پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه «سیكا» با شركت 26 كشور از جمله ایران به میزبانی كشور چین برگزار می‌شود.
شعار سال: سیكا (تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا) در واقع یك همایش سیاسی و امنیتی بلندپایه برای مسئولان رده بالای دیپلماسی كشورها محسوب می شود كه این بار میزبانی اجلاس وزیران آن بر عهده شهر پكن گذاشته شده است.

این نشست طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری ( 8 و 9 اردیبهشت) برپا خواهد شد.
وزارت امور خارجه كره جنوبی نیز امروز در گزارشی از حضور«یون بیونگ سه» رئیس دستگاه دیپلماسی این كشور در كنار سایر همتایان و دیپلمات های ارشد كشورهای ایران، تركیه، هند، روسیه و چین در این نشست خبر داد كه برای نخستین بار در آن شركت می كند.

این وزارتخانه افزوده است كه وزیر خارجه كره نیز در این اجلاس در باره مسائل امنیتی از جمله تسلیحات هسته ای و موشكی كره شمالی سخنرانی و با دیپلمات های دیگر بحث و تبادل نظر خواهد كرد.
كره جنوبی امیدوار است از طریق برگزاری این اجلاس كشورها را با مواضع خود در خصوص اجرای تحریم های سخت علیه كره شمالی و افزودن بر فشارها برای رها كردن برنامه تسلیحات هسته ای این كشور همراه كند.

همچنین گزارش شده كه وی در جریان این نشست با شماری از وزیران خارجه كشورهای شركت كننده در اجلاس از جمله «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت وگو خواهد كرد.
گفت وگو در باره مسئله هسته ای شبه جزیره كره، صلح و ثبات جهانی، مبارزه با تروریسم، همكاری های امنیتی و كاهش تنش های منطقه ای و جهانی از جمله محورهای مورد گفت وگوی شركت كنندگان عنوان شده است.

اولین اجلاس سازمان‌های غیردولتی و مطالعاتی كشورهای عضو «سیكا» نیز خرداد ماه سال گذشته در شهر پكن پایتخت چین برگزار شد كه علی اكبر ولایتی رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست شركت داشت.

كنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا موسوم به «سیكا» در اصل اجلاسی است كه «حفظ صلح و امنیت در آسیا» مهمترین هدف وجودی آن را تشكیل می دهد.

طرح اولیه ایجاد این اجلاس به 21 سال قبل بازمی گردد كه نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اكتبر 1992 ایجاد این سازمان را طرح كرد.
جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، افغانستان، پاكستان، كره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبكستان، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان و تایلند اعضای اصلی سازمان سیكا را تشكیل داده و كشورهای استرالیا، ویتنام، اندونزی، ‌لبنان، مالزی، آمریكا، اوكراین، ژاپن، سنگاپور،عربستان سعودی وسریلانكا نیز به عنوان اعضای ناظر در آن محسوب می شوند.

در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همكاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از كشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوكراین و آمریكا است.

نشست سران سیكا هر 4 سال یك بار و اجلاس وزرای خارجه نیز هر 2 سال یك بار برگزار می‌شود.
اولین و دومین اجلاس سران سیكا در سال‌های 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم و چهارم نیز به ترتیب در سالهای 2010 و 2014 در استانبول تركیه و شهر بندری شانگهای در چین برگزار شد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 82045399، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین