پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۵۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
ماليات بر ارزش افزوده آثار و تبعات بيشماري را مي تواند بر اقتصاد كشور ايفا كند كه از آن جمله مي توان به اصلاح الگوي مصرف اشاره كرد.

شعارسال: در كشور ما نظام ماليات بر ارزش افزوده با توجه به مزيتها و ويژگي هايي كه از آن برخوردار بوده است، موفق شده سهم قابل ملاحظه اي از منابع درآمدي دولت را تامين كند. البته اهميت اين نوع ماليات فقط محدود به تامين منابع درآمدي دولت نبوده، بلكه از آنجايي كه اساسا اين ماليات بر پايه مصرف اخذ و وصول مي شود مي تواند تاثير فوق العاده اي بر اصلاح الگوي مصرف نيز داشته باشد.

پيش از تبيين اثرات آن بر مصرف خانوارها، به برخي ويژگي ها و مزيت هاي ماليات بر ارزش افزوده اشاره مي شود:

1- تامين منابع مالي براي دولت ها به دليل درآمدزايي بالا كه از مهمترين اهداف دولت است.

2- كمك به داشتن يك نظام جامع اطلاعات مالياتي در كشور

3- ثبات نسبي ماليات از طريق كاهش وقفه هاي وصول

4- جلوگيري از فرار مالياتي

5- امكان تشخيص دقيق تر ماليات بردرآمد

6- اقتصادي بودن هزينه هاي وصول

7- ايجاد تغييرات لازم در الگوي مصرف

امروز كه اقتصاد كشور تحت تاثير تحريم هاي بين المللي، ركود تورمي و ساير عوامل قرار دارد، طلب مي كند كه دولت و كارگزاران با سياستگذاري مناسب به تقويت آن همت گمارند.

اما در خصوص موارد مصرف ماليات دريافت شده از ارزش افزوده مي توان گفت كه نه تنها به عنوان منبعي براي تامين درآمد دولت در حوزه‌هاي مختلف همچون توليد و اشتغال‌زايي و آموزش همگاني، انجام اقدامات عمراني نظير ساخت جاده‌ها و بازسازي آن‌ها، سدسازي، ساخت و توسعه نيروگاه‌ها و شبكه‌هاي آبي، توسعه زيرساخت‌ها و انجام پروژه‌هاي گوناگون عمراني در مناطق محروم و توسعه‌نيافته مورد استفاده قرار مي گيرد بلكه از ميزان 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده كالا و خدمات يك درصد آن به سلامت و درمان و سه درصد به شهرداري ها اختصاص داده مي شود.

در خصوص درمان مي توان سهم مالياتي را به وضوح در طرح جامع سلامت ديد كه در سال هاي اخير به اجرا درآمده و هزينه هاي درمان را بسيار پايين آورده است. همچنين ميزان سه درصدي كه به شهرداري ها داده مي شود، در مصارفي از جمله تجهيز و نوسازي حمل و نقل عمومي، ايجاد فضاه هاي تفريحي، ترميم خيابانها و معابر شهري استفاده مي شود.

بر اين اساس ماليات بر ارزش افزوده مي تواند كمك فوق العاده اي براي اقتصاد كشور باشد؛ از آنجايي كه منابع كشور محدود است، مي تواند با افزايش نرخ اين ماليات بر كالاهاي لوكس و تجملي، مصرف اينگونه كالاها را محدودتر كرده و در مقابل منابع كشور را به توليد بيشتر كالاهاي اساسي و ضروري سوق دهد. اين امر به نوبه خود موجب مي شود كه افراد جامعه در عادات مصرفي خود تجديد نظر كرده و در حقيقت الگوي مصرفي را اصلاح و از مصرف كالاهاي غير ضروري اجتناب كنند.

ماليات برارزش افزوده، روش و تفكري است كه چند ‌دهه از تجربه‌ مثبت آن در ساير كشورها گذشته و مورد تأكيد بيشتر صاحب‌نظران است.

اين ماليات در بسياري از كشورها ضمن تامين بيشتر عدالت‌ اجتماعي نسبت به ساير ماليات‌ها و بدون از بين‌بردن انگيزه‌ سرمايه‌گذاري و توليد، به‌عنوان منبع درآمد جديدي، براي افزايش درآمدهاي دولت به‌كار برده شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4اردیبهشت1395، کدخبر: 82045665: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین