پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۶۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۹
ایجاد منطقه آزاد و منطقه ویژه تجاری اقتصادی در مازندران به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم برای رسیدن به توسعه همه جانبه در این استان محسوب می‌شود.

شعارسال: بدون تردید انتخاب منطقه ای که بیشترین و بهترین زیرساخت را برای تحقق این امر مهم در استان داشته باشد نکته ای بس قابل اهمیت بوده و بخشی نگری نباید مانع از رشد و توسعه در این استان شود.

ایجاد منطقه آزاد تجاری، لازمه داشتن امکانات و زیرساخت‌های کافی بوده و در این برهه اعلام نام یک شهر بدون برخورداری از این امکانات می‌تواند روند پیگیری ایجاد منطقه آزاد در مازندران را با کندی روبرو سازد.

چندی پیش و پس از تصویب و اعلام نام " امیرآباد " به عنوان منطقه آزاد تجاری مازندران از سوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بسیاری از نمایندگان مردم شهرهای مرکزی و غرب استان در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان دادند و این انتخاب را یک امر غیرکارشناسانه از سوی استاندار مازندران عنوان کردند که ما در مازندران برای شفاف‌سازی، موضوع را از طریق استانداری مازندران مورد پیگیری قرار داده ایم.

محمداسلامی در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: حدیث وصل ما قانون بوده و ما نمی‌توانیم فراتر از قانون عمل کنیم. قانون تعیین و کلیف کرده مکانی که می‌خواهد به عنوان منطقه آزاد تجاری انتخاب شود باید چه مشخصاتی داشته باشد و دارای آیین نامه بوده و مصوبه دولت است.

وی افزود: آیین نامه بیان می‌کند که منطقه آزاد باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد و این موارد به رشته تحریر درآمده و منتشر شده و در دسترس همگان قرار دارد.

استاندار مازندران با بیان اینکه وقتی صحبت از کارشناسی می‌کنیم انطباق و عدم انطباق است، گفت: قانون مطالب، مفاد و آیتم‌هایی دارد که یک چک لیست می‌شود و در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

اسلامی با اشاره به اینکه اصلا" نمی‌شود نگاه محلی به قانون کرد، تصریح کرد: انطباق و عدم انطباق را قانون روشن کرده و توسط ما وضع نمی‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهمی که اکنون وجود دارد این است که اصلا" منطقه آزاد و هرجایی که می‌خواهد برای مازندران تصویب شود در لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده در مازندران هیچگونه جایگاهی ندارد.

استاندار مازندران افزود: این را همگان بدانند که این موضوع گزارش یک فوریتی بوده در 22 مردادماه 97 در مجلس شورای اسلامی منتشر شده و مسیر کمیسیون را طی کرده و باید در صحن علنی مجلس مطرح شود.

اسلامی گفت: ایجاد هشت منطقه آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار مجلس قرار دارد و در کمیسیون‌های مختلف بحث شده و مسیر خودش را طی کرده و در این مقطع نمایندگان پیشنهاداتی برای ایجاد منطقه آزاد و منطقه ویژه داده اند و هر نماینده به موجب قانون حق پیشنهاد دارد.

وی گفت: واردات کالا برای عرضه به مسافران در منطقه آزاد ممنوع است و مجوز واردات خودروهای سواری خارجی به اشخاصی اعطا می‌شود که دارای مجوز در منطقه آزاد ایجاد شده باشند.

استاندار مازندران با بیان اینکه اکنون در بخش صفر منطقه آزاد قرار داریم، گفت: ایجاد منطقه آزاد منوط به تامین زمین و شرایط لازم خواهم بود و درباره سرنوشت منطقه آزاد نمی‌توان پیشگویی کرد.

اسلامی تاکید کرد: هدف از منطقه آزاد باید صادرات‌گرایی باشد و واردات‌گرایی مشکلی از مردم رفع نخواهد کرد و اگر بتوانیم از ظرفیت قانون مناطق آزاد استفاده کنیم، مهمترین عامل برای شکوفایی اقتصاد خواهد بود.

وی تصریح کرد: براساس بند یک قانون هرجایی که قرار است به عنوان منطقه آزاد تصویب شود نیازمند اخذ مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده و در بند دوم باید زمین به اندازه کافی از اراضی ملی در اختیار قرار داده شود.

استاندار مازندران گفت: زمینی که از اراضی ملی باشد و حداقل 70 درصد از آن بلامعارض باشد و هیچ کجای استان جز شرق مازندران اراضی ملی در اختیار نداریم و این یک حرف بخشی نگری نبوده بلکه یک حقیقت است.

اسلامی ادامه داد: محصور بودن اراضی منطقه آزاد و داشتن گمرک از جمله ویژگی‌های منطقه آزاد است و نمی‌توانیم دور زندگی و املاک مردم زمین بکشیم و باید مراعات مردم را داشته باشیم.




شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1397 ، کد خبر: 1810735 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
من نمیدونم چه خصومتی دارن مه قبول نمیکنن مازندران منطقه ازاد بشه م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
واقعا ظلمه مازندران منطقه ازاد نشه م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
واقعا امیدوارم این برنامه هاشون برای ایجاد منطقه آزاد عملی بشه که باعث پیشرفت بیشتر مازندران بشه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین