روش نیست
م.ا75