پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۵۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
جدیدترین بسته اشتغالی دولت پس از طرح «تکاپو» امروز با عنوان «حرکت» رونمایی شد که بررسی جزئیات آن نشان‌ می‌دهد که استفاده از ظرفیت‌های بالقوه نظیر بهینه سازی مصرف سوخت، گردشگری، آی‌تی و آی‌سی‌تی در کنار محیط زیست مورد تأکید است.
شعارسال: امروز شورایعالی اشتغال در نشستی با حضور حجت‌‌الاسلام حسن روحانی،سیاست‌های سال 95 مجموعه دولت در حوزه بازار اشتغال را تصویب و برای اجرا به صورت سراسری در کشور ابلاغ کرد.

در این نشست، طرح حرکت به عنوان محرک بازار اشتغال کشور، با هدف توسعه بازار کار و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و توسعه امکانات بالفعل مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.

پیش از این دولت، طرحی به نام «تکاپو»را به صورت سراسری در کشور اجرایی کرد که در ادامه آن طرح حرکت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه‌های آی‌تی، آی‌سی‌تی، گردشگری، محیط زیست و مدیریت مصرف انرژی و با استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جوری مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی مورد اتفاق نظر قرار گرفته است.

در طرح اشتغال‌زایی تکاپو ایجاد اشتغال در شهرهای کوچک دنبال شد به طوریکه افراد فاقد مهارت با فراگرفتن آموزش‌های لازم وارد بازار کار شدند و سایر افراد نیز مهارت‌های خود را برای ادامه فعالیت تقویت کردند.

این سیاست طبق گفته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از 500 هزار شغل برای کشور به ارمغان آورد و در سیاست‌جدید دولت به دنبال استفاده از ظرفیت‌های بالقوه صنایع و ابزارهای جدید است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره میزان اشتغال ایجاد شده در سال‌های 93 و 94، گفته بود: در سال 93، نزدیک به 700 هزار و سال 94 نیز 888 هزار دفترچه بیمه تامین اجتماعی جدید داشتیم.

ربیعی افزود: اکنون 22 میلیون شغل و 15 میلیون دفترچه داریم، یعنی همواره نسبت 2 به 1 وجود دارد.

ربیعی درباره جلسه امروز شورای عالی اشتغال که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: پارسال برش استانی 7 استان را از جمله کردستان، سمنان و کرمانشاه اجرا کردیم و مزیت‌های شغلی هر استان استخراج شد.

وی درباره طرح "حرکت" نیز، افزود: با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود 120 هزار شغل را برای سال 95 در حوزه گردشگری پیش‌بینی کردیم.

وی ادامه داد: سال 94 صندوق کارآفرینی امید بیش از 1400 میلیارد تومان با نرخ سود 4 درصد تسهیلات داد که بخشی از آن در حوزه گردشگری و صنایع دستی بود.

ربیعی افزود: در بخش آی‌سی‌تی هم با وزارت ارتباطات هماهنگی انجام شد و بیش از 200 هزار شغل را در این حوزه پیش بینی کردیم؛ با محیط زیست و وزارت نفت در حوزه‌های بهینه سازی انرژی کنسرسیوم کار تشکیل شده است و آموزش موبایل و سیار را در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از پارسال آغاز شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می‌دهد هر یک درصد رشد اقتصادی باید 100 هزار شغل ایجاد کند، گفت: چون رشد اقتصادی ما بیشتر در بخش های گاز و صنعت است، ممکن است ما را با شغل کمتر روبه‌رو کند، به همین علت بر توسعه محلی متکی شدیم.

به گزارش فارس، دولت با طرح‌های پیاپی و اشتغال قصد دارد تا پایان سال 96 نرخ بیکاری را تک رقمی کند و این وعده را بارها در محافل رسانه‌ای و مردم اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت در حالی از ایجاد اشتغال در 2 سال اخیر خبر‌ می‌دهد که طبق آمارهای مرکز آمار و دیگر مراجع رسمی، رشد بخش صنعت منفی است و به نظر می‌رسد، با توجه به ورود خیل عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار که سالانه 800 هزار نفر عنوان می‌شوند، ایجاد اشتغال سالانه 200 تا 300 هزار نفر بازهم پاسخ‌گوی نیاز شدید کشور نخواهد بود.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395، کد خبر: 13950207000698، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین