پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
ایران و ویتنام در پایان سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به هانوی در بیانیه مشترکی با اشاره به تغییرات عمیق و پیچیده در وضعیت منطقه ای و بین المللی، بر همکاری کشورهای در حال توسعه در امور بین المللی تاکید کردند.

شعار سال:

در این بیانیه مشترک که در 14 بند منتشر و تارنمای 'ویتنام پلاس' آن را روز جمعه منعکس کرد، ایران و ویتنام تاکید کردند حفظ صلح و ثبات در جنوب شرق آسیا و غرب آسیا به نفع جامعه بین المللی است.
در این بیانیه با اشاره به دیدارهای رئیس جمهوری کشورمان با 'چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری، 'نگوئین خوان فوک' نخست وزیر و 'نگوین فو ترونگ' دبیر کل حزب کمونیست ویتنام، تاکید شد این دیدارها در فضای صمیمی و دوستانه برگزار شده و هر دو طرف در مورد همکاری در مسائل مورد علاقه مشترک و روابط دوجانبه، منطقه ای و مسائل بین المللی تبادل نظر کردند.
براساس این بیانیه، طرف ایرانی از حمایت ویتنام برای پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن قدردانی کرد و دو طرف تمایل خود را برای تقویت همکاری در زمینه های مختلف و تلاش مشترک به منظور پیشرفت و رفاه آسیا از جمله آ.سه.آن اعلام کردند.
دو طرف برای افزایش مشاوره و حمایت متقابل در مجامع منطقه ای و بین المللی توافق کردند و هانوی از حمایت ایران از نامزدی ویتنام در سازمان های بین المللی، به ویژه در چارچوب سازمان ملل متحد و نامزدی ویتنام برای پست مدیر کلی یونسکو برای سال های 2017 تا 2021 و کمیسیون حقوق بین الملل در این مدت قدردانی کرد.
براساس این بیانیه، ایران و ویتنام برای افزایش همکاری های دو جانبه در تجارت و سرمایه گذاری توافق کردند و متعهد به ارائه شرایط مطلوب برای کسب و کار در دو کشور به منظور افزایش دسترسی به بازار یکدیگر شدند به گونه ای که هدف مبادلات 2 میلیارد دلاری بین دو کشور در آینده محقق شود.
دو طرف ایده همکاری در مزارع برنج در ویتنام برای صادرات به ایران را مورد بحث قرار دادند و دو رئیس جمهوری بر اهمیت همکاری های بیشتر در بخش ارتباطات و اطلاعات از راه دور، علم و فناوری، خدمات مهندسی، کشاورزی، انرژی و امنیت تاکید ورزیدند.
دو طرف همچنین برای تقویت بیشتر مشاوره و تبادل نظر در مورد مبارزه با قاچاق کالا، مواد مخدر و مواد مربوط به مواد مخدر، جرایم فراملی و سایبری به توافق رسیدند.
دو رئیس جمهوری موافقت کردند که همکاری ها را در بخش آموزش عالی، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری، بهداشت و سلامت و جوانان و ورزش افزایش دهند. دو طرف همچنین به حمایت و ارائه تسهیلات لازم به شهروندان ویتنامی و ایرانی برای بازدید از کشورهای یکدیگر تاکید کردند.
رهبران دو کشور بر ضرورت نقش سازنده جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند و خواستار انجام همکاری عملی در این زمینه شدند. ویتنام همچنین از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان 'جهان علیه خشونت و افراطی گری' که رئیس جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده بود، قدردانی کرد.
همچنین توافقنامه ای بین دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام و دولت جمهوری اسلامی ایران برای لغو متقابل روادید دارندگان گذرنامه های خاص و خدمات و یادداشت تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات جمهوری ویتنام در خصوص همکاری در بخش اطلاعات و ارتباطات امضا شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 16 مهر 1395، کد مطلب:  82259213  : www irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین